1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

توضیح بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر بهشتی

پایبندی به سنت شهید آیت الله دکتر بهشتی در نقدپذیری و تضارب افکار (که تا آخرین لجظات عمر بدان متعهد باقی ماند) می‌تواند دریچه‌های آشنایی با واقعیت‌های تاریخی را به روی جستجوگران حقیقت باز کند. معتقدیم بجای برخورد غیر علمی با پدیده بهشتی (که این روزها به شدت به شکل افراط و تفریط رسانه‌ای رسانه‌های داخل و خارج مشهود است)، ارایه اسناد و شواهد می‌تواند به ارزیابی منصفانه و واقع بینانه از این چهره تأثیرگذار زمان ما بینجامد. در این راستاست که همچنان دیدگاه‌ها و تفاسیر گوناگون درباره اندیشه و عمل ایشان را منتشر خواهیم کرد.

پس از انتشار خاطرات مرحوم مهندس بازرگان درباره شهید دکتر بهشتی برخی اصحاب جراید و صاحبنظران در این خصوص واکنش نشان داده و رویکرد سایت نشر آثار و اندیشه‌های آن شهید بزرگوار را در خصوص انتشار آن سخنان و بیان مواضع شهید بهشتی از زبان یکی از شخصیت‌هایی که سالیان سال با وی زیسته بود، مبتنی بر خطا دانستند. چنین رویکرد و بیان مواضعی از این قبیل، لزوم ارائه توضیحی را در باب رویکرد بنیادین و مستمر سایت در زمینه مواجهه تاریخی با پدیده های تاریخی ایجاب می کرد که در پی خواهید خواند:

1. مصاحبه‌هایی که درباره زندگینامه شهید آیت الله دکتر بهشتی در سایت منتشر می‌شود به لحاظ طبقه بندی محتوایی از نوع تاریخ شفاهی به شمار می‌آید. همانطور که اهل فن می‌دانند، در ضبط و انتشار تاریخ شفاهی، وظیفه مورخ حفظ امانت در انتقال مطالبی است که توسط مصاحبه شونده بیان شده است و حذف یا تحریف مطالب به عنوان خیانت در امانت محسوب می‌شود.

2. گزارش‌ها و اسناد تاریخ شفاهی، بیانگر دیدگاه راوی است و مورخ موظف به پرهیز از هر گونه جانبداری است. مگر آنکه خدای ناکرده راوی از مسیر انصاف خارج گشته و مطالبی خارج از شئون اخلاقی و یا خلاف واقع بر زبان آورد. در نتیجه، چنین اسناد یا گزارش‌هایی، نه بیان کننده نظر مورخ، که بیان موضع مصاحبه شونده است.

3. این بنیاد وظیفه خود می‌داند که همه مطالب مربوط به شهید آیت الله دکتر بهشتی از طریق این سایت در اختیار محققان و علاقمندان به آشنایی با افکار و زندگی ایشان قرار گیرد. انتشار نظرات منتقدان ایشان هم یکی از اصول راهبردی بنیاد بوده و خواهد بود. آشنایان به اندیشه و منش و روش آن شهید والامقام به خوبی می‌دانند که این روش کاملا با دیدگاه ایشان تطابق دارد.

4. پایبندی به سنت شهید آیت الله دکتر بهشتی در نقدپذیری و تضارب افکار (که تا آخرین لجظات عمر بدان متعهد باقی ماند) می‌تواند دریچه‌های آشنایی با واقعیت‌های تاریخی را به روی جستجوگران حقیقت باز کند. معتقدیم بجای برخورد غیر علمی با پدیده بهشتی (که این روزها به شدت به شکل افراط و تفریط رسانه‌ای رسانه‌های داخل و خارج مشهود است)، ارایه اسناد و شواهد می‌تواند به ارزیابی منصفانه و واقع بینانه از این چهره تأثیرگذار زمان ما بینجامد. در این راستاست که همچنان دیدگاه‌ها و تفاسیر گوناگون درباره اندیشه و عمل ایشان را منتشر خواهیم کرد. دیدگاه جناب حجت الاسلام مسیح مهاجری هم به عنوان یکی از مرتبطین با آن شهید بزرگوار در خور توجه و تأمل است و چنانچه مشاهده می‌کنید، نظر ایشان هم در اینجا منتشر شده و از نقطه نظرات ایشان همواره استقبال کرده و خواهیم نمود.



نسخه چاپی
دیدگاه‌ها