1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه هفتگی آیت‌الله دکتر بهشتی/ 17 خرداد 1359

بهشتی: نگذاريم چماق‌های قلمی و زبانی ايجاد تحريک نمايد/ در يک ماه اخير دادگستری تکان خورده است

 سیاست در فرهنگ ما به معنای تدبیر، برنامه‌ریزی، چاره‌اندیشی و مدیریت صحیح است و به معنی سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی نیست. ما بازی‌های سیاسی را ضد اخلاق انسانی اسلامی می‌دانیم

چهارشنبه گذشته مصاحبه هفتگی آیت‌الله دکتر بهشتی، رئیس دیوانعالی کشور و عضو شورای انقلاب با شرکت عده‌ای از نمایندگان مطبوعات و رادیو و تلویزیونهای داخل و خارج کشور تشکیل شد. در این مصاحبه دکتر بهشتی به سئوالات مختلف خبرنگاران در زمینه‌های گوناگون پاسخ گفت:

be-mosahebe1

خبرنگاران خارجی

اولین سئوال مربوط به اظهارات دکتر صادق مدیرکل مطبوعات خارجی در روزنامه جمهوری اسلامی درباره ضرورت مصاحبه، با خبرنگاران خارجی بود که از دکتر بهشتی خواسته شد، نظر خود را در این‌باره اظهار دارد و آیا اقامت خبرنگاران خارجی در ایران و انعکاس مطالب مربوط به انقلاب را، آنطوریکه تاکنون در مطبوعات جهان منعکس شده، به نفع ایران می‌داند یا خیر؟ و آیا باید همچنان به خبرنگاران خارجی در ایران اجازه فعالیت داد.

دکتر بهشتی در پاسخ این سئوال گفت:

از نظر من ضرورت آن است که در ایام هفته خبرنگاران خارجی با پافشاری و سماجت فوق‌العاده‌ای می‌خواهند که با من مصاحبه انجام دهند، اما چون وقت من کم است، روزهای چهارشنبه را به مدت یک ساعت برای پاسخ به درخواست‌های خبرنگاران تعیین کرده‌ام و اینکه خبرنگاران خارجی از این مصاحبه چگونه استفاده می‌کنند، خود جای سئوال است. اما یکسره هم نمی‌توان به خبرنگاران خارجی بدبین بود، برای اینکه در دوران مبارزه ما با طاغوت خبرنگاران خارجی مطالب ما را به خارج منعکس می‌کردند و این برای انقلاب مفید بود. من نه یکسره خوشبین هستم و نه وجود خبرنگاران خارجی را می‌پذیرم.

مطالبی به نفع انقلاب ایران در مطبوعات غرب منعکس گردد. در این‌باره نظرتان چیست؟

دکتر بهشتی گفت:

اگر رابطه خبری ما با خارج مستقیم باشد بهتر است، زیرا اگر خبرنگاران مستقیماً از ما سئوال نکنند، می‌روند از دست دوم و سوم و چهارم سئوال می‌کنند و بالطبع نتیجه بدتری خواهد داد.

 

حمایت سوسیال دمکراتها

خبرنگاری سئوال کرد: رهبران سوسیال دمکرات‌های اروپا دکتر کرایسکی و بالمه در سفر خود به ایران با شما ملاقات کردند و مذاکراتی صورت گرفت. این ملاقات به چه منظوری بود و روش احزاب سوسیال دمکرات اروپا درباره انقلاب ایران در آینده چه خواهد بود، استنباط شما از سفر این هیات به ایران چیست؟

دکتر بهشتی پاسخ داد: دکتر کرایسکی صدراعظم اتریش و دو نفر از همراهانشان از من تقاضای ملاقات کرده بودند و من هم پذیرفتم. من همیشه گفته بودم که در این ملاقات‌ها باید موضع قاطع و محکم داشته باشیم و همانطوری که خود کرایسکی استنباط کرده است، من مواضع قاطع و محکم انقلاب ایران را بیان کردم. من به این رجال خارجی همیشه گفته‌ام که شما قبل از هر چیزی باید بدانید که ما انسان‌های اصولی و مکتبی هستیم و سیاست در فرهنگ ما به معنای تدبیر، برنامه‌ریزی، چاره‌اندیشی و مدیریت صحیح است و به معنی سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی نیست. ما بازی‌های سیاسی را ضد اخلاق انسانی اسلامی می‌دانیم. این بود که من مواضع خودمان را صریحاً گفتم. و آنها هم گفتند که سازمان‌هایشان طرفدار انقلاب ایران و مخالف تجاوزات امریکا در ایران می‌باشند. من امیدوارم که آنها هم در بیاناتشان صراحت و صداقت لازم را اعمال کرده باشند. ضمناً دکتر کرایسکی صدراعظم اتریش و پالمه دبیر کل حزب سوسیالیست سوئد گفتند که این دو کشور در محاصره اقتصادی ایران شرکت نخواهند کرد. اما نماینده اسپانیا در این زمینه سخنی نگفت.

 

پاسخ به قطب‌زاده

سئوال شد: وزیر امور خارجه در مصاحبه مطبوعاتی خود شدیداً از روزنامه ارگان حزب جمهوری اسلامی انتقاد کرده و کلیه مطالب آن را دروغ خوانده است. با توجه به اینکه آقای قطب‌زاده همکاری نزدیک با حزب جمهوری اسلامی دارد، نظر شما در این‌باره چیست؟

دکتر بهشتی پاسخ داد: آقای قطب‌زاده در آغاز تأسیس حزب چند جلسه‌ای آمدند و همکاریشان با حزب دوام پیدا نکرد و ایشان عضو حزب جمهوری اسلامی نمی‌باشند، اما مطالبی که آقای قطب‌زاده راجع به روزنامه جمهوری اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته‌اند، وظیفه روزنامه است که به آن پاسخ دهد و به یقین هم پاسخ خواهد داد.

 

چماقداران

سردبیر دوازده ساله مجله‌ای که برای نوجوانان منتشر می‌شود از دکتر بهشتی سئوال کرد: برای جلوگیری از چماق‌داران چکار باید کرد؟

دکتر بهشتی پاسخ داد:

دو کار باید انجام داد، یکی اینکه باید به کسانی که قلم و زبان را به صورت چماق به کار می‌برند، بپردازیم و جلوگیری از آنها را هم با قاطعیت وظیفه عمومی و همگانی خودمان بشناسیم، و نگذاریم که چماق‌های قلمی و زبانی ایجاد تحریک نماید و کار را با استفاده از چماق‌های چوبی برساند.

دوم اینکه، باید بکوشیم که برخورد آراء و افکار نیازی به چماق نداشته باشد و سوم اینکه مقامات مسئول انتظامی باید مراقبت و قاطعیت کافی داشته باشند تا بتوانیم جو خود را جو برخوردهای سازنده بنمائیم.

سئوال‌کننده اضافه کرد:

در مقابل کسانی که به شما (دکتر بهشتی) تهمت می‌زنند چه عکس‌العملی باید نشان دهیم؟

دکتر بهشتی پاسخ داد:

دو مسئله را باید روشن کنید. یکی بی‌پایگی آن چیزی که به عنوان شایعه با شما در میان می‌گذارند و دوم غیرقابل اعتماد بودن افراد و گروه‌هایی که به این شایعه‌سازی‌ها می‌پردازند!

 

دگرگونی دادگستری

از دکتر بهشتی بعنوان رئیس دیوانعالی کشور، سئوال شد چه هنگامی دادگستری ایران به مفهوم واقعی به صورت یک قوه قضائیه مستقل درخواهد آمد؟

ایشان پاسخ داد: در یک ماه اخیر دادگستری تکان خورده است و امروز در شورایی که داشتیم، زمینه‌ای فراهم کردیم که در دو ماه آینده، کارها سرعت بیشتری پیدا کند و سرراست‌تر عمل شود. اما تا ما بیائیم یک قوه قضائیه‌ای داشته باشیم که دقیقاً طوری عمل کند که ما می‌اندیشیم، چند سال وقت لازم دارد.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها