1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید بهشتی در مطبوعات صدر انقلاب

کار ما دفاع مقدس است، نه جنگ با عراق

بی‌شک هیچ ملتی از جنگ خوشحال نیست و دوست دارد جنگ و خونریزی در زندگی بشر وجود نداشته باشد، ولی وقتی ملتی مورد هجوم قرار گیرد، با کمال شجاعت و شهامت به میدان نبرد می‌رود، تا هجوم دشمن را از سرزمین خود دفع کند. ما خواستار این هستیم که متجاوزین هر چه زودتر از ایران خارج شوند و چنگ پایان یابد.

 


ظهر دیروز دکتر بهشتی، رئیس دیوانعالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

اولین سئوال مربوط به فعالیت گسترده شاه حسین به نفع رژیم صدام حسین و موضع امریکا در مورد گسترش جنگ ایران و عراق و همچنین تخلیه سلاح روسی در امان بود.

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال‌ها گفت: بی‌شک هیچ ملتی از جنگ خوشحال نیست و دوست دارد جنگ و خونریزی در زندگی بشر وجود نداشته باشد، ولی وقتی ملتی مورد هجوم قرار گیرد، با کمال شجاعت و شهامت به میدان نبرد می‌رود، تا هجوم دشمن را از سرزمین خود دفع کند. ما خواستار این هستیم که متجاوزین هر چه زودتر از ایران خارج شوند و چنگ پایان یابد.

در مورد ورود خبرنگاران خارجی به ایران سئوال شد.

رئیس دیوانعالی کشور در پاسخ به این سئوال گفت: اگر خبرنگاران واقع‌نگار باشند و گزارش واقعی بدهند، مانعی برای ورود آنها نیست، ولی اگر خلاف حقیقت بنویسند و گزارش دهند، باید دولت هر چه زودتر جلو آنها را بگیرد.

در مورد خبر مسافرت و سپس لغو مسافرت دکتر بهشتی سئوال شد، وی در جواب گفت:

ما طبق قرار قبلی با هواپیما به قصد بازدید از نواحی جنگی به محل عازم شدیم، ولی موقعی که به نزدیکی فرودگاه دزفول رسیدیم اطلاع داده شد به علت وضع فوق‌العاده هواپیما قادر به نشستن نیست و به ناچار ما به تهران بازگشتیم.

سئوال شد، شایع است در شرایطی که دولت شوروی به عراق اسلحه می‌فرستد، تا با ایران بجنگد، امریکا هم غیرمستقیم از ایران حمایت می‌کند، تا ایران مثل افغانستان به طرف کمونیست گرایش پیدا نکند، در این مورد توضیحی دارید؟

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت: دولت امریکا هیچوقت از ما حمایت نمی‌کند چرا که اگر این دولت قصد حمایت از کشور ما را داشت دست به آن اعمال نمی‌زد، اگر آنها موضع‌گیری‌های انفعالی دارند، به ما ربطی ندارد.

خبرنگار خبرگزاری پارس سئوال کرد: با توجه به محاکمه سعادتی و عملکرد حزب توده چه فرقی بین عملکرد سعادتی و کیانوری است و آیا مجازات برای سعادتی نباید برای کیانوری نیز باشد؟

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت:

بی‌شک قانون برای همه یکسان انجام می‌گیرد. در مورد این که اگر عراق عقب‌نشینی کند، آیا جنگ خاتمه پیدا خواهد کرد و این که این حدس زده می‌شود که امریکا تا اضمحلال جمهوری اسلامی دست از جنگ برنمی‌دارد سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود.

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت: این که من گفتم اگر ارتش عراق از مرز کشور ما بیرون برود، جنگ خاتمه خواهد یافت، باید اضافه کنم ما در این مرحله که ارتش عراق عقب‌نشینی کند، مرحله دفاعی ما پایان می‌یابد که بعد، مسئله دیگری پیش خواهد آمد.

در مورد استقرار نیروهای بیگانه در منطقه تنگه هرمز سئوال شد، رئیس دیوانعالی کشور در پاسخ به این سئوال گفت: چون ما اعلام کردیم تنگه هرمز باید آزاد باشد، استقرار نیروهای بیگانه در این منطقه مسئله بی‌قانونی است.

در مورد کمبود سلاح و عدم فروش آن به ایران سئوال شد.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: ملت قهرمان ما باید بداند کشور ما به سلاحی نیاز دارد که خودش تولید کند و به دست بیاورد.

دکتر بهشتی همچنین گفت: همه ملت‌های دنیا می‌داند که ادامه جنگ به ضرر همه کشورهای دنیا است و در واقع آنچه ملت ما انجام می‌دهد، جنگ نیست، دفاع مقدسی است که از سرزمین خود به عمل می‌آورد.

مردوخی کردستانی راجع به دادگستری کردستان و کمبود قضات در آنجا و همچنین راکد ماندن کارهای این دادگستری سئوال کرد.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: این صحیح است و به موازات ثبات بیشتر در منطقه، باید به این تغییرات دست زد، فعلاً دادگاه انقلاب در آنجا کار می‌کند و دادگستری آنجا را براساس فقه شافعی پایه‌گذاری خواهیم کرد و بهرحال باید به دادگستری آنجا سروسامانی داده شود.

راجع به عملکرد حزب توده و حمایت ظاهری این حزب از دولت، سئوال شد.

رئیس دیوانعالی کشور در پاسخ گفت: این موضع‌گیری‌های ابرقدرت‌ها تازگی ندارد در مورد وضع گروگان‌ها در رابطه با جنگ ایران و عراق سئوال شد.

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت: فکر می‌کنم امریکا تجربه کرده که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تحت فشار در مورد جاسوسان امریکائی تصمیمی نمی‌گیرد.

در مورد جنگ ایران و عراق و موضع‌گیری گروه‌های سیاسی و این که آیا کشور به سوی رادیکالیسم می‌رود خبرنگار دیگری سئوال کرد. دکتر بهشتی گفت: کشور ما هیچوقت به سوی تک حزبی شدن و رادیکالیسم نمی‌رود.

روزنامه اطلاعات،  پنجشنبه، 17 مهر ماه 1359، شماره 16258، صفحه 11


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها