1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله دکتر بهشتی/ 23 مرداد 1359

توطئه تازه‌ای عليه انقلاب کشف شد

اصول کارها عبارتست  از …تلاش برای به سامان آوردن اقتصادمان و فعال کردن اقتصاد، بخصوص در زمینه تولید و در توزیع عادلانه ثروت و مقدورات زندگی کردن در سرزمین جمهوری اسلامی ایران

آیت‌الله دکتر بهشتی رئیس دیوانعالی کشور دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی به پرسش‌های گوناگون خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

 

وی در پاسخ سئوال خبرنگاری که راجع به وجود توطئه سئوال کرده بود گفت: اطلاعات کافی درباره این توطئه به دست ما رسید، کسانی که باید این اطلاعات را تعقیب کنند دارند تعقیب می‌کنند، این سرنخ‌های به دست آمده را تا به دست آوردن نتایج خیلی روشن از دادن اطلاعات بیشتر معذورم.

 

کارهای مقدم

آیت‌الله بهشتی در مورد کارهائی که مجلس مقدم بر دیگر کارها باید انجام بدهد گفت: اصول کارها عبارتست از تلاش وسیع و موثر برای افزایش محتوای معنوی و اخلاقی انقلاب، نه صرفاً با گفتارها و نوشته‌ها بلکه با راه‌های عملی کارساز، دوما تلاش برای ایجاد امنیت قضائی و اجتماعی که طبیعی است بخش عظیمی از مسئولیتش بر عهده ماست و ما در حال تلاش هستیم ولی نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین مطبوعات رادیو و تلویزیون و دیگر ارگان‌ها هم نقش موثری در این زمینه به عهده دارند، سوما تلاش برای به سامان آوردن اقتصادمان و فعال کردن اقتصاد، بخصوص در زمینه تولید و در توزیع عادلانه ثروت و مقدورات زندگی کردن در سرزمین جمهوری اسلامی ایران و شکل دادن قاطع به سیاست خارجی‌مان و همچنین دنبال کردن سریع و قاطع انقلاب فرهنگی.

 

ابعاد جو تفاهم

خبرنگاری پرسید: در ملاقات دیروز شما به حضور امام چه مسائلی مطرح شد؟ ایشان گفتند: امام درباره تلاش همه‌جانبه مسئولان کشور در ایجاد جو آرامش و تفاهم رهنمودهائی کردند. با تأکید بر اینکه دولت آینده آقای رجائی به یاری خداوند براساس ضوابط و معیارهای اصیل اسلامی تشکیل شود.

امام تأکید داشتند: همه مسئولان کشور کوشش کنند جو تفاهم و همکاری بیش از اینها که تا حالا هست به وجود بیاید و از هر جریانی که تفاهم و تعاون میان مسئولان را آسیب می‌رساند جلوگیری کنند. تأکید داشتند که خود مسئولان بر مصاحبه‌هایشان خیلی دقیق باشند، کلمات و جملاتی که ممکن است مورد سوءاستفاده عناصر و گروه‌های دارای سوءنیت قرار بگیرد خودداری کنند. مواظب باشند در حرفها و کردار خودشان و همچنین تکید می‌فرمودند که روزنامه‌ها همیشه در جهت امیدوار کردن مردم نه اینکه امید کاذب بلکه امید واقعی در جهت امیدوارتر کردن مردم چیز بنویسند و دستاوردها و کارهای مثبت انقلاب و مجلس رئیس جمهور و دولت و واحدهای مختلف را برای مردم بازگو کنند.

یک چیزی را پیدا می‌کنند مختصر اختلافی را بزرگ می‌کنند و طبعاً مردم دچار نگرانی می‌شوند و تأکید داشتند این جو دلهره‌آوری را که دلهره‌های بی‌جا بوجود می‌آورد از بین ببرند.

سئوال شد به نظر می‌رسد آقای بنی صدر در مورد کارهای آقای رجائی مطمئن نیستند. نظر شما چیست؟ دکتر بهشتی گفت:

من آقای رجائی را برادری باایمان، سخت‌کوش، دارای اخلاق برجسته و دارای سوابق انقلابی برجسته می‌شناسم. فکر می‌کنم یک چنین نخست‌وزیری عملاً بتواند نیروهای اصیل انقلابی را بیش از هر کس دیگر جذب کند و او و نیروهای انقلابی جمعاً از سطح بالائی از کارائی برخوردار باشند و از خداوند برای ایشان چنین توفیقی را آرزو می‌کنم. آقای رجائی هر چند عضو حزب جمهوری اسلامی نیستند، اما از یاران و همکاران و همرزمان قدیمی ما هستند. من با ایشان 17 سال است که آشنائی دارم. درباره خدمت اخیرشان در دستگاه آموزش و پرورش معمولاً می‌بینیم دو گونه اظهارنظر می‌شود، عده‌ای از کار ایشان خیلی تعریف می‌کنند و کسانی هم هستند که بر کار ایشان اعتقاد ندارند. حقیقت این است که فرصت نشده است دقیقاً رسیدگی و جمع‌بندی کنیم که کدام یک از این دو نظر صحیح است. آیا انتقادها صحیح است یا تعریفها؟ یا اصولاً هر دو صحیح است. کار ایشان از جهاتی بسیار خوب بوده، احیاناً جای انتقاد هم داشته، بهرحال باید ارزیابی مجدد بشود. من می‌توانم عرض کنم که به آینده کار این برادر عزیزمان بسیار امیدوارم. به خواست خدا اولین دولت منتخب مجلس دولتی خواهد بود باتقوی، مردمی، باایمان در خط مردم، بخصوص که ایشان تأکید کردند که وزرایشان را از نهادهای جوشیده از انقلاب اسلامی انتخاب خواهد کرد. برنامه و کارنامه درخشان و موفقیت‌آمیزی در دوران نخست‌وزیری برای ایشان آرزو می‌کنم.

 

ملاقاتهای صدام و ضیاءالحق

در رابطه با ملاقات صدام و ضیاءالحق با شاه صعودی دکتر بهشتی گفت: انقلاب پیروزمند اسلامی ملت ایران، مسئولان و زمامدارانی که براساس اسلام یا از روی اسلامی بر مردم‌شان حکم نمی‌رانند دچار تشویش و اضطراب کرده. از این گذشته آمریکای متجاوز جهانخوار هم در منطقه بیکار ننشسته است.

 

امر به معروف و نهی از منکر

خبرنگاری پرسید: آیا تشکیلاتی موجود هست که به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد رئیس دیوانعالی کشور گفت:

مسئله امر به معروف و نهی از منکر بخشهای مختلفی دارد. یک قسمتش مربوط به عموم مردم است و قسمت دیگر آن مربوط به رادیو و تلویزیون و مطبوعات است و بخش دیگرش با آموزش و پرورش و آموزش عالی و بخش بعدی آن مربوط به ارشاد ملی و فرهنگ و هنر و قسمت مهم آن به عهده روحانیت است که به صورت آزاد در این زمینه‌ها کار می‌کند و یک بخش هم به عهده قوه قضائیه است. در قوه دو واحد پیش‌بینی شده که این دو واحد باید بخشی از امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده بگیرد. یکی بازرسی کل کشور و یکی دیوان عدالت که در حقیقت این دو بخش هم به عهده قسمتی از امر به معروف و نهی از منکر است.

در مورد ادغام دادگاه‌ها رئیس دیوانعالی کشور گفت:

هم‌اکنون دادگاه‌های انقلاب قلمرو مسئولیت قوه قضائیه هستند و با نظر شورایعالی قضائی کار می‌کنند. بنابراین از این نظر قانون اساسی الان اجرا شده است. از موقعی که شورایعالی قضائی تشکیل شد قانون اساسی هم اجرا شده است.

امروزه هیچ دادگاهی نیست که از قلمرو شورایعالی قضائی بیرون باشد. همه تصمیمات در عزل و نصب و توجیه و این حرفها را شورایعالی قضائی که مسئول قوه قضائیه است انجام می‌دهد.

 

تظاهرات دانشجویان

در مورد تظاهرات دانشجویان ایرانی خارج ایشان گفت:

براساس نبودن کاپیتولاسیون در همه جای دنیا قوه قضائیه در آنجا نمی‌تواند کاری انجام بدهد. این از وظایف وزارت خارجه ما است که باید حافظ حقوق اتباع ما در خارج از کشور باشد. منتهی اگر کاری از دست قوه قضائیه ساخته باشد، بر طبق وظیفه انجام خواهد داد.

کار قوه قضائیه این است که توجیه‌های لازم را نسبت به وزارت خارجه کرده باشد.

 

خرید گندم

در زمینه خرید گندم دکتر بهشتی گفت: بر طبق قراردادهائی که داشته‌ایم این گندم‌ها را رد نمی‌کنیم. چون به وضع جوی سال آینده کشورمان نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم.

 

تأمین کار

در مورد مسئله تهیه کار برای آن عده از جوانان که در اثر پاکسازی بیکار یا بازنشسته می‌شوند دکتر بهشتی گفت:

در اینکه باید برای کسانی که از طریق پاکسازی بیکار می‌شوند کار سازنده هماهنگ با جهت انقلاب اسلامی تهیه کرد، تردیدی نیست. اما راه ایجاد کار منحصر به اردوگاه‌های کارهای اجباری نخواهد بود. ما در یک شرایطی از زمان زندگی می‌کنیم که خوشبختانه راه‌حلها متنوع‌تر است. ما در درجه اول باید بکوشیم از طریق ایجاد انگیزه‌های شخصی آنها را به سوی اشتغال سالم هدایت کنیم. طبیعی است که اگر این راه‌ها موثر نیفتد یا امکانات اجرائی نداشته باشد مسئله ایجاد اردوگاه‌های کار مسئله‌ای است که نباید از آن غفلت بکنیم.

 

وزیر دادگستری

در مورد معرفی فرد بخصوصی به عنوان وزیر دادگستری به دولت رئیس دیوانعالی کشور گفت:

این امر بر طبق قانون اساسی از اختیارات شورایعالی قضائی است و شورایعالی قضائی می‌تواند، حتی بیش از یک نفر، دو نفر، سه نفر را معرفی کند. آن وقت آقای رجائی یکی از آنها را به عنوان وزیر دادگستری در کابینه خودش معرفی کند. این کار را در اولین جلسه شورایعالی قضائی انجام خواهیم داد. اشخاصی را در نظر گرفته‌ایم ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفتیم. چون خواستیم ببینیم نخست‌وزیر ترکیب کابینه‌اش چیست که هماهنگی‌های لازم را رعایت کرده باشیم.

 

تحریکات و شعارها

خبرنگاری در زمینه تحریکات و شعارهائی که در بعضی از سخنرانیها داده می‌شود سئوال کرد. دکتر بهشتی گفت: بی‌شک همه برادران مسئول باید برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها بکوشند و راه عملی‌اش هم دشوار نیست و حتی میدان به اینها داده نشود. موفق خواهیم بود همچنانکه خود من در همه سخنرانیها این روش را به کار برده‌ام و خوشبختانه می‌بینم با آنکه سخنرانیها بسیار جمعیت دارد چه در جریان سخنرانی وچه تا آنجا که شنیده‌ام پس از پایان سخنرانی چنین سوءاستفاده‌هائی نبوده است. این است که آن روش را که توانستم بکار ببرم به همه برادران پیشنهاد می‌کنم.

 

دخل و تصرف اراضی

در مورد دخل و تصرف اراضی ایشان گفت:

باید دو کار دوشادوش هم و به موازات هم صورت بگیرد، تا موثر واقع بشود، یکی اقدام قانونی برای اجرای اصل 46 قانون اساسی است. این اصل می‌گوید: کسانی را که از راه فروش زمین‌های موات مقاطمه کارهای همراه با سوءاستفاده و ربا و بهره پول اختلاس از اموال عمومی و نظایر اینها به دست آورده‌اند باید از راه قانونی این اموال نصب شده از دست آنها گرفته شود.

ما باید برای اجرای این اصل سریعاً دست به کار بشویم. البته بخش عظیمی از این کار به عهده دستگاه اجرائی قوه قضائیه است و ما هم می‌کوشیم قوه قضائیه آماده اجرای این امر بشود و قوانین لازم را تهیه و به تصویب قوه مقننه می‌رسانیم.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها