1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

نامه سلطان حسین تابنده گنابادی به شهید دکتر بهشتی

ياهو
1390 مورخه 10 صفر

السلام عليكم و رحمت الله و بركاته از خداوند متعال و قادر لايزال سلامت وجود شريف و ازدياد موفقيت حضرتعالي را در تبليغ ديانت مقدسه اسلام و نشر و ترويج مذهب حق جعفري اثني عشري مسئلت دارم فقير بحمدالله سلامتم از لطف و محبت حضرتعالي كه نسبت به فقير و همراهان ابراز فرموديد كمال تشكر و امتنان داشته و همواره براي موفقيت حضرتعالي در اعلاء كلمه حقه در محيط ماديت و نصرانيت دعا مي‌كنيم يكي از خاطرات نيك اين سفر براي فقير ملاقات و آشنايي با حضرتعالي و جناب آقاي شبستري و … :
مشاهده مسجد هامبورگ و موفقيتهائي كه براي حضرتعالي در نشر امور مذهبي حاصل شده مي‌باشد كه خيلي باعث مسرت و شكرگزاري گرديد. ضمناً چند نكته بخاطرم رسيد كه مقتضي دانستم خدمتتان عرضه بدارم
1. مناسب است براي محراب مسجد و تنظيم دقيق قبلة آن اقدام بفرمائيد كه هر چه زودتر انشاءالله مهيا شود كه واردين هم بدون احتياج به سوال از جهت قبله مطلع گردند.
2. به نظر فقير گفتن حي علي خير العمل در همه اذانها خواه اعلامي و خواه براي نماز چون جزء اذان مي‌باشد لازم است و نبايد در اين قسمت رعايت نظر اهل سنت نمود
3. به عقيده فقير گفتن شهادت سوم در اذان اعلامي و در ظهر جمعه براي نماز جمعه چون از همة مذاهب اجتماع مي‌كنند ترك شود مانعي ندارد تا به ائتلاف و هم‌شكلي با اهل سنت در كليات ديانت و مابه‌الاشتراك نزديك شويم و همچنين قنوت در نماز كه هر دو جنبة استحبابي دارند ولي در اذان نماز و در غير نماز جمعه كه فقط شيعه مجتمع مي‌شوند ذكر آنها اولي است چون علامت و مشخِّصِ تشيع است.
4. تاريخ اساسي و رسمي در محاورات و مكاتبات به نظر فقير بايد تاريخ هجري قمري كه اساس تاريخ اسلامي است بوده باشد و اولاً و بالاصاله ذكر شود و بعداً‌ تاريخ ميلادي را ثانياً و بالتبع ذكر نمود كه خود همان نشانة استقلال تاريخي و تعصب ديني است.

از تصديع خيلي عذر مي‌خواهم و اميد عفو دارم خدمت جناب آقاي شبستري و آقاياني كه در آنجا افتخار خدمت مسجد و اسلام را دارند سلام عرض و ملتمس دعا هستم آقاي حاج ملك صالحي و ساير آقايان همراهان سلام عرض دارند در خاتمه انتظار دارم نشريات آن مؤسسه ديني را براي فقير به آدرسي كه عرض شد (ايران – بيدخت) ارسال دارند وجه اشتراك هم مرقوم دارند تا ارسال شود آدرس خودتان را نيز لطفاً مرقوم داريد و چون توقف ممتد در بلاد بين راه نمي‌كنند لذا جواب را به طهران آدرس (جنوبي پارك شهر – خيابان بهشت – جنب حسينيه اميرسليماني) به نام فقير ارسال دارند. انشاءالله مي‌رسد. و اجدد السلام عليكم

و انا الامل


دیدگاه‌ها
  • hamid teimouri

    با توجه به شرايط فعلي جامعه و وجود افكار و نظرات مختلف ؛ شناخت ابعاد مختلف شخصيتي شهيد بهشتي كمك بسيار زيادي به شناخت جريانهاي اجتماعي خواهد كرد .

  • ثانی

    باسلام
    بهتر است اول نسبت به افکار، عقاید، نحوه زندگی این گروها درزمان قدرتشان درسایه قدرت رژیم وابسته وحمایتهای دولت کثیف انگلیس ازاین گروه ها وظلمهای روا داشته بمردم مظلوم کشاورز منطقه وشکافتن فرق سر کشاورز 90ساله وکشتن و آواره کردن مردم کشاورز وتجاوز به اموال ونوامیس مردم ،بررسی وتحقیق نموده و سپس نسبت به انتشار این گونه نامه های عوام فریبانه فقیران!تریالدر دارای ثروتهای نجومی در داخل وخارج اقدام می نمودید .برای اطمینان وتحصیل یقین رنج سفر بهمان بیدخت را بکشید.سفر بخیر انشاالله.

  • حسام

    ای بابا یه این آقایون که… واقعا شهید بهشتی اینجوری بوده؟ ما جور دیگه فکرمیکردیم

  • jfcn

    http://www.majzoban.com

  • یک منتقد

    جناب ثانی اولا سلام
    دوما ایا شما مدرکی دال بر حرفهایتان دارید ؟میشه اونها رو برام ارسال کنید؟یا کتابی مدرکی
    سوما شما خودتون از نزدیک دیدید این افراد رو؟باهاشون نشست و برخواستی داشتید که اینگونه قضاوت میکنید؟