1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

مکتب آموزشي بهشتي

پدر دكتر مصطفي محقق داماد حلقه واسط شكل گيري جرياني است كه به همت شهيد بهشتي به اوج رسيد و در تاريخ معاصر حوزه و روحانيت ماندگار ماند. مرحوم آقاي داماد كه دختر آيت ا… عبدالكريم حائري يزدي را به همسري برگزيده بود شاگردان خاصي داشت كه به آنها بهاي ويژه اي مي داد. شاگردان ‏حوزة درس مرحوم آقای داماد ؛ آقای دکتر بهشتی ، امام موسی صدر، آقای محلاتی در شیراز و آقای ‏شبیری زنجاني بودند كه هر کدامشان منشاء آثار خیری شدند.


از ميان اين افراد شهيد بهشتي كه در قم ماندگار شده بود و علاوه بر فقه ، فلسفه و زبان انگليسي هم مي دانست مورد توجه حجت الاسلام مهدي حائري يزدي فرزند آيت ا… حائري نيز قرار گرفت و بعد از سال 1334 آقاي حائري يزدي فرزند كه مجوز راه اندازي دبيرستان دريافت كرده بود اداره آن را به شهيد بهشتي واگذار كرد. بدين ترتيب بهشتي جوان و مستعد دبيرستان دين و دانش را تا نیمه دهه40 اداره كرد وي در سال 1346به هامبورگ رفت و اداره اين مدرسه را به شهيد قدوسي سپرد. مكتب آموزشي ويژه بهشتي در اين مدرسه شاگرداني را پرورش داد كه نام آور و ماندگار شدند.
در آن زمان چهره هايي چون مکارم شيرازي ، مفتح و علي اصغر فقيهي به ترتيب زبان عربی ، شرعیات و تاریخ اسلام آموزش می‌دادند. ‏ضمنا فلسفه، رياضيات و زبان انگليسي نيز در اين مدرسه آموزش داده مي شد.
آنطور كه برخي شاگردان دين و دانش مي گويند چهره هايي چون آیات سید علی خامنه‌ای و سیدمحمد خامنه‌ای، ‏مصباح یزدی، ناصر مکارم، سبحانی، دکتر مفتح و شبیری مسئولیت برگزاری ‏کلاس‌ها را به صورت دسته‌بندی شده بر عهده داشتند.
انتشار روزنامه دیواری ،مسابقه مقاله‌نویسی و انشاءنویسی و عكاسي و برنامه هايي از اين دست نيز برنامه هايي بوده كه در سال 1340 در دبيرستان دين و دانش به اجرا در مي آمده است . شايد دقت در نظام آموزشي دين و دانش دوران بهشتي نشان دهد كه رمز موفقيت وي چه بوده است .

منبع: روزنامه قانون


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها