1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

گزارش دوّمین مراسم جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس مرکز اسلامی هامبورگ

همزمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس مسجد امام علی علیه السلام و مرکز اسلامی هامبورگ، پس از برگزاری مراسم جشن عمومی یک روزه در تاریخ شنبه 25 آگوست 2012 ، مراسم ویژه ای نیز با حضور شخصیت‌های دینی، علمی، فرهنگی و سیاسی آلمان در روز چهارشنبه 29 آگوست 2012 در این مرکز برگزار گردید.

لینک گزارش کامل در سایت مرکز اسلامی هامبورگ همراه با تصاویر مراسم

پیش از شروع این مراسم، میهمانان مرکز اسلامی در محوّطه حیاط مسجد امام علی(ع) که به زیبایی تزئین شده بود،گردهم آمده و از ایشان با شیرینی و نوشیدنی پذیرایی به عمل آمد. در این فرصت مسؤولین مرکز اسلامی، ضمن استقبال از میهمانان و خوش­آمدگویی به ایشان، گفتگوهای صمیمانه­ای را نیز با آنان ترتیب دادند.

در ادامه شرکت­کنندگان، پس از بازدید از صحن مسجد امام علی(ع) و دیدن نمایشگاه عکس­های تاریخی این مسجد ­که در مسیر عبور آنان تعبیه شده بود، به سالن سخنرانی و اجتماعات مرکز اسلامی هدایت شدند.

این نشست با تلاوت بسیار زیبای برخی از آیات منتخب کلام الله مجید و ترجمه آلمانی آن به طور رسمی آغاز شده و در ادامه شخصیت­های دینی و سیاسی دعوت شده برای سخنرانی در این جلسه، به ایراد سخنرانی پرداختند.

اولین سخنران این مراسم جناب آقای دکتر کروپ، رئیس دفتر سنای هامبورگ بودند. ایشان که به نمایندگی از شهردار ایالت هامبورگ در این جلسه حضور پیدا کرده و حامل پیام تبریک سنای هامبورگ بود، ضمن تشکر از مسؤولین مرکز اسلامی هامبورگ، از مسجد امام علی(ع) به عنوان یک مرکز دیالوگ یادکرده و افزود: مسجد امام علی(ع) در طی پنج دهه اخیر با نوسازی­هایی که انجام داده است، روز به روز زیباتر شده و به عنوان مسجد آبی دریاچه آلستر شهرت پیدا کرده است. همین امر باعث شده است که این مرکز بتواند همچون گوهری تابناک در شهر هامبورگ بدرخشد و توریست­های زیادی را در طول سال به سمت خود جذب نماید. همچنین این مرکز که از بدو تاسیس جهت عبادت مسلمانان و تعلیم علوم اسلامی به عموم علاقه­ مندان اعم از مسلمان و غیرمسلمان بنا شده است، توانسته است در چند سال اخیر نقش مهمی را در برقراری ارتباط میان پیروان ادیان مختلف و توسعه برنامه­ دیالوگ بین ادیان ایفا نماید و از این جهت می­تواند نمونه و الگوی بسیار خوبی برای سایر مراکز اسلامی در سطح آلمان باشد.

ایشان همچنین با اشاره به حضورگسترده مسلمانان در هامبورگ تاکید کردند: شهردار ایالت هامبورگ معتقد است که اسلام متعلّق به آلمان است. موافقت با انعقاد قرارداد حکومتی میان مسلمانان و حکومت ایالتی هامبورگ که قرار است در این ماه به امضاء برسد، نیز درهمین راستا می­باشد. بایاری خداوند بزرگ به وسیله این قرارداد، اسلام در ایالت هامبورگ نهادینه می­شود و مسلمانان همچون مسیحیان و یهودیان دارای حقوق مساوی خواهند بود و از همه امتیازاتی که دیگر ادیان دارا می باشند، بهره­مند خواهند بود.

لازم به یادآوری است با انعقاد این قرارداد در همه مدارس دولتی هامبورگ درس اسلام نیز ارائه شده و کودکان مسلمان می­توانند آموزش­های دین اسلام را داشته باشند. همچنین اعیاد مذهبی مسلمانان و نیز برخی از مناسبت­های خاص دینی همچون روز عاشورا در ایالت هامبورگ تعطیل رسمی خواهد بود.

سخنران بعدی این مراسم جناب آقای پروفسور اودو اشتاین ­باخ رئیس مؤسسه شرق شناسی برلین بودند. ایشان از این مراسم به عنوان گردهمایی دوستان یادکرده و افزود : این مسجد بعد از انقلاب اسلامی ایران، برنامه ­های دیالوگ بسیار خوبی را داشته و توانسته رابطه نزدیکی را میان ما و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به وجود بیاورد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یعنی در زمان حکومت رژیم پهلوی نیازی به دیالوگ بین ایران و آلمان نبود، چراکه حکومت آن وقت ایران غرب را الگو و سرمشق خود قرار داده بود و لذا دیگر نیازی به دیالوگ نبود. اما پس از انقلاب اسلامی در ایران و تثبیت حکومت جدید دیالوگ بسیار ضروری شد. در ابتدا اروپایی­ها نخواستند که این نظام جدید و این رویکرد تازه را به رسمیت بشناسند و دائما لجاجت می­کردند، اما کم­کم به این نتیجه رسیدند که چاره­ای جز دیالوگ و تعامل با وضعیت جدید ندارند. دراین راستا دیدار رؤسای جمهور ایران و آلمان در شهر وایمار آلمان و گفتگوی صمیمی ایشان به این روند شتاب بخشید و ثمرات بسیار خوبی را برای دو کشور به همراه داشت.

ایشان در ادامه افزودند: من از قدیم در جلسات دیالوگ این مرکز شرکت داشته و نشست­هایی را نیز با آقایان شبستری و خاتمی که از امامان سابق این مرکز بودند برگزار نموده­ام. آقای خاتمی به عنوان شخصیّتی که به مباحث دیالوگ اهمیت می­داد، معتقد بود که نه می­شود سنت­های قدیمی را به واسطه مدرنیته کنار گذاشت و نه می­شود که فقط بر اساس سنت­های قدیمی زندگی کرد. ایشان معتقد بودکه باید حقوق انسانی را توسعه داد و انقلاب اسلامی می تواند در کنار حقوق انسانی به عنوان یک کشور مدرن باشد.

ایشان در ادامه قطعه شعری از حافظ و قطعه شعری از گوته خواند و افزود: دیالوگ برای زنده کردن حقیقت است و همانطور که حافظ در اشعارش می­گوید، جنگ حاصل پوشاندن حقیقت است.

از دیگر سخنرانان این همایش جناب آقای دکتر یاشکه، نماینده کلیساهای کاتولیک و عضو مجمع ادیان هامبورگ بودند. ایشان با اشاره به اصول و مسائل اخلاقی مشترک میان اسلام و مسیحیت، به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در رابطه با محبت به همسایه اشاره نموده و افزود: پیامبر اسلام(ص) می­گوید: هیچ کس از شما خدا را دوست ندارد، مگر اینکه همسایه اش را دوست داشته باشد. در مسیحیت نیز مشابه این روایت در رابطه با حقوق و محبت به همسایگان آمده است.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری همایش­های دیالوگ در مرکز اسلامی هامبورگ اشاره نموده و افزود: این مسجد یکی از مراکز مهم دیدنی­ شهر هامبورگ است که سالانه غیر مسلمانان زیادی از آن بازدید می­کنند. بدیهی است چنین رویکردی، تعامل و همبستگی میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهی را گسترش می­دهد. ما در برنامه­ دیالوگ با مسلمانان شرکت می­کنیم و دوست داریم که مسلمانان اینجا را مانند کشور خود بدانند. دین و معنویت همبستگی ایجاد می­کند و ماخوشحال می­شویم که دین اسلام نیز در مدارس آلمان باشد.

از دیگر سخنرانان این مراسم جناب آقای آقای دکتر دتلف گوریگ، نماینده کلیساهای پروتستان شمال آلمان بودند. ایشان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و تبریک به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مسجد امام علی(ع) ، افزودند: 50 سال زمان، برای زندگی انسان، عمری طولانی است ولی این مقدار زمان برای معرفّی و گسترش یک دین و آیین، مدت زمان کوتاهی است. این مسجد که نمای بسیار زیبایی دارد یکی از اوّلین مساجدی است که در آلمان به عنوان مسجد با مناره و گنبد ساخته شده است. این مسجد همواره در عرصه دیالوگ فعال بوده و آقای پروفسور فلاطوری و آقای رضوی نقش مهمی را در فعالیت­های دیالوگی این مرکز داشته اند. برای ما مسیحیان عدد 50 شروع و ابتدا است و امیدورایم که این جشن پنجاه سالگی شروع و آغاز مناسبی برای گسترش فعالیت­های دینی و فرهنگی بالاخص دیالوگ بین ادیان و همزیستی مسالمت­آمیز مسلمانان و مسیحیان در آلمان باشد.

در ادامه این مراسم، جناب آقای دکتر پیتر شوت، شاعر و نویسنده آلمانی که به دین اسلام مشرّف شده­اند، قطعه شعری از سروده های خویش را ، در رابطه با جشن پنجاه سالگی مسجد امام علی(ع) قرائت نمودند. ایشان در شعر خود از مسجد امام علی(ع) به عنوان کشتی نوح و خانه خدا یاد کرده و در ادامه به اسلام آوردن خویش در 21 سال قبل در مسجد امام علی(ع) ، شرکت مداوم در نماز جمعه و همچنین شرکت دائم درکلاس مفاهیم قرآن اشاره داشتند.

از دیگر سخنرانان این مراسم ، جناب آقای برند اربل، سفیر محترم آلمان در ایران بودند .

ایشان که به نمایندگی از وزارت خارجه آلمان در این مراسم شرکت کرده بودند، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش اظهار داشتند: در طول 24 سالی که به واسطه ماموریت­های کاری در کشورهای اسلامی زندگی میکنم، همواره شاهد تعاملات و گفتگوهای فرهنگی، سیاسی و دینی بین کشور آلمان و کشورهای اسلامی بوده­ام. ایشان در ادامه به تشریح برخی از وقایع تاریخی و رخدادهای مهم میان مسلمانان و مردم آلمان، ازجمله زندگی کردن فریدریش دوم از دوران کودکی در سیسیل و آشنایی با فلسفه اسلامی پرداخت. سفیر آلمان در ایران با اشاره به همزیستی مسلمانان با جامعه آلمان و افزود : همزیستی و انعطاف­پذیری ( تولرانس) به این معنا نیست که فرد از فرهنگ اصیل و آداب و سنن خویش دست بردارد و خود را کاملا مطابق جامعه کند، بلکه تولرانس به این معناست که شخص ضمن حفظ عقاید و آداب و سنن خویش، به عقاید و آداب و سنن پیروان دیگر ادیان نیز احترام بگذارد. این مساله مهم در طی پنج دهه اخیر، یکی از مهم ترین تاکیدات مرکز اسلامی هامبورگ نیز بوده است.

آخرین سخنران این مراسم آیت الله دکتر رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند.

ایشان ضمن تقدیر و تشکر از حضور همه میهمانان، بالاخص شخصیت­های علمی و سیاسی و نمایندگان ادیان مختلف، ترویج اسلام اعتدالی را یکی از نکات برجسته در پرونده پنجاه ساله مسجد امام علی(ع) دانسته و افزودند: در این مسجد 50 سال نام خدا برده شده و مسلمانان به عبادت و نیایش با پروردگار خویش پرداخته­اند.این مرکز 50 سال میزبان برنامه­ها و همایش­های بزرگ دیالوگ و گفتمان بین ادیان بوده است. این مسجد همواره توسط امامانی که خود اهل فلسفه و منطق بوده­اند، مدیریت شده و سعی در ترویج اسلام اعتدالی که افراط و تفریط در آن جایی ندارد، داشته است. این مرکز در طول پنج دهه اخیر، همواره وظیفه خود را تبیین اسلام ناب، حفظ دینداری مردم و پاسخ به سؤالات و شبهات دینی دانسته و تلاش نموده است که این وظیفه مهم را به خوبی انجام دهد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنانشان به ارتقای جایگاه واقعی اسلام و رشد جمعیت مسلمانان در سال­های اخیر در آلمان اشاره نموده و افزودند: افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا و بالاخص در آلمان و رشد فعالیت­های دینی و علمی آنان به گونه­ای شده که به واقع دین مبین اسلام جزء آلمان محسوب می­شود و این نکته­ایست که در سخنان مسؤولین سیاسی آلمان نیز مکرّر به چشم می­خورد. قراردهایی که در ایالت­های مختلف بین مسلمانان و ادارات دولتی آلمان منعقد می­شود، مطرح شدن موضوع تدریس دین اسلام در مدارس آلمان، تاسیس کرسی­های اسلام شناسی و حتی شیعه شناسی در دانشگاه­های آلمان و … همه حاکی از به رسمیت شناخته شدن هرچه بیشتر اسلام و مسلمانان در آلمان می­باشد.

آیت الله دکتر رمضانی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به آیه 64 سوره مبارکه آل­عمران، یکی از آموزه های مهم قرآن­کریم را توجه به مشترکات و همگرایی دینی و تقریب ادیان الاهی بیان نموده و افزودند: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :

« قُل يَا أَهلَ الكِتَابِ تَعَالَوا إِلَىكَلَمَةٍ سَوَاء بَينَنَا وَبَينَكُمْ أَلاَّ نَعبُدَ إِلاَّ اللّهَوَلاَ نُشرِكَ بِهِ شَيئاً »

بگو :ای اهل کتاب! بیائید به سوی سخن دادگرانه‌ای که میان ما و شما مشترک است که جزخداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او نکنیم و برخی از ما برخی دیگررا به جای خداوند یگانه، به خدائی نپذیرد.

همه انبیاء الهی بشریت را به یک حقیقت یعنی پرستش خدای یگانه دعوت می­کردند. لذا بحث همگرایی دینی و مذهبی، بحث تقریب ادیان و توجه به مشترکات که از آموزه­های مهم قرآن است، موجب تقریب بشریت به یکدیگر می باشد .

بدون شک همان طوریکه همه ادیان الهی برای توجه دادن انسان به معنویت آمده اند، عقلانیت نیز جزء آموزه­های همه انبیاء الهی است.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث اخلاق جهانی، درخصوص توجّه به گوهر ادیان افزودند: همه دانشمندان بر این نکته تاکید می­کنند که باید به گوهر ادیان توجه داشت. گوهر ادیان همان انسانیت و توجه به کرامت انسان است و به همین جهت هیچگاه یک دین آسمانی با دین آسمانی دیگر در تقابل نخواهد بود؛ بلکه همه ادیان الهی آمده­اند بشریت را از طریق اجرای دستورات الهی به سعادت و خوشبختی رهنمون سازند. از این رو بسیار روشن است که هر برنامه­ای از دین اگر مصلحت داشته باشد، انجام آن مطلوب است و اگر مفسده داشته باشد ترک آن پسندیده و بلکه لازم است. همچنین احترام به ادیان و کتاب­های آسمانی و پیامبران الهی بر همگان لازم و واجب است و نباید به بهانه آزادی بیان انبیاء الهی مورد اهانت قرار گیرند و دل مومنان و متدینان جریحه­دار شود؛ بلکه باید با حفظ حرمت انبیاء که پاک­ترین انسانها هستند، کرامت انسانها مورد توجه قرار گیرد. آنچه که در جامعه امروز از هر چیزی ضروری­تر است بازگشت به دین و اخلاق است تا هرکسی بتواند با فهم و درک صحیح از زندگی، خود را به سعادت دنیا و آخرت برساند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَ‌بِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِوَجَادِلهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

ایپیغمبر! مردمان را با سخنان استوار و بجا و اندرزهای نیکو و زیبا به راهپروردگارت فراخوان و با ایشان به شیوه‌ی هرچه نیکوتر و بهتر گفتگو کن.

از سوی دیگر یکی از مهم­ترین ویژگی­های همه انبیاء الهی، بهره­مندی و برخورداری ایشان از مدیریت اخلاقی بوده است. همه فرستادگان الهی با اخلاق و پند و اندرز مردم را به سوی خداپرستی و معنویت دعوت می­کردند. همچنان که در انجیل و تورات نیز پند و اندرزهای حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) آمده است. پیامبر اسلام (ص) نیز بارها این نکته را مورد تاکید قرار داده­اند که :

انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ همانا من برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده­ام.

قرآن کریم آنچه را که در تورات و انجیل آمده، تصدیق می­کند و حتی ایمان آوردن به آموزه های تورات و انجیل را جزء آموزه های خود قرار داده است.

امیدواریم همانطور که مرکز اسلامی هامبورگ در طی پنج دهه اخیر مروّج اسلام اعتدالی بوده است، همچنان این وظیفه مهم را به خوبی انجام دهد و این جلسات رویکرد جدیدی را فراهم آورد که ما مسلمانان در کنار پیروان دیگر ادیان، بتوانیم فرهنگ خدامحوری و معنویت گرایی را آن گونه که شایسته است، ترویج نماییم.

در انتهای این برنامه شرکت کنندگان ضمن بازدید از ساختمان آکادمی مرکز اسلامی هامبورگ، در سالن زیبای کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ و در فضایی صمیمی شام خود را صرف نمودند.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها