1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

درباره ما

نام آيت الله شهيد دكتر بهشتی برای مردم ايران آشناست. مجاهدتهای ايشان طی ساليان متمادی برای به ثمر رساندن نهضت اسلامي و تلاشهای بی وقفه در جهت تحكيم نظام جمهوری اسلامي در ايران مشهود و مشهور است . اما آنچه از ابعاد اين شخصيت برجسته ناشناخته مانده، انديشه‌های ژرف و تابناكی است كه ايشان به شكلی نظام يافته و روشمند در زمينه‌های گوناگون ارايه كرده و آن مجاهدت و تلاشها را هدف، سامان بخشيده است. اگر چه در سالهای پس از شهادت ايشان جهت معرفی آثار و انتشار گفتارها و نوشتارهای برجاي مانده از آن شهيد فرزانه گامهايی برداشته شد اما در واقع بخش اعظم ميراث فكری و انديشه‌ ای ايشان همچنان از دسترس عموم بدور مانده. به همين منظور در هفتم تيرماه ۱۳۷۶بنياد نشر و آثار و انديشه‌های شهيد آيت الله دكتر بهشتی با هدف زدودن غبار مظلوميت از بعد فكري و انديشه‌ی ايشان شكل گرفت و از دوم دي ماه همان سال، پس از طی تشريفات قانوني و تدارك امكانات لازم ،‌آغاز به كار كرد .
از اهداف مندرج در اساسنامه بنياد ميتوان به تدوين، تنظيم، چاپ و انتشار آثار و زندگينامه؛ ترجمة آثار ايشان به زبانهاي ديگر؛ انتشار كتب، مقالات، برنامه‌های رايانه‌ای، فيلم و ابزارهاي ديگر فرهنگي و هنری پيرامون آثار، انديشه يا زندگينامه ؛ ارايه خدمات علمي و پژوهشی به گروهها و افراد؛ برگزاري مراسم بزرگداشت ايشان؛ و برگزاری جلسات گفتگو و گردهمايی علمی به منظور بررسی و نقد انديشه‌های شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتی اشاره كرد.
بنياد طی سالهای اخير اقدام به تدوين، تنظيم و انتشار ۲۸جلد از آثار ايشان نموده كه عناوين و مشخصات آنها در پايان اين نوشتار ارائه شده است. همچنين تلاشهای گسترده‌ايی جهت جمع آوری اسناد تصاوير، نوارهای صوتی و تصويری ايشان كه در مراكز گوناگون نگهداری مي‌شود، صورت گرفته است. همچنين كتابهايی درباره شخصيت و انديشه های ايشان به چاپ رسيده است كه مباني فكری شهيد بهشتي، بازشناسی يك انديشه، شناخت انديشه‌های اجتماعي شهيد بهشتی، اسلام و مقتضيات زمان، از آن جمله هستند.
انجام مصاحبه با آشنايان، دوستان و مرتبطين با دكتر بهشتی جهت تدوين زندگينامه نيز از ديگر اقداماتي است كه طی چند سال گذشته با جديت دنبال شده است. هم زمان با چاپ آثار ايشان، به تناسب موضوع هر كتاب از منتقدان محترم جهت نقد و بررسی آثار ايشان نيز دعوت به همكاري به عمل آمده است كه حاصل آن، نقدهاي ارزشمندي است كه در نشريات تخصصي و همچنين در پايگاه اطلاع رساني بنياد، از آنها استفاده شده است. ساماندهي به آرشيو و ارايه خدمات به اشخاص و مراكز فرهنگی از ديگر اقدامات بنياد در دوران كوتاه فعاليت خود بوده‌ است .
بنياد جهت برگزاري گراميداشت بيستمين سالگرد شهادت آيت الله دكتر بهشتي، در سال ۱۳۷۷ كميته‌ای را جهت برنامه‌ريزی و پيگيري مراسم بيستمين سالگرد شهادت ايشان تشكيل داد. كميته مزبور معيارهای چندی را در برگزاری اين مراسم مورد توجه قرار داد كه به طور خلاصه عبارتند از :
* برنامه ريزی مراسم با هدف ارائه تصويری واقعي و به دور از هر گونه اغراق و افراط از شخصيت دكتر بهشتي، صورت گيرد. در اين راستا بر برخي از محورها و مضامين فكري ايشان كه در مواجهه با مسائل امروزي پاسخي راهگشا و قابل استفاده ارائه مي‌كرد، تاكيد گرديد.( مباحثي چون عدالت اجتماعی، اقتصاد اسلامي و…)
* برنامه‌ها و طرح‌های حتی المقدور كم هزينه باشد و از اجراي برنامه‌های پر خرج و تشريفاتی پرهيز گردد .
* توجه به نسل جوان جامعه ايران اسلامی به عنوان مخاطبان اصلی انديشه‌های پر ارج شهيد بهشتي در حوزه‌های مختلف معرفتی و سياسی اجتماعی در كانون تصميم گيری قرار داشته باشد. لذا كوشش شده با اجراي برنامه‌هاي ساده ولی مؤثر، مانند حلقه واسطی، در راستای انتقال ميراث فكری و عملی ايشان به نسل امروز عمل شود.
* با توجه به اهداف فوق الذكر، برنامه‌هاي مختلفي طرح ريزی و پي‌گيری گرديد كه به برخي از مهمترين آنها اشاره میشود:
* انتشار نوارهای سخنراني شهيد بهشتي از جمله آلبوم سخنراني: حق و باطل از ديدگاه قرآن ، موسيقي و تفريح از ديدگاه اسلام، تحليل تاريخي عاشوراي حسيني و نقش آزادي در تربيت كودكان
* انشتار لوح فشرده ( CD زندگي نامه شهيد بهشتي با عنوان راز جاودانگي)
* طرح ساخت يك تنديس به يادمان شهيد بهشتي در ميدانگاهي واقع در ضلع جنوب شرقي دانشگاه شهيد بهشتي با همكاري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و سازمان زيباسازي شهرداري تهران.
* برگزاري سمينار علمي تحت عنوان ”عدالت و آزادي “ در ارديبهشت ماه 1380.
* همايش «قانون اساسي در نظم حقوقي كنوني» (پاسداشت مقام علمي شهيد بهشتي) در دي ماه سال 1380( اصفهان )
* برگزاري مسابقه داستان نويسي تخيلي بين كودكان سراسر كشور، توسط مركز آفرينشهاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و انتشار آثار برگزيده با عنوان ” به آسمان بگو“
* پي‌گيري انجام طرح جامع ميدان هفتم تير تهران.
* راه اندازي دبيرخانه نشست‌هاي علمي جهت بررسي و نقد آثار آيت الله شهيد دكتر بهشتي با همكاري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، كه اين دبيرخانه تا كنون سه نشست برگزار كرده است، كه عبارتند از :
o نشست نقد و بررسي كتاب ” بهداشت و تنظيم خانواده “، تير ماه 1380 ، (دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي) .
o نشست نقد و بررسي كتاب ”شريعتي جستجوگري در مسير شدن“ آذر ماه سال 1380 دانشگاه (فردوسي مشهد).
o نشست نقد و بررسي «كتاب مباني نظري قانون اساسي» ، خرداد ماه 1381، دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران

در سال 1385 نيز به مناسبت فرارسيدن بيست و پنجمين سال شهادت شهيد آيت الله دكتر بهشتي، اقدامات زير جهت بزرگداشت يادواره ايشان در نظر گفته شده است:
* انتشار كتاب ” بقعه هفتم “ با همكاري سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي
* انتشار لوح فشرده ( ( CDراز جاودانگي 2 كه نسخه تكميل شده راز جاودانگي است.
* برگزاري همايش نقش شهيد بهشتي در آموزش و پرورش، با همكاري سازمان برنامه ريزي و آموزشي
* برگزاري همايشي درباره ديدگاههاي اقتصادي شهيد بهشتي، با همكاري موسسه دين و اقتصاد
* ـ برگزاري جلسات نقد و بررسي آثار شهيد آيت الله دكتر بهشتي در تهران و اصفهان
* همكاري با موسسه فرهنگي روايت فتح در توليد مجموعه 13 قسمتي درباره زندگينامه ايشان
* انتشار كتابهايي در معرفي ديگر شهيدان كاروان شهداي هفتم تير
* بهبود بخشيدن به پايگاه اطلاع رساني بنياد
* اميد است با ياري خداي مهربان و تلاش بي شائبه و بي وقفه دست اندركاران بيناد نشر آثار و انديشه‌هاي شهيد بهشتي، شاهد نشر آثار و معرفي انديشه هاي آن شهيد والامقام باشیم و در اين راه از نظرات سازنده شما بهره‌مند گرديم.


دیدگاه‌ها
  • محمدکمال ناصری

    سلام ، یادش به خیر ،اوایل تاسیس این بنیادمحترم حقیرهم درکنار دیگر دوستان از خادمان آن بودم به خاطر عشقی که به شهید مظلوم وارادتی که به فرزند ارشد ایشان سرور عزیزم آقای دکتر محمدرضا بهشتی داشتم ودارم . جای خالی آن شهید بزرگوار هیچگاه پر نشد وبه واقع فقدانش برای انقلاب یک ثلمه جبران ناپذیر بود

  • iman

    salam mamnon agozashtid

    z in hame vaghti ke baraye ma javanane 66

  • بهرامی

    با سلام و خدا قوت
    ای کاش شرایطی فراهم می شد تا مردم و به ویژه جوانان که با صدها علامت سئوال -در بسیاری از زمینه ها- با آن مواجه اند، می توانستند بیش از این با اندیشه های ناب و زلال ایشان آشنا شوند. مطالعه عمیق آثار آن بزرگوار راه ها و درهای تازه ای را پیش چشم هر فرد حقیقت جویی می گشاید.
    “روحش شاد”

  • غ.و

    با سلام و تشکر از زحمات شما، مطالب این صفحه دو بار تکرار شده است.

  • امیر کیانی

    نشانی شما کجاست و چگونه میتوانیم آثار شهید بهشتی را تهیه کنیم؟ نشانی شما کجاست؟

  • مدير سايت

    با سلام و ادب.
    دفتر بنیاد نشر آثار شهید بهشتی درمیدان هفت تیر، نبش کوچه شریف واقع است که تا یک ماه دیگر آماده پاسخگویی به مراجعین می باشد. برای تهیه آثار شهید بهشتی باید به این دفتر یا مراکز فروش آثار که در سایت معرفی شده مراجعه کرد.

  • امیر کیانی

    باسلام میخواستماز حضورتان بپرسم مراکزفروش آثارشماکجاست؟ ودفتربنیادآثارشهید بهشتی گفتید یک ماهدیگر آاغازبه فعالیت میکند؟نشانیمراکزفروش شما کجاست؟

  • من

    بنظرتان چند صد سال دیگر طول میکشد تا مجموعه آثار شهید بهشتی به صورت منظم و کامل منتشر شود؟

  • مهدی

    درود
    در خبر گذاری ها پیشترها دیدم که تاریخ قران اثر مستشرق معروف تیودور نولدکه جلد نخستش توسط این موسسه نشر شده و دو جلد دیگر در حال ترجمه است و بزودی منتشر خواهد شد ولی هر چه در بازار گشتم هیچ اثری از این اثر نبود.اگر این خبر صحت دارد برای تهیه این کتاب بنده را یاری کنید
    سپاسگذارم

  • تیم تحریریه

    با سلام
    خیر.این اثر منتشر نشده و در حال آماده سازی است. همکاران در تلاشند تا این اثر در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد
    پیروز باشید

  • majid

    با سلام خواستم بدونم علت فیلتر سایت شما به چه دلیلی بوده آقای دکتر؟ ممنون میشم جواب بدید.

  • تیم تحریریه

    با سلام. دلیلی برای فیلترینگ سایت اعلام نشده است.
    با تشکر از توجه شما

  • چرا

    چرا سایت فیلتره و من باید با فیلتر شکن بیام؟ :/

  • تیم تحریریه

    با سلام
    متاسفانه علت فیلتر شدن سایت برای ما هم روشن نشده است و به رغم پیگیری های فراوان مسئولین امر از پاسخگویی طفره می روند

  • امیر

    جای تعجبه که هنوز کانال تلگرامی وجود نداره !!!!!!1

  • تیم تحریریه

    با سلام
    آدرس کانال تلگرام بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید بهشتی در بخش ‘تماس با ما’ موجود است

  • محمد جواد

    سلام
    اولا:خواهشمندم این کتاب هارا در نرم افزار های کتابخوان قرار دهید تا با قیمت کمتر دردسترس باشند
    ثانیا:تعدادی از کتب شهید به صورت pdf در اینترنت موجود است، آیا استفاده از آنها از بابت حق چاپ شما مجاز است؟

  • تیم تحریریه

    با عرض سلام
    متاسفانه برخی از آثار قبل از نهایی شدن متن در اینترنت منتشر شده ست و متن آنها نهایی نیست.خواهشمندیم در صورت در دست داشتن این فایل ها از انتشار دادن آنها خودداری نمایید.