1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
تاریخ ایرانی

شیخ‌الاسلام: ملاقات شهید بهشتی با ژنرال هایزر شاهکار دیپلماسی بود

یک کارشناس مسائل سیاسی به ملاقات شهید بهشتی با ژنرال هایزر، ژنرال چهار ستاره آمریکایی اشاره کرد و گفت:‌ شهید بهشتی در این دیدار تأکید کرد که با ادامه خونریزی نتیجه عوض نخواهد شد و این یک شاهکار دیپلماسی کمتر شناخته‌شده‌ای است.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان اظهار داشت: یکی از مظلوم‌ترین شهدای انقلاب شهید بهشتی است و بسیاری از خدمات ایشان به انقلاب ناشناخته است.

وی بر همین اساس به ملاقات شهید بهشتی با ژنرال هایزر ژنرال چهار ستاره آمریکایی اشاره و تصریح کرد: این ملاقات به دستور امام خمینی(ره) صورت گرفت؛ به هایزر گفته بودند که با ارتش شاه علیه انقلاب کودتا کند که در واقع ملاقات وی یکی از مؤثرترین ملاقات‌های سیاسی تاریخ انقلاب است.

شیخ‌الاسلام افزود: شهید بهشتی در این دیدار تأکید کرد که با ادامه خونریزی نتیجه عوض نخواهد شد و این یک شاهکار دیپلماسی کمتر شناخته‌شده‌ای است.

وی در عین حال به توانایی‌های شهید بهشتی مثل چگونگی مدیریت بر مجلس خبرگان قانون اساسی و فهم ایشان از نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر در موضوع بیداری اسلامی، گروه‌هایی مثل اخوان‌المسلمین یک نمونه ارائه نکردند که چگونه قانون شریعت باید در زمین جاری شود؛ خداوند دین و پیامبر اکرم (ص) را فرستاد تا احکام اسلامی در زمین جاری شود و اجرای این احکام در قانون اساسی ما وجود دارد و این اقدام بزرگ را شهید بهشتی انجام داد؛ هرچند افرادی مثل بنی‌صدر، سلامتیان و ملی مذهبی‌ها کارشکنی کردند اما ایشان با مدیریت قابل تحسین خود این اقدام را انجام دادند.

شیخ‌الاسلام در پایان به اولین دیدارش با شهید بهشتی در کالیفرنیای آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: شهید بهشتی در یک جلسه بچه‌های انجمن اسلامی را در کالیفرنیای آمریکا به خود جذب و آن‌ها را سازماندهی کرد که در واقع اولین ملاقات بنده با ایشان به آن دوران باز می‌گردد.

منبع: تاریخ ایرانی


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها
  • مرتضی

    ..در اینجا دو توضیح می‌دهم. اول اینکه: من با این شخص [هایزر] هیچ تماسی نداشتم. توضیح دوم اینکه وقتی انسان مبارزه می‌کند، با دشمن تماس می‌گیرد، اصل تماس عیب ندارد بلکه باید دید در آن تماس انسان چه گفته و چه موضعی گرفته است. بنابراین من اساسا می‌خواهم بگویم باید این نوع برداشت‌ها در جامعه از بین برود. رشد جامعه ما بایستی در این حد باشد که مسئولان یک مبارزه و کسانی که در مبارزه موثرند، خواستند با دشمن گفت‌وگو کنند و موضع دشمن را از لابلای حرف‌هایش کشف کنند و با قدرت روحی با دشمن مواجه شوند، دشمن را ضعیف کنند. لذا اگر مسئولان مبارزه خواستند از این زمینه‌ها به نفع انقلاب بهره‌برداری کنند، بایستی دستشان باز باشد. بنابراین من با هایزر ملاقاتی نداشتم ولی اگر هم ملاقاتی پیش می‌آمد، با آن نوع برخوردی که ما با دشمن داشتم، این برخورد به سود انقلاب تمام می‌شد. علاوه بر این من در دوران انقلاب مقید بودم هرگاه چنین برخوردهایی ضرورت پیدا می‌کند، به امام اطلاع دهم تا ببینم آیا ایشان هم این تماس را برای انقلاب مفید می‌دانند یا خیر و و اگر پاسخ مساعد می‌دادند، اقدام می‌کردم. (بهشتی از زبان بهشتی، ج 3 ص 123 و 124)
    ایشان دانسته یا ندانسته می گوید شما چرا بازنشر می دهید؟

  • تیم تحریریه

    با سلام و تشکر از دقت نظر شما
    با کمی دقت بیشتر در مقایسه گزارش هایزر با گزارش شهید بهشتی از این دیدار متوجه می شویم که شهید بهشتی از هویت و نامه‌های هایزر در هنگام ملاقات بی خبر بوده‌اند چون در آن جلسه چند نفر حضور داشته‌ان و طبیعی است که شهید بهشتی نام تمام حاضران را ندانسته باشند. بنابرین در اصل ملاقات تردیدی نیست و با توضیحی که داده شد علت تفاوت دو روایت معلوم می شود.