1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

افتتاح موزه سرای شهید بهشتی

موزه سرای شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی با حضور قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری و تنی چند از مسئولان افتتاح شد.

علی اکبر ناطق نوری پس از مدتها خودداری از سخنرانی در مراسم افتتاح موزه شهید بهشتی در منزل شهید آیت الله دکتر بهشتی سکوت خود را شکست و به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش آینده آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو ارشد روحانیت مبارز تهران که در چند سال اخیر در اعتراض به همراهی این تشکل با محمود احمدی نژاد در جلسات روحانیت مبارز تهران شرکت نمی کند، از سال ۱۳۸۸ کمتر سخنرانی می کند و پس از حمله لباس شخصی های تندرو اصولگرا به جلسه سخنرانی وی در شب قدر در مشهد مقدس سکوت پیشه کرده است.

دیشب در مراسم رونمایی از موزه شهید بهشتی که در منزل این شهید واقع در خیابان ظفر تهران با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، خانواده شهید بهشتی و برخی دیگر از چهره ها نظیر حجج اسلام دعاگو و دعایی، محسن هاشمی، چمران و تعدادی از همرزمان شهید بهشتی برگزار شد، به دعوت برگزارکنندگان مراسم پشت تریبون قرار گرفت.

ناطق نوری سخنان خود را با ذکر این نکته آغاز کرد که بنا به دلایل و عواملی مدتهاست که صحبت نمی کند و به همین دلیل سخنرانی را فراموش کرده است.

ناطق نوری به کنایه به تخریبهایی که علیه وی و دیگر چهره های منتقد افراطیون در سالهای اخیر انجام شد و وی را ساکت فتنه نامیده بودند، گفت: به دلیل همین سکوت من را می توان جزو ساکتین به شمار آورد.

ناطق نوری با ذکر خاطره ای منقلب کننده از شهید بهشتی ادامه داد: اما اینجا می گویم که من همین سکوت و ساکت بودن را از شهید بهشتی آموختم.

وی افزود: در عاشورای سال ۱۳۵۹ پس از آن وقایع تاسف بار در میدان آزادی و توهین فراوان به شهید بهشتی از سوی هواداران بنی صدر و سردادن شعار مرگ بر بهشتی توسط آنان، متدینین بسیار منقلب و ناراحت بودند، روز بعد یعنی یازدهم محرم من در مسجد بزازها منبر می رفتم و شهید بهشتی در مسجد امام سخنرانی داشت، من بعد از سخنرانی خودم به مسجد امام آمدم، و چون مسجد مملو از جمعیت بود در حیاط و زیر باران به سخنان شهید مظلوم دکتر بهشتی گوش می دادم.

در ابتدای سخنرانی، یکی از علاقمندان شهید بهشتی برخاست و پرسید: آقای دکتر نظر شما نسبت به حوادث روزگذشته و توهین هایی که شد، چیست؟

ناطق نوری ادامه داد: شهید بهشتی با نوایی که هنوز در گوش من طنین انداز است، گفت: از زبان من و دوستان و همرزمانم: سکوت ، سکوت و سکوت….

ناطق نوری در حالی که بغض اجازه سخن گفتن به وی نمی داد و اشک از چشمانش جاری شده بود، افزود: پس از این جمله شهید مظلوم، جمعیت حاضر در مسجد سراسر به گریه افتادند، و من همانجا سکوت را از شهید بهشتی آموختم.

ناطق در ادامه با ذکر خاطراتی از شهید بهشتی برای اعزام وی به ماموریتهایی در لبنان و طبس در قبل از انقلاب ادامه داد: یک بار شهید بهشتی با من تماس گرفتند و گفتند که خدمتشان برسم. در همین خانه و در همین اطاق به بنده گفتند که هیاتی از جانب امام برای مذاکره با دست اندرکاران صنعت نفت قرار است برود و امام به آقای بازرگان و آقای هاشمی رفسنجانی ماموریت دادند چند نفری هم از کارشناسان همراهی می کنند و من دوست دارم شما هم با این هیات بروید و به آقای هاشمی کمک کنید.

ناطق افزود: بنای من این بود که همیشه در قبال وظایفی که شهید بهشتی محول می کردند، غیر از اطاعت و کمک به ایشان پاسخی نگویم و فکر می کنم یکی از دلایل رشد ما همین توجهی بود که شهید بهشتی به ما طلبه ها نشان می داد.

ناطق نوری در ادامه با اشاره به خاطره ای دیگر از شهید بهشتی در مورد نظم گفت: یک بار در جلسه یکی از اعضا دیر آمد. شهید بهشتی تا پایان جلسه را اداره کرد و سپس به آن فرد گفت: شما وعده داده بودید، چرا دیر رسیدید، آن فرد گفت: ترافیک بود.

شهید بهشتی با همان لحن خاص خود افزود: انسان اگر وعده ای می دهد باید محاسبه ترافیک و پنچری خودرو را هم بکند.

ناطق ادامه داد: من از شهید بهشتی درس نظم را هم گرفتم وکمتر اتفاق افتاده اگر وعده ای دادم، دیر برسم و در همین جلسه هم مقداری زودتر رسیدم.

در ابتدای جلسه مجری برنامه با ذکر خاطراتی از شهید بهشتی افزود: پس از آنکه هواداران بنی صدر پشت دادگستری فریاد می زدند، مرگ بر بهشتی، و شهید بهشتی این را می شنید، از وی پرسیدند چه پاسخی به این توهین ها دارید، گفت: ان الله یدافع عن الذین آمنوا، ما وطیفه ای داشتیم که ایمان آوردیم و خدا هم وظیفه ای را پذیرفته است که از مومنین دفاع کند و این کار را انجام خواهد داد.

روزی دیگر شایعه کردند بهشتی سنی است و در اذان واقامه اشهد ان علیا ولی الله را نمی گوید، به فردی که این شایعه را باور کرده بود، گفتند در نماز جماعت شرکت کن تا خودت بشنوی که اشهد ان علیا ولی الله می گوید، به شهید بهشتی هم گفتند امشب اشهد ان علیا ولی الله را بلندتر بگو تا این فرد بشنود، اما آن شب که آن فرد در نماز جماعت حضور داشت، شهید بهشتی اشهد ان علیا ولی الله را که مستحب بود، نگفت.

بعد از نماز از او پرسیدند چرا؟ گفت: من تمام وجودم به ولایت علی شهادت می دهد، اما دیدم اگر امشب بگویم، بخاطر علی نیست. بلکه بخاطر این است که یک مخالف خودم را راضی کنم پس نگفتم .

تقدیر خانواده شهید بهشتی از شهرداری تهران

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم دکتر علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی ضمن قدردانی از دکتر قالیباف و مجموعه شهرداری تهران در ایجاد و راه اندازی موزه سرای شهید بهشتی گفت: طی ماه های اخیر شاهد تلاش شبانه روزی مجموعه شهرداری تهران بوده ایم و باید به این نکته اشاره کنم کاری که انجام می دادند بیش از انجام یک پروژه و رفع تکلیف بوده است تا بتوانند نگاه شهید بهشتی به زندگی و روحی که در این خانه حاکم بوده را در جای جای آن متجلی کنند. وی افزود: امیدوارم هر کس که به این موزه سرا وارد می شود با طرز تفکر و شیوه زندگی شهید بهشتی آشنا شود و اطلاعات خوبی در این زمینه به دست بیاورد.

بهشتی یادآور شد: انتظار می رود این مکان جایی باشد تا فردی که نام شهید بهشتی را شنیده اما اطلاعاتی از رسم زندگی او نداشته است، بتواند اطلاعات مهمی از این شهید بزرگوار به دست بیاورد؛ چرا که برای نسل ما شهید بهشتی یک معنا دارد اما اگر این موزه سرا بتواند به ما بگوید سید محمد بهشتی چه مراحلی را طی کرد که به شهید مظلوم بهشتی تبدیل شد، در کار خود موفق بوده و باید کارنامه آن را موفق دانست. بر این اساس اگر این موزه سرا نشان دهد که بهشتی چگونه بهشتی شد، رسالت خود را انجام داده است.

وی با اشاره به نحوه بازسازی منزل قدیمی شهید بهشتی، گفت: این منزل از دو بخش تشکیل شده بود و هنرمندان در این فضا سعی کردند که هر دو بخش را به نمایش بگذارند؛ یک بخش مربوط به زندگی اجتماعی شهید بهشتی همچون قسمت اتاق جلسات بود چرا که در این منزل اتفاقات زیادی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی رخ داد و شهید بهشتی حداقل دو بار با یورش ماموران ساواک بازداشت شد. همچنین جلسات متعددی میان نواندیشان دینی، شورای انقلاب، شورای روحانیت مبارز و …در این مکان شکل می گرفت که مربوط به زندگی اجتماعی شهید بهشتی در این منزل بود.

فرزند شهید بهشتی ادامه داد: در بخش خانوادگی نیز جای جای این بنا تداعی کننده خاطراتی از رفتارهای شهید بهشتی با فرزندان و رفتارهای محبت آمیز او با خانواده و همسر است؛ به بیانی دیگر زندگی شهید بهشتی پیوند میان دنیا و آخرت، اندیشه و عمل، زندگی خصوصی و زندگی اجتماعی ایشان بود. در عین حال ایشان فردی بود که همواره میان زندگی خصوصی و خانوادگی خود پیوند مشخصی داشت.

بهشتی با بیان خاطراتی از زندگی شهید آیت الله بهشتی، ابراز داشت: تا آخرین روز های زندگی شهید بهشتی، جمعه ها در هفته اختصاص به خانواده داشت و هر اتفاق مهمی که در کشور رخ می داد، شهید بهشتی روزهای جمعه را مختص به رسیدگی به خانواده می دانستند. حتی در سال های آخر زندگی این شهید دختر ایشان در کلاس اول ابتدایی بود و شهید بهشتی پس از بازگشت به خانه با تمامی خستگی، به درس های او رسیدگی می کردند. این منش می تواند برای همه ما و آیندگان درس باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که موزه سرای شهید بهشتی مرکز آشنایی نسل جوان با اندیشه های شهید بهشتی باشد چرا که اندیشه های شهید بهشتی است که این شهید بزرگوار و این خانه قدیمی را پر اهمیت می کند. فرزند شهید بهشتی تاکید کرد: امیدوارم طبقه فوقانی این موزه سرا که به مرکز تحقیقاتی تبدیل شده است، بتواند امکان آشنایی محققان را با زوایای اندیشه های بزرگ شهید بهشتی آشنا کند. همچنین از دکتر قالیباف، شهردار تهران که توجه خاصی داشتند تا این پروژه به موقع انجام شود سپاسگزاری می کنم چرا که پروژه در زمان مقرر انجام شد.

ارائه گزارش از روند اجرای پروژه

علی اصغر مونسان، مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در خصوص چگونگی اجرای این پروژه مطالبی را بیان کرد. وی گفت: در سال ۱۳۹۱ و بر اساس دستور شهردار تهران مقرر شد تا خانه شهید بهشتی به تملک شهرداری تهران در آید تا مانع از آن شویم که این اثر تاریخی به دست فراموشی سپرده شود؛ از این رو ساختمان منزل قدیمی شهید بهشتی در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به عنوان مجری طرح قرار گرفت.

مونسان تاکید کرد: در ابتدای کار، پروژه مرمت منزل شهید بهشتی را در دو بخش عمرانی و ساختمانی و همچنین مفهومی و موضوعی تعریف کردیم. همچنین با توجه به قدمت ساختمان، این فضا نیاز به مقاوم سازی داشت؛ بنابر این ترمیم و مقاوم سازی ساختمان با جزئیات خاصی انجام شد و به موازات آن نیز در بخش مفهومی به جمع آوری اسناد و مدارک پرداختیم؛ به نحوی که جمع آوری اسناد درباره حوادثی که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این منزل رخ داده بود در دستور کار قرار گرفت و بر اساس آن طراحی مفهومی و موضوعی این موزه سرا انجام شد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ادامه داد: این بنا در ۲.۵ طبقه ساخته شده است که برگزاری جلسات شورای انقلاب در طبقه اول آن مهم ترین موضوعی بود که سعی کردیم به صورت عینی و با هماهنگی خانواده شهید بهشتی، اسناد تاریخی و فضاهای مفهومی بنا را بازسازی کنیم. همچنین در این موزه سرا زندگینامه شهید بهشتی از کودکی تا سفر به هامبورگ و پس از آن تا دوران شهادت آیت الله بهشتی به تصویر کشیده شده است تا منابع غنی در اختیار بازدید کنندگان قرار گیرد.

مونسان در ادامه به تشریح جزئیات مرکز مطالعات و پژوهش موزه سرای شهید بهشتی پرداخت و گفت: در طبقه دوم این بنا کتابخانه ای با بیش از ۲ هزار جلد کتاب قرار گرفته و در کنار آن بخش های پژوهشی در نظر گرفته شده است که با توجه به تجهیزات دیجیتالی، امکان افزوده شده امکانات و منابع بیشتری به این منابع وجود دارد تا به غنای موزه بیفزاید.

وی با اشاره به طراحی در سردر بنا در ضلع شمالی و جنوبی ساختمان، عنوان کرد: بر اساس تجربه های قبلی از موزه سرای شهید مطهری و شهید چمران، سعی کردیم تا در ورودی های این موزه سرا فضاهای مناسبی را ایجاد کنیم تا نقطه توقفی برای رهگذران ایجاد کرده و برای عابران جلب توجه کند. بر این اساس در فضاهای بیرونی در ضلع شمالی ویدئو وال طراحی شد و در ضلع جنوبی نیز سردر مناسب با عکس شهید بهشتی جانمایی شد تا هر بازدید کننده ای را مجذوب خود خواهد کرد.

در ادامه این مراسم کلیپی از برهه های مختلف زندگی شهید بهشتی پخش شد؛ کلیپی که سخنرانی های شهید بهشتی در دوران مبارزه علیه رژیم نظام شاهنشاهی؛ بازداشت توسط ساواک، پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل شورای انقلاب، مخالفت های بنی صدر با شهید آیت الله بهشتی، حادثه هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران صدیق انقلاب اسلامی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی را شامل می شد. همچنین در این بخش تصویری، نحوه تملک، بازسازی، مرمت و تبدیل منزل شهید بهشتی به موزه سرا به نمایش گذاشته شد تا حاضران با نمای پیشین و فعلی این مکان آشنایی پیدا کنند.

رونمایی از یادبود افتتاح موزه سرای شهید بهشتی

در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام ناطق نوری، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و خانواده شهید بهشتی از یادبود افتتاحیه موزه سرای شهید بهشتی رونمایی شد. همچنین محمد باقر قالیباف در کنار حجت الاسلام ناطق نوری و خانواده شهید بهشتی از قسمت های مختلف موزه سرا شامل اتاق جلسات، مرکز تحقیقات و پژوهش، شجرنامه کامل شهید بهشتی، اتاق جلسات، اتاق آرشیو، کتابخانه و … بازدید کردند.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها