1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

سيره شهيد بهشتی

ناشر: شاهد

نویسنده: غلامعلی رجائی

به سفارش: اداره کل تحقیق و پژوهش بنیاد شهید انقلاب اسلامی

شمارگان: 3000 نسخه

خدای را سپاس که بر این کمترین منت نهاد تا به کمک و مساعدت فرزندان شریف آن همیشه عزیز و سایر دوستان و همکاران و همرزمانی که در دوران‌های سخت مبارزه در اصفهان و قم و تهران و در دوران درخشان فعالیت چندساله در آلمان با این شهید در ارتباط مستمر بوده‌اند اندکی از سیرة عملی و نظری شهید بهشتی را در اختیار علاقمندان و ارادتمندان آن عزیز همیشه محبوب قرار دهم.

1. در این مجموعه تمام تلاش و سعی من بر آن بوده است که مطالب آن منتشر نشده باشد. اما با توجه به اینکه بعضی از راویان محترم در این بیست سال خاطرات خود را به مناسبت‌های مختلف در مورد این شهید در رسانه‌های عمومی مطرح کرده‌اند بنا به ضرورت از مطالب آنان نیز استفاده شده و بر این اساس مطالب این مجموعه تماماً نانوشته نیست.

2. مطالب این مجموعه در مقایسه با مجموعه دیگری که در سال‌های قبل در مورد این شهید توسط محققان و مؤلفان ارجمند فراهم آمده از دو خصیصه خاطره و موضوعی بودن برخوردار است.

3. مطالب این نوشتار براساس مصاحبه‌های اینجانب و برخی از دوستان فراهم آمده و اندک تصرفی در عبارات آن بدون تغییر در محتوای خاطرات به لحاظ ویرایشی پدید آمده است.

4. تکرار بعضی مفاهیم از چند نفر صرفاً در جهت تأکید بیشتر به منظور شناخت هر چه بهتر شهید بهشتی از دید افراد متفاوت است.

5. مطالب این مجموعه پس از اتمام نگارش آن به نظر بعضی از کسانی که آشنایی نزدیک و دقیقی با شهید بهشتی داشته‌اند رسیده و چنانچه خاطره‌ای به لحاظ سند تاریخی سست یا مخدوش تشخیص داده شده حذف شده است. با این همه نظر اینجانب آن است گذشت زمان که گاه نسبت به بعضی از راویان محترم از مرز چهل سال هم فراتر می‌رود در ذهن راویان خاطرات به لحاظ تعیین دقیق زمان و مکان یا عین عبارات اشتباه‌هایی ناخواسته در نقل مطالب پدید آمده است که کمتر راه گریزی از آن وجود داشته و دارد و شاید بتوان آن را از آفات کار تاریخ شفاهی دانست.

صادقانه اعتراف می‌کنم دایره عظمت وجودی این شهید قدرناشناخته که الگوی رفتاری بسیاری از شهیدان بزرگ انقلاب اسلامی همچون شهید رجایی و باهنر و صدها شهید به خون خفته دیگر است و نام مبارک او زینت‌بخش وصیتنامة صدها شهید گلگون‌کفن دوران نورانی دفاع مقدس می‌باشد آن‌قدر وسیع و گسترده است که این مجموعه هرگز نمی‌تواند ادعای معرفی سیره کامل و جامع این شهید را داشته باشد. امید آن دارم در ادامه این راه توفیقی دیگر نصیب محققان دردآشنایی که خدمت در این عرصه سعادت را پیشه ساخته‌اند و این بنده کمترین شود و دفتر دیگری در تداوم این تلاش ناچیز فراهم آید.

غلامعلی رجائی

تهران- اسفند 1380 هجری خورشیدی


دیدگاه‌ها
  • محمد

    سلام
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید که چطور میتونم این کتاب رو تهیه کنم . با توجه به اینکه چندین سال هست که تجدید چاپ نمیشه.
    با تشکر

  • تیم تحریریه

    سلام
    بله این کتاب سال 82 توسط نشر شاهد چاپ شده و ما از چاپ آن توسط انتشارات دیگر اطلاعی نداریم.
    پیروز باشید