1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله دکتر بهشتی/ 29 خرداد 1359

دکتر بهشتی: حمله به اجتماعات را محکوم می‌کنم

ما براساس بینش اسلامی برای زن کرامت خاصی قائل هستیم، ما معتقدیم پوشش خواهران ما پوششی باشد که با کرامت آنها سازگارتر باشد. …منتهی ما در قلمرو مسئولیت خاص‌مان در قوه قضائیه از خواهرانمان خواستیم که خودشان این کار را شروع کنند و جدی عمل نمایند، اما اگر کسی عمل نکرد ما چه خواهیم کرد؟ باید بگویم که روش من در زندگی چنین بوده است که با کلیه اشخاص از هر گروه به بحث آشنایی پرداخته‌ام. من حاضرم در فرصت مناسب با این خواهران به گفتگو بنشینم و امیدوارم که آنان را قانع به پوشش اسلامی نمایم

جلسه مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله دکتر بهشتی، رئیس دیوانعالی کشور و عضو شورای انقلاب مقارن ظهر دیروز با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های گروهی داخل و خارج کشور تشکیل شد و به سئوالات مختلف در زمینه‌های گوناگون پاسخ داد.

اولتیماتوم شوروی

در پاسخ اولین سئوال در مورد یورش ارتش شوروی به مردم بی‌پناه افغانستان و کشتار مردم و ادامه روابط صمیمانه دولت ایران با شوروی در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی دکتر بهشتی گفت ما ضمن اینکه کشتار مردم بی‌پناه افغانستان و اشغال نظامی آن کشور را محکوم می‌کنیم، روابط خود را با شوروی طوری تنظیم می‌نمائیم که هر گونه وابستگی را نفی نمائیم، باید کلیه جوانب کار را در نظر گرفت و مسایل را تجریدی مورد قضاوت قرار نداد. ما کشتار مردم بی‌دفاع افغانستان را شدیداً محکوم می‌کنیم.

دکتر بهشتی در پاسخ دیگری دایر به اولتیماتوم دولت شوروی به ایران و عکس‌العمل دولت ایران در این زمینه گفت:

ایران هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. ما همچنان به کمک‌های خود به برادران مجاهد افغانی ادامه خواهیم داد و این یک وظیفه اسلامی است و به هیچ‌وجه از تهدیدات شوروی نخواهیم هراسید.

خبرنگاری سئوال کرد: برای مبارزه با گرانفروشی چه تصمیماتی اتخاذ شده، آقای رئیس جمهوری عقیده دارند که گرانفروشی معلول عدم امنیت قضایی است، در حالیکه خود گرانفروشی موجب عدم امنیت قضایی می‌گردد.

نظر شما در این‌باره چیست و چگونه باید با گرانفروشی مبارزه کرد.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت:

بی‌شک امنیت قضایی در گردش اقتصاد تأثیر دارد. اما این درست نیست که ما بگوئیم اول امنیت قضایی و بعد مبارزه با گرانفروشی، من می‌گویم، هم امنیت قضایی و هم مبارزه با گرانفروشی و هم مبارزه فعالیت‌های اقتصادی، اینها باید به موازات هم انجام گیرد و هر یک در دیگری تأثیر دارد. البته برای مبارزه با گرانفروشی جلسه‌ای هم تشکیل شده است و به زودی اقدام قاطع و اساسی در این زمینه به عمل خواهد آمد.

 

استعفای ابوشریف

خبرنگاری راجع به استعفای ابوشریف فرمانده سپاه پاسداران سئوال کرد ودکتر بهشتی در پاسخ گفت:

در سپاه پاسداران عناصری وجود دارند که عموماً دارای ایمان و ایده می‌باشند و این اشخاص دارای یک طرز تفکر و یک خط فکری هستند. این خط فکری می‌تواند با خطوط فکری بسیاری از سازمانها و احزاب هم‌آهنگ و با بسیاری دیگر هم‌آهنگ نباشد. اگر هم‌آهنگی این طرز فکر با نظریه برخی سازمانهای اسلامی در یک جهت باشد، در این صورت نباید آن را به حساب گروه‌گرایی گذاشت. دکتر بهشتی گفت: من دقیقاً نمی‌دانم منظور برادرمان ابوشریف از گروه‌گرایی چه بوده است و به همین جهت نمی‌توانم درباره استعفای ایشان اظهارنظر کنم.

Image0071

پوشش اسلامی زنان

خبرنگاری سئوال کرد: درباره پوشش اسلامی زنان در دادگستری چه اقدامی به عمل آورده‌اید؟ و آیا زنان را مجبور به پوشش اسلامی خواهید کرد؟

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: ما براساس بینش اسلامی برای زن کرامت خاصی قایل هستیم، ما معتقدیم پوشش خواهران ما پوششی باشد که با کرامت آنها سازگارتر باشد. اگر قرار باشد در جامعه رابطه مرد و زن یک رابطه کار و فعالیت و همکاری و خلاقیت و سازندگی باشد، باید از هر نوع شائبه دیگر پاک و منفرد بمانند و طبیعی است که با آن پوششی که در اسلام برای زن تعیین شده، این رابطه می‌تواند پاکتر و منزه‌تر بماند. این امری است روشن و هر کجا خلاف این گفته شود، قصد مغالطه است.

منتهی ما در قلمرو مسئولیت خاص‌مان در قوه قضائیه از خواهرانمان خواستیم که خودشان این کار را شروع کنند و جدی عمل نمایند، اما اگر کسی عمل نکرد ما چه خواهیم کرد؟ باید بگویم که روش من در زندگی چنین بوده است که با کلیه اشخاص از هر گروه به بحث آشنایی پرداخته‌ام. من حاضرم در فرصت مناسب با این خواهران به گفتگو بنشینم و امیدوارم که آنان را قانع به پوشش اسلامی نمایم.

 

حمله به اجتماعات

در زمینه حمله به اجتماعات رئیس دیوانعالی کشور گفت: من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار می‌شود، تقبیح کرده‌ام و در نماز جمعه کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم، زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعه انقلابی ما از هر گونه تمرضی مصون باشند.

در مورد تعیین نخست‌وزیر، دکتر بهشتی گفت: این مسئله مطابق قانون اساسی کاملاً روشن است و شخصی از طرف رئیس‌ جمهور به عنوان نخست‌وزیر به مجلس پیشنهاد می‌شود و این مجلس است که با رأی اعتماد خود، پیشنهاد رئیس جمهور را تأیید و یا رد می‌نماید.

 

دگرگونی دادگستری

خبرنگاری درباره دگرگونی و یا انحلال دادگستری سئوال کرد:

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: خوشبختانه در دادگستری اکنون نیازی به این کار نداشته‌ایم. زیرا ما توانسته‌ایم با کمک برخی قضات صالح و صادق دگرگونی‌های بنیادی در دادگستری به وجود آوریم و از این رو نیازی به انحلال دادگستری نیست.

درباره تعویق انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا سئوال شد و دکتر بهشتی در این‌باره گفت: از مدتها قبل به ما در شورای انقلاب مراجعه می‌شد که بعد از انقلاب کانون وکلا هیچگونه عمل انقلابی در جهت تصفیه افراد ناباب انجام نداده است. با توجه به اینکه کانون وکلای دادگستری از بودجه دادگستری تغذیه می‌نماید و جزو سازمان قضایی دادگستری است از این رو ما تصمیم گرفته‌ایم که تا تصفیه کامل در کانون وکلا از انتخابات آن جلوگیری به عمل آوریم و این تصفیه به این نحو خواهد بود که یک هیئت پنج نفری از طرف شورای سرپرستی دادگستری به شورای انقلاب معرفی می‌شوند و پس از تأیید شورای انقلاب این هیئت تصفیه خود را در کانون وکلا به عمل خواهد آورد و پس از این تصفیه انتخابات کانون انجام خواهد شد.


دیدگاه‌ها