1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

گزارش جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس مسجد امام علی (ع) و مرکز اسلامی هامبورگ

مسجد زیبا و آسمانی رنگ امام علی علیه السلام که همواره بر ساحل دریاچه آلستر با شکوهی تمام مانند نگینی در قلب اروپا جلوه نمایی کرده، پس از نیم قرن ارائه خدمات دینی، فرهنگی و معرّفی اسلام اعتدالی، طی همایش با شکوهی، جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را در روز شنبه 25 آگوست 2012 برگزار نمود.

لینک گزارش در سایت مرکز اسلامی هامبورگ و مشاهده  تصاویر و ویدئوی مراسم

این همایش یک روزه بواسطه ­ی تبلیغات گسترده­ی رسانه­ای و اینترنتی و نیز اطلاع رسانی خوبی که درسطح شهر هامبورگ صورت گرفته بود، مورد استقبال انبوه بازديدكنندگان قرارگرفت، به طوریکه مرکز اسلامی هامبورگ در این روز پذیرای بیش ازچهار هزار نفر از شهروندان مسلمان و غیر مسلمان از ملیتهای مختلف آلمانی، ایرانی، ترک، عرب، افغانی و پاکستانی و غیره بودکه با حضور گسترده خود، این روز به یادماندنی را جشن گرفتند.

درطول این مراسم که از ساعت 10 الی 19:30 برگزار گردید، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ ابتدا توضیحات کاملی را در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی علیه السلام برای بازدیدکنندگان ارائه می­دادند. در ادامه میهمانان پس از بازدید از غرفه محصولات فرهنگی و نیز غرفه نشریه آلمانی زبان الفجر به طرف ساختمان آکادمی و محل کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ راهنمایی می­شدند. درآنجا نیز ضمن پاسخ به سؤالات بازدیدکنندگان و نواختن موسیقی سنتی ایرانی، نمایشگاهی از هنرهای اسلامی و سنتی ایرانی از جمله غرفه نمایش خطاطی، نقاشی و فرش بافی در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته شده بود.

طنین انداز شدن گلبانگ اذان برای اولین بار از مناره­های مسجد امام علی علیه السلام در هامبورگ

یکی از مهم­ترین و جالب­ترین برنامه­ های مراسم این روز، طنین انداز شدن گلبانک اذان برای اولین بار از مناره­های مسجد امام علی علیه السلام بود . در این برنامه جمعیت ­کثیری از مسلمانان و مومنین خداجوی، از دور و نزدیک در صحن بیرونی مسجد امام علیعلیه السلام گردهم آمده بودند و با چشمانی اشک بار گلبانک اذان ظهر را از گلدسته­های مسجد هامبورگ گوش می­کردند. لازم به ذکر است همزمان با آغاز اذان50 کبوتر سفید نیز به یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس مسجد، از مناره­های مسجد بر فراز مسجد امام علی(ع) به پرواز درآمدند. همچنین نماز جماعت ظهر و عصر با شکوه هرچه تمام­تر در فضای معنوی نمازخانه مسجد اقامه گردید و فرصتی را برای بازدیدکنندگان غیر مسلمان بوجود آورد تا از طبقه بالای مسجد نظاره­گر نماز بسیار باشکوه و عبادت مسلمانان باشند.

از دیگر برنامه های این جشن، مراسم ازدواج چندین زوج جوان بود که برخی از آنان به تازگی به دین مبین اسلام مشرف شده بودند. برای این بخش از برنامه، سفره عقد بسیار زیبایی دریکی از سالن­های مرکز اسلامی آماده شده و مراسم عقد ازدواج زوج ­های جوان در حضور جمع کثیری از شرکت­کنندگان برگزار گردید که مورد توجه بازدیدکنندگان آلمانی قرارگرفت.

تبریک اندیشمندان، صاحب­نظران و نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز

در بعد از ظهر این همایش، جلسه با شکوهی با حضور اندیشمندان، صاحب­نظران و نمایندگانی از ادیان و مذاهب مختلف برگزار گردیدکه طی آن شخصیت­های گوناگون به ایراد سخنرانی پرداخته و هرکدام سخنان کوتاهی را در رابطه با تاریخچه مرکز، فعالیت­های مرکز در عرصه دیالوگ بین ادیان و نقش مرکز در معرفی اسلام اعتدالی در آلمان و اروپا ایراد نمودند. از مهم­ترین این شخصیت­ها می­توان به حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای انصاری، یکی از امامان اسبق مرکز اسلامی هامبورگ، آقای دکتر دتلف گوریگ نماینده کلیساهای شمال آلمان در دیالوگ با اسلام ، جناب­ آقای مهندس شیخ عطّار سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در آلمان ، آقای سامی یوسفف نماینده جامعه یهودیت در مجمع ادیان ایالت هامبورگ، آقای گزل کایا رئیس دوره ای شورای هماهنگی مسلمانان در آلمان، آقای شیخ مرتضی آق بولاق نماینده اتحادیه علمای ترک، شیخ صباح الدین رئیس فدارسیون شیعه در برلین ، آقای دکتر یلداش رئیس شورای مسلمانان هامبورگ و دو نفر از مؤسسین و قدیمی­ترین اعضای هیئت امناء مسجد و … اشاره نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان که یکی از سخنرانان این مراسم بودند، در بخشی از سخنانشان تاسیس مسجد امام علی (ع) را بر اساس خواسته و همکاری دو طبقه ار مردم بیان نموده و افزودند : این مسجد بنا بر خواسته دو طیف از مردم مسلمان که به آلمان مهاجرت کرده بودند و می خواستند با جامعه فرهنگی آلمان تعامل داشته باشند بنا شد . دسته اول تجار ، که به دنبال صلح و آرامش و کسب وکار و ارتباط با مردم بودند و دسته دوم دانشجویانی که اهل علم و دانش و دیالوگ بودند و سخن خود را با منطق پیش می بردند . آقای مهندس شیخ عطار در بخش دیگری از سخنانشان به تشریح ویژگیهای امامان مرکز پرداخته و افزودند : از همان ابتدا امامانی که برای اداره و مدیریت امور این مرکز انتخاب می شدند ، اهل فلسفه ، منطق و دیالوگ بوده اند و فعالیت های مرکز را نیز با منطق هدایت کرده اند . امامان این مسجد از ابتدا پیام آور صلح ، تفاهم و دیالوگ و منادی اسلام اعتدالی بوده اند و نمونه آن را شما امروز مشاهده می نمایید که در این مراسم با شکوه نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف از ملیتهای گوناگون برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد این مسجد که همواره مرکز دیالوگ بوده است گرد هم آمده اند .

آخرین سخنران این جلسه، حضرت آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر فعلی مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از حضور گسترده اقشار مختلف مردم و نیز شخصیتهای علمی و فرهنگی و نمایندگان مراکز و مساجد مختلف از سراسر آلمان در این جشن به یادماندنی، یکی از ویژگی­های مهم مرکز اسلامی هامبورگ را در طول نیم قرن گذشته، انتساب و ارتباط با مرجعیت اعلای شیعه و ترویج اسلام اعتدالی به دور از هرگونه افراط و تفریط بیان نموده و افزودند: مرجعیت شیعه از ابتدای تاسیس این مسجد نقش مهمی را در پیشبرد اهداف این مرکز ایفا نموده و همواره در هدایت آن مؤثر بوده است. این مسجد با حمایت های آیت الله العظمی بروجردی تاسیس و بعد از آن نیز همیشه مورد عنایت مراجع معظم بوده است. مهم­ترین هدف این مرکز حفظ دینداری مردم و تبیین معارف اسلام و پاسخ به شبهات دینی می­باشد. این مرکز همواره منادی اسلام اعتدالی است که ویژگی­های مهم آن عقلانیت، عدالت، معنویت، آزادی و امنیت است و بواسطه این دیدگاه جایگاه ویژه­ای را در میان مراکز آکادمی اسلامی شیعه و سنی و نیز دیگر ادیان دارد. این مرکز جزو اولین مراکزی است که میزبانی دیالوگ بین ادیان را داشته است و هم اکنون نیز درطول سال چندین کنفرانس و همایش دیالوگ بین ادیان و مذاهب را برگزار می­نماید. از جمله سیاست­های مهم این مرکز اینست که باید به همه ادیان الهی و کتب آسمانی احترام گذاشت و بی­حرمتی به یکی از پیامبران، بی­حرمتی به همه پیامبران است. نباید به نام آزادی بیان به مقدسات بشری توهین کرد. باید مرز میان طنز ، آزادی بیان و بی­حرمتی به کتب آسمانی و پیامبران الهی مشخص شود.

برنامه پایانی این سمینار قرائت دعا و نیایش توسط نمایندگان ادیان ابراهیمی بود. در این برنامه ابتدا ازکلیه حضار دعوت به عمل آمد تا دور تا دور صحن نمازخانه مسجد امام علی(ع) گردهم آیند و در ادامه نماینده­ای از مسیحیان، نماینده­ای از یهودیان و نیز حضرت ­آیت­الله رمضانی به نمایندگی از مسلمانان با قرار گرفتن در زیر گنبد مسجد، هر یک پس از دیگری به قرائت دعا و مناجاتی از آئین خویش پرداختند.

در پایان این روز به یادماندنی همه حضّار به سمت درب ورودی و میزهای پذیرایی راهنمایی شده و در آنجا کیک پنج طبقه ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این مرکز به زیبایی تزئین شده بود، توسط مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و نیز برخی از نمایندگان دیگر ادیان بریده شده و در فضایی سرشار از صمیمیت از میهمانان با کیک و شیرنی پذیرایی به عمل آمد.

شایان ذکر است در طول این مراسم بسته­های تبلیغاتی، شامل دفترچه معرفی فعالیت­های مرکز، کارت پستال مسجد، شیرینی های محلی ایرانی و … به بازدیدکنندگان اهدا می­گردید.

همچنين در فضای سبز حیات مركز، مكاني براي پذيرايي ميهمانان در نظر گرفته شده بود كه از آنان با انواع غذاهای گرم ایرانی، ساندویچ، چای و قهوه پذیرایی به عمل می آمد.

 


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها