1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
روایتی از یک کتاب؛ جرعه‌ای از دریا

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای بهشتی از آقا موسی صدر اقوی بود

هم مباحثه‌هایی خیلی قوی و خوب داشتم؛ مثل آقای بهشتی که از آقا موسی اقوی بود و نبوغ داشت و خیلی فوق‌العاده بود، ولی آقا موسی برای من ارجح بود

جلد دوم کتاب جرعه‌ای از دریا؛ مقالات و مباحث شخصیت شناسی و کتاب شناسی آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی به همت موسسه کتابشناسی شیعه منتشر شده است که شامل بخشی از مقالات و مباحث و خاطرات این مرجع تقلید است. فصل سوم این کتاب «طریقیات» نام دارد و مجموعه گفتارهای آیت‌الله شبیری زنجانی درباره شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام و فقیهان شیعه را در بر می‌گیرد که در واپسین بند از این گفتارها، ویژگی‌های امام موسی صدر را بیان کرده است. در این بخش از گفتارها آیت‌الله شبیری زنجانی به خصوصیت‌های شهید بهشتی اشاره کرده است که به عنوان یک سند تاریخی جالب توجه است و در پی می‌آید:

آقا موسی صدر اولین هم مباحثه من بود. اگر آقا موسی بود، وضع علمی من خیلی بهتر از حالا بود، به جهت امتیازاتی که بحث با او برای من داشت که در هیچ بحثی چنین نبود.

البته هم مباحثه‌هایی خیلی قوی و خوب داشتم؛ مثل آقای بهشتی که از آقا موسی اقوی بود و نبوغ داشت و خیلی فوق‌العاده بود، ولی آقا موسی برای من ارجح بود.

jore-az-darya1

آقای عابدی زنجانی می‌گفت: در همان سفری که آقا موسی ربوده شد، پیش آقا موسی رفتم. ایشان می‌گفت: من بر تمام اقران تقدم داشتم، به جز بر سه نفر: یکی آقای بهشتی و یکی آ سید محمدباقر صدر و یکی هم مرا ذکر کرده بود.

بحث با هیچ کسی به قدر بحث با آقا موسی برای من مفید نبود. آقا موسی چند امتیاز داشت:

اولا بسیار سریع الانتقال بود. البته آقای بهشتی هم در سرعت انتقال فوق العاده بود.

… تن صدایش خیلی ملایم بود و با سر من می‌ساخت؛ چون من ضعیف بودم و هر صدایی برای من قابل تحمل نبود، برعکس آقای بهشتی، اگرچه جهات اثباتی خیلی خوبی داشت، ولی صدایش به گونه‌ای بود که سرم درد می‌گرفت و مجبور بودم با وی کوتاه بحث کنم.

منبع: جرعه ای از دریا/ ج2. مقالات و مباحث شخصیت شناسی و کتاب شناسی فقیه محقق حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی. صص 708 و 709.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها