1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
پایان‌نامه سطح ۳ حوزه علمیه

نقش شهید بهشتی در انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی

این پایان‌نامه که موفق به دریافت درجه سطح سه نظام آموزشی حوزه علمیه (معادل کارشناسی ارشد) شده، پژوهشی است که حجت‌الاسلام حسین حیدری با راهنمایی آیت‌الله محمدی تاکندی و مشاوره حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی اله‌وردیها  انجام داده و در سال ۱۳۹۵ از آن دفاع کرده است. در چکیده پایان‌نامه چنین می‌خوانیم:

انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین تحولات تاریخی و سیاسی و اجتماعی در قرن بیستم بود. این تحول بسیار مهم و تأثیرگذار، تغییرات و واکنش‌های زیادی را در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به‌وجود آورد که توجه و نگاه بسیاری از متفکران و اندیشمندان و تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی دنیا را جلب کرده است. در این تحقیق بر اساس اسناد و مدارک مکتوب مبتنی بر روش نقلی و تاریخی به اثبات رسید که آیت‌الله دکتر بهشتی به‌عنوان عالمی مجتهد و اسلام شناس، متفکرّی متعهد و مسئول، و آگاه به زمان، در کنار رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) موجب رشد و آگاهی مردم مسلمان ایران، به‌ویژه نسل جوان، طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه‌ها در مسیر مبارزه با حکومت مستبد و ستمگر وابسته به بیگانگان پهلوی شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شهید بهشتی که در سازماندهی و کادرسازی نیروهای جوان و فعال و متعهد نقش برجسته و ممتازی بر عهده داشتند، با درایت و هوشمندی و شناخت زمان و دسیسه‌های دشمنان و توطئه‌گران داخلی و خارجی ملت شجاع ایران بیش‌ترین تلاش و کوشش را در تدوین و تصویب قانون اساسی که مهم‌ترین دستاورد و ثمره انقلاب اسلامی است متحمل گردیدند و جمهوری اسلامی را در آن برهه حساس و بحرانی از خطرات و تهدیدات داخلی و خارجی تحت رهبری امام خمینی به سلامت عبور داده از انحراف و رکود حراست و صیانت نمودند.

 

متن پایان‌نامه همانند دیگر پژوهش‌های علمی درباره اندیشه شهید بهشتی به‌منظور بهره‌برداری پژوهشگران در پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی در دسترس قرار گرفته است. بدیهی است ذکر هرگونه مطلبی تنها به ذکر مأخذ و مشخصات کامل آن مجاز خواهد بود.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها