1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

علی لاریجانی: بهشتی قبل از شهادت، ترور شخصیت شد

علی لاریجانی: بهشتی قبل از شهادت، ترور شخصیت شد

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شهید بهشتی استوانه‌ای برجسته در انقلاب بود که تمام وقت خود را صرف بالندگی انقلاب و نگهداری از نظام جمهوری اسلامی نمود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس با درود بر ارواح شهدای هفتم تیر به خصوص دکتر شهید بهشتی و گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: امام(ره) پس از حادثه تروریستی هفتم تیر در شهادت دکتر بهشتی تاثر خود را بیش از هر چیز به جنبه مظلومیت آن مرد بزرگ مربوط دانستند.

وی ادامه داد: این یک واقعیت تلخ در دوران انقلاب بود که اشخاص ممتاز انقلاب ابتدا توسط ضدانقلاب و برخی افراد جاهل ترور شخصیت می‌شدند و بعد به شهادت می‌رسیدند. بعد از پیروزی انقلاب و ایجاد فضای آزاد فکری گروهک‌های ضدانقلاب با استفاده از رسانه‌ها و پراکندن شایعات، شخصیت معنوی رهبران صدر انقلاب اسلامی را هدف‌گیری نمودند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن‌ها با انواع تهمت‌ها به تخریب وجهه آنان پرداختند برای هرکدام از آن‌ها سناریویی اجرا کردند، شهید مطهری را با اتهام دفاع از روحانیت و نظام و مخالفت با افکار التقاطی ابتدا ترور شخصیتی کرده و بعد این مرد الهی را به شهادت رساندند. شهید مفتح نیز که همان درد شهید مطهری را داشت و پیگیر تحقق اندیشه‌های امام خمینی(ره) در صحنه دانشگاه بود، توسط گروه فرقان ترور شد. سپس این گروه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله سیدرضی شیرازی، آیت‌الله قاضی طباطبایی را ترور نمودند.

لاریجانی همچنین بیان کرد: بعد از این وقایع تعدادی از استوانه‌های انقلاب در استان‌ها، امامان جمعه که موثر در شکل‌دهی فکر مردم بودند، توسط منافقین ترور گردیدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط منافقین ترور شدند که خداوند ایشان را برای انقلاب حفظ نمود. حادثه هفتم تیر نیز در چنین شرایطی رخ داد و شخصیت موثر انقلاب، دکتر بهشتی و یارانش در حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی از ابتدای پیروزی انقلاب با همکاری و همفکری سایر بزرگان بنای حزب جمهوری اسلامی را گذاشت، تصریح کرد: هنوز بعد از سی و اندی سال ثمرات آن حرکت انقلابی در شهرها دیده می‌شود و عملا نظام سیاسی مردم‌سالار را صاحب الگو نمود. ایشان به خاطر به‌هم‌ریختگی ابتدای انقلاب مجبور بود هم در شورای انقلاب تدبیر امور کند و هم کاستی‌های اجرایی دولت موقت را جبران نماید.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: در دوران بنی‌صدر نیز که منافقین اطراف او را گرفته بودند و بنای مبارزه با ولایت فقیه و نظام نوپای جمهوری اسلامی گذاشتند با ایستادگی کم‌نظیر جلوی اهداف پلید بنی‌صدر را گرفت. بهشتی استوانه‌ای برجسته در انقلاب بود که تمام وقت خود را صرف بالندگی انقلاب و نگهداری از نظام جمهوری اسلامی نمود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنی‌صدر و منافقین از آن جهت با حزب و شهید بهشتی مبارزه می‌کردند و تهمت انحصارطلبی به آن‌ها می‌زدند که حزب ماموریت اصلی خود را عملیاتی نمودن تئوری حکومت اسلامی می‌دانست و در تربیت کادر و ساماندهی امور در این جهت تلاش می‌نمود. حزب، روحانیون و روشنفکران انقلاب و مدیران سیاسی را برای این هدف مهم بسیج نمود و با تعالیم تئوریک و سازماندهی لازم از اهداف ولایت فقیه و نظام دفاع می‌کرد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: جدای از بنی‌صدر و منافقین در عناد با حزب جمهوری اسلامی برخی افراد داخل انقلاب نیز بازی خورده و یا برای قدرت‌طلبی با حزب جمهوری اسلامی مبارزه می‌کردند و گاه در تهمت به شهید بهشتی با ضدانقلاب هم‌نوا شده و یا سکوت می‌کردند.

وی افزود: گرچه شخصیت‌های مهم همچون دکتر بهشتی در این معرکه افشاگری‌ها و تهمت‌زنی‌ها با مظلومیت به شهادت رسیدند و حزب جمهوری اسلامی هم به تعطیلی کشیده شد که برخی اشکالات و درگیری‌های داخلی نیز موثر بود، اما مبارزات این مرد بزرگ و همراهان او در حزب چند دستاورد مهم برای نظام جمهوری اسلامی در بر داشت.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اولین دستاورد گفت: در این ماجراجویی نفسانی و پلید و منافقانه ضدانقلاب هرچند با هزینه زیاد اما صراط مستقیم انقلاب برای مردم روشن گردید. مردم با شفافیت ملاحظه کردند یک طرف حق را بیان می‌کند و با اعتقاد به امام(ره) و راه او جانفشانی می‌کند اما طرف دیگر با هوچی‌گری و تهمت زدن دست به ترور فیزیکی زده است و این معادله ترور در مقابل منطق افکار عمومی را بر حقانیت راه شهید بهشتی متوجه نمود که این درس بزرگ برای همه انقلابیون داخل و خارج است که در مبارزه با حق، گروهی که دست به ترور می‌زنند بازنده خواهند بود.

لاریجانی یادآور شد: فرصت‌طلبانی که امروز در جهان اسلام با تغییر شرایط مسلمانان دست به خشونت زدند و مسلمان‌کشی می‌کنند، سرنوشتی محتوم در نابودی خود را پیگیر می‌باشند. چند روز پیش در مصر به شیعیان حمله کردند و عده‌ای را به شهادت رساندند و هزاران نفر را در سوریه در دو سال اخیر کشتند همانگونه که این جریان افراطی در سایر بلاد اسلامی افغانستان، پاکستان و عراق و امروز در لبنان نیز جامعه مسلمانان را جهت تمکین آرای متحجرانه خود تهدید به ترور و کشتار نمودند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همانطور که منافقین در پشت صحنه با حمایت غرب اینگونه فجایع را در ایران و عراق انجام دادند و امروز دستمزد خود را گرفتند و آمریکا منافقین را از لیست تروریست‌ها خارج نمود، گروه‌ها و تروریست‌های افراطی امروز در بلاد اسلامی نیز با حمایت مخفی و علنی سرویس‌های غربی به نابسامان نمودن صحنه زندگی مسلمانان پرداختند اما این یک سنت الهی است که نتیجه عمل ظالمانه خود را در همین دنیا دریافت خواهند نمود و ان‌شاءالله به زودی حقایق بر مسلمانان روشن خواهد شد.

وی با اشاره به دومین دستاورد گفت: پایداری شهید بهشتی و یارانش در حزب به عزل بنی‌صدر و اصلاح صحنه سیاسی کشور به نفع نیروهای انقلاب و حزب‌الله تغییر نمود و همزمان صحنه دفاع مقدس که در دوران فرماندهی کل قوای بنی‌صدر دچار بن‌بست توهمی او شده بود، به میدان حضور شیفتگان مجاهد بدل گردید و این همگرایی صحنه سیاسی و میدان عملیاتی به سرعت موجب پیروزی‌های درخشان نظامی در شکستن حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر شد و این وعده الهی که نصرت از آن مجاهدان و ثابت‌قدمان است محقق گردید.

لاریجانی با بیان اینکه پایمردی شهید بهشتی و رهبران صدر انقلاب اسلامی و یاران او در حزب جمهوری اسلامی مسیر توطئه‌آمیز بنی‌صدر را به صراط با طمأنینه انقلاب رساند، تصریح کرد: همین شهادت‌طلبی، فرزندان خمینی(ره) در صحنه عراق و لبنان را به پیروزی رساند و در جنگ ۳۳ روزه هیمنه دروغین رژیم صهیونیستی را شکست. در واقع مردان استوار انقلاب چون شهید بهشتی با اندیشه و عمل خود نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام تغییرات استراتژیک ایجاد نمودند.

نماینده مردم قم در ادامه به سومین دستاورد اشاره کرد و گفت: ثمره صحنه‌های شورانگیز مجاهدت و شهادت مردان حق، شهید مطهری،‌ شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید رجایی و شهدای محراب و شهدای حزب جمهوری اسلامی زدودن پیرایه‌هایی بود که بر مبانی نظری و فکری انقلاب توسط منحرفین و منافقین و برخی عناصر خصلتی و برخی روشنفکرزدگان ایجاد شده بود.

وی افزود: همه این جریان‌ها برای تنها نمودن امام(ره) و روحانیت که نهاد ریشه‌دار در حفظ اسلام بود، هدف‌گیری نمودند و هر کدام به نحوی در تخریب وجهه روحانیت و حوزه‌ها و مراجع تلاش کردند تا جایی که شهید مطهری همه آنان را به منهاییون به معنای طرفداران اسلام منهای روحانیت متصف کرد.

لاریجانی همچنین اظهار کرد: در کتاب مبانی فکری حزب جمهوری اسلامی که مانیفست آن حزب تلقی می‌شد با صراحت اسلامی را مبنا قرار دادند که ریشه در حرکت عمیق و دیرین حوزه‌های علمیه روحانیت داشت.

رییس مجلس با بیان اینکه رهبران انقلاب رنج بسیار و هزینه هنگفت برای از بین بردن این ستم فرهنگی در انقلاب تحمل نمودند، خاطرنشان کرد: ثمره آن شفاف شدن قلمروی فرهنگی و سیاسی از دسایس دروغین این گروه‌ها در طرد روحانیت بود. این درس که در نتیجه جانبازی شهید بهشتی و یارانش به ملت هدیه گردید برای ادامه راه انقلاب بسیار پرارزش بود و جلوی بسیاری از انحرافات را گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: ما به تجربه در این سی و اندی سال که از انقلاب سپری شده است به کرّات مشاهده نمودیم کسانی که با ولایت فقیه و روحانیت ستیز نمودند و یا راه خود را جدا کردند به دره‌های هولناک سیاسی و معرفتی سقوط نمودند.

نماینده مردم قم به چهارمین دستاورد اشاره کرد و گفت: هرچند عمر جمهوری اسلامی در انقلاب کوتاه بود اما امروز به خوبی ملاحظه می‌کنیم که فقدان تشکیلات مکتبی سیاسی چقدر مسیر مردم‌سالاری در کشور را با افت و خیز مواجه کرده است.

لاریجانی با تاکید بر وجود حزب در کشور اظهار کرد: باید پذیرفت که حضور احزاب و تشکیلات هم در تربیت کادر ورزیده جهت خدمت و هم تدوین برنامه کاری برای نظام‌های مردم‌سالار ضرورت دارد در غیر این صورت تحقق دموکراسی تا حدی خام و هزینه اداره کشور به دلیل نبودن برنامه مدون و عدم تربیت کادر سیاسی لازم زیاد می‌گردد.

وی ادامه داد: شهید بهشتی از ابتدای انقلاب نیز این ضرورت را به خوبی درک نموده بود و به همراه سایر رهبران حزب جمهوری اسلامی این نقیصه را رفع نمودند. متاسفانه حرکت سیاسی کشور در سه دهه اخیر در جهت عمیق‌تر نمودن ایده‌های شهید بهشتی در غنابخشی به تشکیلات سیاسی موفق نبوده است.

رییس مجلس با بیان اینکه تاسف‌آورتر این است که مبارزه و تخریب احزاب و تشکیلات نوعی ژست دروغین مردم‌پسند به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: گاه بعضی از رجال سیاسی افتخار می‌کنند که حرکت حزبی و تشکیلاتی را قبول ندارند و چنین تفکری را معادل مردمی بودن می‌پندارند چنین افکاری یا کج‌اندیشی است یا رندی.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: داشتن نظم سیاسی نظیر هرگونه نظم در عرصه‌های دیگر پایه پیشرفت و تکامل است و نظم سیاسی و تشکیلات در واقع نظام‌مند و قاعده‌مند نمودن حضور مردم در سرنوشت خویش است و نه اقدامی نامردمی؛ لذا حیات فکری و سلوک عملی شهید بهشتی این تنبه و تذکر را باید در دوستداران راه آن شهید ایجاد نماید و در عمل نیز ما به صحت راه آن بزرگوار رسیده‌ایم.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه بدون حضور تشکیلات، مردم‌سالاری در رفتار سیاسی دچار پدیده هرج و مرج و ناپختگی می‌گردد، یادآور شد: این موضوع انرژی جامعه را به جای هم‌افزایی به سایش می‌کشاند.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال علو درجات برای شهدای عظیم‌الشان هفتم تیر طلب می‌نماییم.

منبع نقل خبر: تاریخ ایرانی


دیدگاه‌ها