1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
به مناسبت عید سعید فطر

مجموعه تفسیر قرآن شهید آیت الله دکتر بهشتی منتشر شد

بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی به  اطلاع علاقه مندان گرامی می رساند که  پس از یک دهه تلاش در جمع آوری مطالب و پیاده سازی جلسات تفسیر قرآن شهید آیت الله دکتر بهشتی،  تحت عنوان “در مکتب قرآن” ،  مفتخر است تا به مناسبت عید سعید فطر انتشار این مجموعه ۶ جلدی را اعلام نماید.

در پیشگفتار این مجموعه تفسیری قرآن آمده است:

دامنۀ مطالعات و تحقیقات آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی‌بهشتی به قدری گسترده و متنوع و در‌عین‌حال عمیق است که به‌راستی توصیف او به صفتی معین را دشوار می‌کند. تحقیقات ژرف‌اندیشانه در فلسفۀ اسلامی، فهم متون فلسفۀ غرب که با تسلط وی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی بدون واسطه صورت می‌گرفت، دانش تحلیلی او از تاریخ اسلام و جهان، آشنایی با تاریخ و فلسفۀ علم، مطالعات گسترده در زمینۀ علوم اجتماعی و انسانی نوین، دانش عمیق در فقه و اصول آن و تبحر در علوم حدیث، آن‌چنان در آثار به‌جای‌مانده از او متجلی است که زبان را در مقابل توانمندی‌هایی که طی عمر کوتاه پنجاه‌و‌سه ساله‌اش کسب کرده، به تحسین وامی‌دارد. اما گزاف نیست که مهم‌ترین دغدغۀ فکری وی را فهم قرآن و یافتن راه‌های عمل به آن در زندگی شخصی و اجتماعی بدانیم. به همین سبب است که استناد به قرآن و تکیه بر استدلال‌های قرآنی، تقریباً بر همۀ گفتارها و نوشتارهای او سایه افکنده است.

اهتمام به قرآن‌پژوهی و تلاش برای هموار ساختن راه انس با کلام وحی برای مخاطبانش، شهید بهشتی را به برگزاری جلسات تفسیر قرآن سوق داد. درس‌گفتارهای در مکتب قرآن، مجموعۀ دو دوره تفسیر قرآن است. نخست، دورۀ تفسیری که در سال‌های 1349-1344 در مرکز اسلامی هامبورگ، که به‌عنوان مدیر آن به خدمت اشتغال داشت، انجام شد و آیاتی از سوره‌های اعراف، انفال، توبه، یونس، یوسف، کهف، طه، انبیاء، حج و دهر در آن توضیح داده شده است. پس از بازگشت به ایران در سال 1349 نیز به درخواست گروهی از علاقه‌مندان، جلسات تفسیر قرآن در شب‌های یکشنبه به‌طور سیار در خانه‌های فعالان و مبارزان آن زمان برگزار می‌شد که برای مصونیت از حساسیت سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک)، با نام و پرچم سبز «مکتب قرآن» تشکیل می‌شد. این دورۀ تفسیر از بحثی دربارۀ روش و مبانی تفسیر آغاز  می‌شود و سوره‌های حمد، بقره و آل‌عمران را در بر می‌گیرد. سرانجام با فشار ساواک، آن جلسات تعطیل شد. نام‌گذاری این مجموعه با توجه به آن سابقۀ تاریخی صورت گرفته است.

برای تهیه این مجموعه تفسیری قرآن به انتشارات روزنه مراجعه فرمایید.

همچنین به همین مناسبت جلسه ای رونمایی در دانشگاه مفید و با همکاری انتشارات روزنه برگزار گردید.د. برای مشاهده نسخه کامل جلسه به کانال یوتویوب این بنیاد، از طریق لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.youtube.com/channel/UCyrab6uFlV6RlyacDkLC-VQ/


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها