1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

دست‌بوسی؛ فرهنگ زشتی که باید برچیده شود

غلامعلی رجایی

جز این روایت که پیامبر- که رفتاری خاص با دخترش زهرا سلام الله علیها داشت- دست فاطمه را می بوسید درجایی دیگر ندیده ام فرزند امامی دست پدر یا مادرش را ببوسد یا مثلا شیعه ای خدمت امام برسد و قبل زا بیان مطالبش دست حضرت را ببوسد.

نمی دانم این سنت ناپسند ازچه زمانی درایران دربین مردم جاری شده است ودقیقا درچه عصری هم به طبقه دین منتقل و رسم براین شده است که مردم دست علمای دین را ببوسند.

ممکن است بعضی این دیدگاه مرا نپسندند.اختیاربا خودشان است. فهمی که من از اسلام دارم این است که وقتی پیامبر بگونه ای دربین مردم می نشست که تازه واردی که او را نمی شناخت به آن مجلس وارد می شد و می پرسید کدام یک ازشما محمد هستید؟ پیداست این جنبه تنها درنحوه نشستن رسولخدا نبوده است وایشان در بقیه حالات و رفتارش همانند مردم بوده است.

جز این روایت که پیامبر- که رفتاری خاص با دخترش زهرا سلام الله علیها داشت- دست فاطمه را می بوسید درجایی دیگر ندیده ام فرزند امامی دست پدر یا مادرش را ببوسد یا مثلا شیعه ای خدمت امام برسد و قبل زا بیان مطالبش دست حضرت را ببوسد

تنها خبری که در روایات درباب تکریم مسلمانان نسبت به رسولخدا آمده این است که آب وضوی حضرت را به نشانه تبرک می بردند و این البته مختص رسول الله بوده است نه غیرمعصومین.

من تاکنون در باب استحباب دست بوسی علما و والدین روایتی ندیده ام. ممکن است در روایات درمورد دست بوسی پدر و مادر توسط فرزند به نشانه احترام تاکیدی شده باشد که من ازآن بی خبرباشم. دوستانی که در روایات تخصصی دارند اگر در این زمینه اطلاعاتی دارند ارائه بفرمایند تا استفاده کنیم.

از دوستانی مطلع در امر فقه شنیده ام که بعضی بزرگان دین نه تنها قائل به جواز دست بوسی نبوده اند بلکه حتی به حرمت این کار هم فتوا داده اند.

یک روز از فرزند دکترمحمد رضا بهشتی فرزند ارشد شهید مظلوم بهشتی که رضوان خدا بر او باد شنیدم که می گفت پدرم اصلا به فرهنگ دست بوسی علما راقبول نداشت و لذا ما برخلاف فرزندان علما که دست والدینشان را می بوسند هرگز دست پدرمان را نبوسیدیم و به دلیل نحوه تربیت ایشان بود که وقتی پس از شهادت پدرم، ما را به دیدار خصوصی امام بردند تا به ما تسلیت بگویند وقتی خدمت ایشان رفتیم در مقابل چشمان متعجب اعضای دفترامام فقط به ایشان سلام کرده و با امام دست دادیم و دستشان را نبوسیدیم.

از کسی شنیده ام یکبار که مرحوم آقای بهشتی از آلمان به نجف رفته و دیده بود طلاب و غیر طلاب دست امام را می بوسند، وقتی جلسه تقریبا خلوت شده بود ،صراحتا به امام گفته بود شما چرا اجازه می دهید دیگران دست شما را ببوسند!؟

در این یک سال و اندی که درخدمت آیت الله هاشمی هستم، بارها شاهد بوده ام پس از ملاقاتهای خصوصی،که بعضی ازعلما و شخصیتها و بعضی از اقشار مردم خواسته اند دستشان را ببوسند ، ایشان دست خود را فورا عقب کشیده و درمقابل اصرارطرف مقابل که رخصت دست بوسی می خواسته است گفته اند من اصلا این کار را قبول ندارم .

یکبار شاهد بودم کسی که می خواست دست ایشان را ببوسد و امتناع شان را نسبت به این کار دید ،گفت من نذر کرده ام دست شما را ببوسم و آیت الله پاسح داد: خوب، شما نذر کرده اید، من چرا باید اجازه چیزی را بدهم که آن راقبول ندارم؟

خدا کند روزی این فرهنگ زشت که در خود نمادی از تملق و چاپلوسی و حقارت بنده ای در برابر بنده ای همسان خود دارد دراین کشور برافتد.

منبع: وبسایت غلامعلی رجایی


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها
  • محسن کمالیان

    سلام. لطفا نوشته های خود را ویراستاری بفرمایید. حیف است اینقدر اشتباه تایپی و اغلاط در آن باشد …

  • دوست

    باتشکر از مطلبی که آقای رجایی مطرح کرده اند موضوع بسیار خوب است ای کاش متن را قبل از انتشار یک بارخودشان می خواندند و اصلاح می کردند.
    امیدوارم این سنت دست بوسی از کشور ما رخت بربندد. بنده وقتی تصاویر دست بوسی را می بینم به یاد زمان طاغوت می افتم. آن زمان هم چنین کار ناپسندی را انجام می دادند. به نظر بنده انسان فقط در برابر خداوند متعال باید سر تعظیم فرود آورد و بس.

  • شهاب الدين

    سلام
    يعني بايد فكر كنيم تنها فقط همين يك عمل در بين علما و شخصيتها زشت بوده و بقيه كارهايشان عاليست؟!
    اينهمه تفسيرهاي روده اي و معده اي از خدا و دين چطور؟
    چه كسي جواب اينهمه سختي و فشار از تحريمها كه فقط و فقط ناشي از تفسير شكمي از دين است را ميدهد؟چه كسي جوابگوست كه توهم دخالت دين در سياست نتيجه اش بي چارگي هفتاد ميليون شده؟
    مردم را در آرزوي داشتن بديهيات نگه داشتن و صحبت از طبقات آسمان كردن و شمردن بال فرشتگان تا كي؟؟؟
    تمام افراد منسوب به علما و شخصيتها در رفاه كامل و مردم بدنبال لقمه ناني آغشته بر خون.
    اين بود توهم مدينه فاضله؟؟!
    ما كه ميدانيم همه اش فيلم بوده تا ناني چرب شود براي حضرات و دست بدست شدن ايران از اغوش انگليس به روس مقدس! و صد البته چين مقدس!
    اين وسط مردم ساده دل سرشان بي كلاه مانده و بس و بقيه اش تماما دروغ است و دروغ است و دروغ باضافه ي شيادي و شيادي و شيادي!

    درد دلي بود از من ميتوانيد پاكش كنيد!

  • کمیل

    موضوع کلی این متن رو قبول دارم ولی در مورد مطالب انتهای متن با یک سرچ ساده می توان عکس های مختلفی را از دستبوسی شخص مطرح شده مشاهده کرد.

  • علی

    بهتر نیست فیلم های موجود از دستبوسی آقای هاشمی را یک مروری دوباره بکنید بعد این طور ایشان را مظلوم جلوه دهید.من یه نمونه براتون میذارم اگه قرار باشه متوجه بشید همون یه نمونه کافیه.ولی بسیار زیاد در اینترنت میتونید پیدا کنید.شمارا چه شده است؟

    http://www.dolatebahar.com/view/6711/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A8%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86

  • تیم تحریریه

    با سلام و احترام.
    این مطلب از جهت ارتباطی که با شهید بهشتی داشت در سایت منتشر شده است و طبیعتا تمام مطالب یاد شده مورد تایید سایت و یا مورد تایید تاریخی نمی باشد. از انتقاد شما سپاسگزارم.