1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
دوره آثار-22

مبارزه پيروز

مجموعه ای که با نام مبارزه پیروز پیش روی شماست متشکل از یک مقاله از شهید بهشتی به همین نام و نیز چهار سخنرانی است که در سالهای اقامت در آلمان و مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ ایراد شده است. مقاله «مبارزه پیروز» حاصل سخنرانی در جمع انجمن اسلامی مهندسین است که در روزهای 8 تا 13 محرم 1382.ق در منزل آقای نوید برگزار میشد و علاوه بر ایشان، مرحومان آیتالله سید محمود طالقانی، استاد مرتضی مطهری و دکتر محمدابراهیم آیتی نیز در آن جمع و به مناسبت واقعه عاشورا سخنرانی کرده بودند. این مجموعه در کتابی با عنوان گفتار عاشورا توسط شرکت سهامی انتشار به طبع رسید. شهید بهشتی در این سخنرانی به شرح مبارزه و اثرات آن در انسان و نیز شرایط مبارزه پیروز که مبتنی بر شروط: تعیین هدف، روش صحیح و مرد عمل بودن است، پرداخته و هدف قیام

امام حسین(ع) را نه صرف به دستگیری حکومت بلکه گشودن راهی برای شناخت حق از باطل دانسته و بر اساس مزاق تشکیلاتی خویش، اهمیت ایجاد شبکه ارتباطی صحیح را هم در کسب توفیق در مبارزه توضیح داده است.

سخنرانیهای ایشان در مسجد مرکز اسلامی هامبورگ نیز در شبهای تاسوعا و عاشورای سالهای 1344 و 1345 شمسی ایراد شده و تاریخ آخرین سخنرانی، 9 اردیبهشت 1345 است. شهید بهشتی در این سخنرانیها علاوه بر نقد مراثی و غلوهایی که پیرامون قیام امام حسین رواج داشته، ضمن تاکید بر متوقف نماندن در گریه بر امام، از غمگین بودن به یاد مظلومیت امام در شرایط هولناک استبداد و ظلم رایج حکومتهای جور، تحلیلی کاربردی و حرکت‌آ‌فرین ارائه میدهد که در زمانه خود تا به حال تازه و زنده می‌نماید. ایشان در این سخنرانی‌ها به تحلیل تاریخی واقعه عاشورا دست زده و شرایط زندگی سیاسی، اجتماعی امام را از سالها پیش از رخداد عاشورا و در دوره حکمرانی معاویه بن ابیسفیان بررسی کرده است. در این تحلیل ردپای پررنگی از شناخت واقعیات تحمیل شده بر امام و نیز ارزیابی او به عنوان یک انسان با تواناییهای معمول یک رهبر بزرگ و شخصیت مصلح مذهبی سیاسی به تصویر کشیده شده است.


دیدگاه‌ها
  • saif

    i liking it so much

  • سید حسین

    سلام.

    بنده مدت زیادیه که مرتب این صفحه رو چک می‌کنم بلکه پی‌دی‌اف این کتاب رو بذارید رو سایت. میشه زحمتش رو بکشید؟ برا ما که ایران زندگی‌ نمی‌کنیم تهیه‌ی اصل کتاب میّسر نیست.

    ممنون،
    –سید حسین

  • مدير سايت

    دوست عزیز، با تشکر از حسن نظر و پیگیری صمیمانه شما، قبلا همتوضیح داده بودیم که مدت زمانی را پس از انتشار یک کتاب و توزیع آن در بازار رعایت می کنیم تا حقوق ناشر حفظ شود. شما می توانید برای تهیه کتاب هایی که تازه وارد بازار شده اند با ناشر یا دفتر بنیاد شهید بهشتی تماس حاصل کنید.

  • تیم تحریریه

    با سلام و ادب. فایل متنی کتاب مبارزه پیروز دارای اغلاط و اشتباهاتی است که انشاءالله به محض برطرف شدن به صورت پی دی اف در اختیار مخاطبان و علاقه مندان محترم قرار خواهد گرفت.