1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
دوره آثار-14

بانکداری، ربا و قوانين مالی اسلام

آیت‌الله شهید دکتر بهشتی از معدود عالمان دینی زمان خود برشمرده می‌شود که به اهمیت مشکلات، مسائل و ساختارهای اقتصادی در شکل‌گیری نهادهای اجتماعی پی برده و با
مطالعات ژرف در مباحث اقتصادی تلاش نموده است دیدگاه‌ها و موضع‌گیری‌های دین در این زمینه را با مراجعه به کتاب و سنت جویا شود. حاصل این کندوکاوها مباحث عمیق و همه‌جانبه‌ای است که از ایشان به‌صورت نوشتار و گفتار باقی مانده است.

اثری که پیش‌رو دارید بخشی از تتبعات فکری ایشان در این زمینه را دربر می‌گیرد و مجموعه‌ای است در دو بخش: یک بخش نوشتاری با عنوان «بانکداری و قوانین مالی اسلام» و یازده گفتار تفسیری ایشان که به مسئله ربا پرداخته است.

بخش دوم شامل يازده جلسه از گفتارهاى تفسيرى ايشان است كه در اواخر سال 1352 و اوايل 1353 ه ش در جلسات «مكتب قرآن» در تفسير آيات 275 تا 281 سوره بقره ايراد گرديده و به مسأله «ربا» پرداخته است.

تذكر دو نكته در مورد بخش اخير لازم است. نخست اين‏كه بديهى است كه نرخ‏ها و دستمزدها و برخى مؤلفه‏هاى ديگرى كه در برخى از مباحث مورد استفاده و استناد قرار گرفته مربوط به زمان ايراد اين گفتارهاست. دوم اين‏كه چهار جلسه پايانى بحث به پرسش و پاسخ پيرامون مباحث مطروحه اختصاص دارد كه بر خلاف جلسات اول تا هفتم، مجموعاً در يك بخش گنجانده شده است.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها