1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
رئیس جمهور روحانی در همایش سراسری قوه قضاییه

هیچ صاحب نفوذی نمی تواند در داوری عادلانه تاثیر بگذارد/مردم از قوه قضاییه عدالت و سلامت می خواهند

من در اوایل تیر ماه 1360 در واقع چهارشنبه ای که یکشنبه بعد از آن وی به شهادت رسید در کاخ دادگستری در خدمت شهید بهشتی بودم، حدود یک ساعت به ظهر درباره موضوعات مختلف گفت و گو کردیم. وی به من گفت که یکی- دو هفته پیش خدمت امام خمینی (ره) رفته بودم از ایشان اجازه خواستم که از سمت قضایی خود استعفا دهم، در مقدمه این بحث بودم و امام (ره) که احساس کرد من درباره چه موضوعی می خواهم صحبت کنم،خطاب به من گفت می شنوی مردم چه می گویند (مردم در خارج از خانه اجتماع کرده بودند و فریاد می زدند درود بر خمینی)، امام (ره) فرموده بودند اگر همه این مردم بگویند مرگ بر فلانی برای من فرقی ندارد. مرحوم بهشتی می گفت وقتی امام خمینی (ره) این جمله را گفت من پیشنهادم را در دلم نگاه داشتم و مطرح نکردم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح شنبه در همایش هفته قوه قضاییه با گرامی داشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و با درود به روان پاک معمار قوه قضاییه و همرزمان و یارانش اظهار داشت: بی تردید شهید بهشتی نمونه بارز و روشن، از یک مدیریت پخته و آگاه، توام با سعه صدر، صبر و استقامت بود.

وی افزود: شهید بهشتی از جایگاه علمی هم از حوزه علمیه قم بهره گرفت و هم از علوم و دانش های روز و مکاتب فلسفی و فکری غرب بهره برداری کرد.

رییس دولت یازدهم با بیان این که شهید آیت الله بهشتی دارای فکر و اندیشه بلندی بود، تصریح کرد: ایشان در تمام مراحل زندگی خود توانست خدمات کم نظیر و گاهی بی نظیری داشته باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: تاسیس مدارس در حوزه علمیه قم در چارچوب نظم جدید و آشنایی طلاب و دانش پژوهان حوزه علمیه با علوم و دانش های روز، نشان از تفکر عمیق و مدیریت صحیح آن مرد بزرگ بود.

**دولت کمک به قوه قضاییه را وظیفه خود می داند رییس جمهوری ادامه داد: دولت وظیفه خود می داند به قوه قضاییه که مسوولیت بسیار سخت و سنگینی را بر دوش دارد، کمک کند.

روحانی با تاکید بر این که قوه قضاییه قوه ای مستقل است، گفت: هیچکس نمی تواند در برابر اجرای عدالت و احقاق حقوق به دادگستری کشور و قوه قضاییه احترام نگذارد.

وی تصریح کرد: همه کشور از بالاترین مقام که رهبر معظم انقلاب تا مردم در برابر قانون یکسان هستند و قاضی می تواند نسبت به هر مقامی که دارای هر مسوولیتی است در چارچوب قانون اگر تخلفی یا شاکی وجود داشته باشد، رسیدگی کند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اما در عین حال سه قوه و همه مسوولان کشور وظایف و رسالت های مشترکی نیز دارند، درست است سه قوه از یکدیگر مستقل هستند، اما برای دستیابی به اهداف و کمک به نظام همه در کنار هم هستند و باید دست به دست هم دهند.

روحانی اظهار داشت: رییس جمهوری به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی، پاسدار مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین پاسدار حقوق مردم و عدالت؛ وظیفه سنگینی را در کنار دو قوه دیگر بر دوش دارد.

وی همچنین گفت: همه با هم باید کشور را به نقطه مطلوب برسانیم به بیانی دیگر نقطه مطلوبی که اسلام، قانون اساسی ، مطالبات مردم و جامعه ما را بر آن امر می کند یا آن را از ما می خواهند، برسانیم.

رییس قوه مجریه اضافه کرد: تنها مردم در انتخابات مستقیمی که در کشور برگزار می شود وظیفه دارند پای صندوق آرا بشتابند و طبق برنامه ای که نامزدها اعلام می کنند، رای دهند و در میان آنهایی که نامزد شده اند آن که اکثریت آرا را مستقیما از مردم می گیرد مسوولیت قوه مجریه و اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد.

روحانی یادآور شد: این به آن معناست که مردم در انتخابات به برنامه، شعارها و مطالباتی که خود بر آن اصرار داشته ، رای داده اند، این رای باید برای همه محترم باشد.

وی افزود: هر سه قوه به رای مردم تکریم می کنند و خواهند کرد، خوشحالم که به ملت ایران و مردم عزیزم بگویم که یکی از آثار انتخابات بزرگ 24 خرداد پارسال که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را حماسه سیاسی نامیدند، همکاری و هماهنگی روسای سه قوه در کنار یکدیگر بود.

رییس جمهوری همچنین گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه و دو رییس مجلس و قوه قضاییه امروز در کنار دولت و قوه مجریه به فکر مطالبات مردم، توسعه کشور و اجرای سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون کشور هستند.

**قوه قضاییه نمی تواند جناحی باشد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که حکم صادره و مجازات تعیین شده برای جرم صورت گرفته باید طبق قانون باشد، تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایط مخففه و مشدده کارهای بسیاری می توان انجام داد.

وی با یادآوری این که مهم ترین کاری که قاضی انجام می دهد انطباق بین آنچه واقع شده بر آنچه در قانون آمده است، اظهار داشت: اگر این انطباق دقیق باشد و مجازات بر مبنای همه شرایط مشدده و مخففه و شرایطی که جرم بوجود آمده باشد، مجرم پرورش می یابد و این که مجازات وی چه تاثیری بر جامعه و آینده دارد، مردم احساس می کنند که عدالت اجرا شده است.

وی با تاکید بر این که احساس مردم از اجرای عدالت مهم است، گفت: در امنیت هم همین طور است، ممکن است امنیت باشد اما مردم احساس امنیت نکنند؛ آنچه مهم است احساس امنیت مردم است؛ احساس امنیت گاهی از خود امنیت هم مهمتر است.

رییس جمهوری با تاکید بر فراجناحی بودن قوه قضاییه اظهار داشت: ما دولت جناحی و فراجناحی داریم؛ دولت می تواند جناحی یا فراجناحی باشد ؛ مجلس هم گاهی می تواند جناحی یا فراجناحی باشد اما تنها جایی که نمی تواند جناحی باشد و باید فراجناحی باشد، قوه قضاییه است.

روحانی خاطر نشان کرد که از هیچ کجای قوه قضاییه اعم از قاضی، داوری یا همه دستگاه های وابسته به قوه قضاییه اعم از بازرسی، دیوان عدالت نباید احساس شود که بین این و آن فرقی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که کرسی قضاوت غیر از کرسی خطابه و سیاسی است، گفت: زبان کرسی قضاوت، زبان قانون است؛ قاضی باید با قانون سخن بگوید و طبق قانون عمل کند و هیچ فرق نکند که این کیست که در برابر وی نشسته است، حتی اگر یک طرفش مولای متقیان علی (ع) و یک طرف فرد عادی است.

رییس قوه مجریه افزود: قاضی در امر قضاوت هر دو را یکسان ببیند و چقدر برخی کارها سخت است ولی لازم است، این امر چقدر مشکل است اما در عین حال ضروری است.

روحانی تاکید کرد: آنچه مردم از قوه قضاییه ما می خواهند، عدالت به معنای واقعی کلمه و سلامت است و به گونه ای این سلامت توضیح داده شود که مردم احساس سلامت هم داشته باشند.

وی یادآور شد: قوه قضاییه خوب و کارآمد می تواند ما را به توسعه برساند؛ قوه قضاییه توانمند می تواند ما را در مبارزه با فساد یاری کند و بار مسوولیت مبارزه با فساد را بر دوش بگیرد.

**هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه و قاضی فشار وارد کند

رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: مبنا و احساس دولت و ملت ایران این است که در کشور یک قوه قضاییه بیشتر نداریم؛ ما یک قوه قضاییه نداریم که در کاخ دادگستری و قوه قضاییه دیگر در خیابان باشد.

روحانی اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند به قاضی فشار وارد کند؛ هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه های ما یا به یک قاضی نشسته یا ایستاده و حتی کادر اداری فشار وارد کند.

وی افزود: اینجا قوه قضاییه مستقل است؛ اینجا قوه قضاییه بر مبنای سیره پیامبر اکرم اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) است؛ احزاب ، گروه ها و جناح ها حق دارند سخن بگویند و نقد کنند اما نمی توانند حکم صادر کنند.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: هر کس در هر گوشه ای نشسته است و فکر می کند که صاحب نفوذ است و می تواند حکم صادر کند، حکم قضایی فقط یک جا صادر می شود و آن در دادگستری است؛ در دادگاه عادلانه و صالحه است، به غیر از موردی که دادگاه صالحه طرف را مجرم می داند اصل برائت همه جا جاری است.

روحانی افزود: چطور می شود در برخی موارد، اصل برائت تضعیف می شود و بیل به کمرش می خورد؛ اصل برائت کجا رفت؟ هیچ کس حق ندارد نسبت به فردی یا گروهی یا جناحی یا حزبی حکمی صادر کند. اظهار نظر اشکالی ندارد ولی حکم فقط در محکمه صالحه در چارچوب قانون و معیار قانون صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین دادگاه است که امنیت می آفریند؛ قوه قضاییه است که امنیت می آفریند؛ ما یک قوه قضاییه داریم و از آن حمایت می کنیم، هم دولت و هم ملت ما از قوه قضاییه حمایت خواهد کرد همانطور که تا امروز حامی این قوه بوده است.

**وکیل خوب بهترین کمک و یار دادگاه و دستگاه قضایی است

رییس جمهوری همچنین گفت: امروز وکلا و کانون وکلا یار و کمک کار دستگاه قضایی هستند، نخستین قدم قاضی، کشف جرم و سپس صدور حکم است، هم در کشف جرم وکیل کمک می کند، هم در حکم و انطباق مورد بر قانون وکیل می تواند کمک کند. روحانی تاکید کرد که وکیل خوب بهترین کمک و یار دادگاه و دستگاه قضایی است.

وی تصریح کرد: باید قدردان وکلای شریف دادگستری باشیم که در کنار قضات شریف می توانند یار و کمک کار آنها باشند.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود با بیان این که شورای حل اختلاف نیز کمک بسیار خوبی برای دستگاه قضایی است، افزود: باید همه به این شورا کمک کنیم تا بار از دوش قوه قضاییه کم شود.

**شهید بهشتی خوب می اندیشید و عادلانه تصمیم می گرفت

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود همچنین درمورد اقدامات شهید بهشتی گفت: امروزه صدها مدیر در دستگاه قضایی، در مجلس شورای اسلامی، در قوه مجریه و در سایر بخش ها حضور و فعالیت دارند که از شاگردان مستقیم ایشان هستند یا در مدارسی تحصیل کرده اند که طراح و برنامه ریز آن، شهید بهشتی بود.

روحانی به آشنایی خود با شهید بهشتی اشاره و تصریح کرد: من از سال 1340 با این مرد بزرگ از نزدیک آشنا بودم، تقریبا تا یکی،دو روز قبل از شهادت وی یعنی چهارشنبه پیش از شهادتش با هم در کاخ دادگستری جلسه ای داشتیم.

وی افزود: شهید بهشتی خوب فکر می کرد،خوب می اندیشید، عادلانه تصمیم می گرفت، مصمم بود، هراسی نداشت و همه وجود و آبرویش را برای این انقلاب و نظام در کف اخلاص گذاشت.

رییس قوه مجریه، تنها جمله ای از آن مرد بزرگ نقل کرد و گفت: این را می گویم و می گذرم چرا که درباره شخصیت آن مرد بزرگ سخن گفتن نیاز به فرصت زیاد و گوینده ای آشناتر به ویژگی های وی دارد.

روحانی توضیح داد:من در اوایل تیر ماه 1360 در واقع چهارشنبه ای که یکشنبه بعد از آن وی به شهادت رسید در کاخ دادگستری در خدمت شهید بهشتی بودم، حدود یک ساعت به ظهر درباره موضوعات مختلف گفت و گو کردیم. وی به من گفت که یکی- دو هفته پیش خدمت امام خمینی (ره) رفته بودم از ایشان اجازه خواستم که از سمت قضایی خود استعفا دهم، در مقدمه این بحث بودم و امام (ره) که احساس کرد من درباره چه موضوعی می خواهم صحبت کنم،خطاب به من گفت می شنوی مردم چه می گویند (مردم در خارج از خانه اجتماع کرده بودند و فریاد می زدند درود بر خمینی)، امام (ره) فرموده بودند اگر همه این مردم بگویند مرگ بر فلانی برای من فرقی ندارد. مرحوم بهشتی می گفت وقتی امام خمینی (ره) این جمله را گفت من پیشنهادم را در دلم نگاه داشتم و مطرح نکردم.

وی تاکید کرد: اگر بزرگان و مدیرانی به این نقطه رسیدند که در مسیر منطقی و صحیح آنها درود و مرگ، فریاد مخالف و موافق تاثیرگذار نباشد، آن وقت ما به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم به راحتی بار مسوولیت را بردوش بگیریم، ترور شخصیت هم به راحتی تحمل می کنیم، همان طور که شهید بهشتی قبل از شهادت ترور شخصیت شده بود.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: من تجربه خود را می گویم پیش نیامده است که بخواهیم در محفل و مجلسی از شهید آیت الله بهشتی تعریف کنیم و عده ای یا در برخی مجامع اکثریتی با وی مخالفت نکنند و علیه وی سخن نگویند، اما او به راهش ادامه داد.

**شهید بهشتی قوه قضاییه آبرومند،اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت

روحانی همچنین اظهار داشت: متاسفانه بعد از گذشت سالیان دراز در جامعه ما هنوز هم بداخلاقانی که فکر می کنند راه پیشرفت آنها بد حرف زدن، مسایل را واژگونه مطرح کردن، به اتهام و درشت گویی افتخار کردن و برخی حتی آنها را انقلابی پنداشتن ، وجود دارند.

وی یادآور شد: بهشتی شهید شد، یارانش مسیر شهادت را برگزیدند اما وظیفه همچنان بر دوش ما باقی است تا راه وی را در داخل کشور، در منطقه و جهان ادامه دهیم.

رییس جمهوری، افراط گری و خشونت را بالاترین خطر برای اخلاق، مدیریت صحیح، دستیابی به اهداف، امنیت و ثبات دانست و تاکید کرد: شما می بینید افراط و خشونت در منطقه چه می کند؛ می بینید که افراط و خشونت در منطقه، در لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و دیگر نقاط در منطقه و جهان چه می کند.

روحانی، راه درست را راه عدالت، اعتدال و میانه روی دانست و اظهار داشت: راه درست، اجرای صحیح و پیروی درست از سیره، روش و راه نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

وی همچنین گفت: شهید بهشتی از میان ما رفت اما قوه قضاییه ای آبرومند، اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت؛ امروز هم ما دارای قوانین و قانون اساسی مترقی و دادگاه ها و داوری هایی هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و حتی قوانین و مقررات قابل قبول مدرن در سطح دنیا در کشور در حال انجام وظیفه هستند.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: کاری بس سخت و سنگین بر دوش قضات کشور و همه کسانی است که در عدل گستری و دادگستری مشغول تلاش و کوشش هستند.

روحانی با یادآوری این روایت که گفته اند «علی شفیر النار» (قاضی بر لبه جهنم است)، اظهار داشت: همه می دانیم که چه کار سخت و سنگین و حساس و در عین حال مهم و تاثیرگذار بر دوش قضات است.

وی خاطرنشان کرد: بر قوه قضاییه که از دیدگاه قانون اساسی، قوه ای مستقل و قضاتش با استقلال به داوری می نشینند، هیچ قوه و مقامی و صاحب نفوذی نمی تواند و نباید بر داوری عادلانه آن تاثیر بگذارد.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: بگذاریم قاضی خودش را در برابر خدایش و برای اجرای عدلش در چارچوب قانون بیاندیشد و آنچه وظیفه خود می داند، به عدل و دادگستری، فصل خصومت و احقاق حقوق مردم بپردازد.

**کشورهایی توسعه می یابند که دولت کارفرما نیست

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما امروز در کشور نیاز به توسعه داریم، گفت: باید در چارچوب چشم انداز 20 ساله و آنگونه که خواست رهبر معظم انقلاب است، حرکت کنیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به چشم انداز 20 ساله اهتمام داشته اند و حتی آن را بعد از قانون اساسی بالاترین سیاست کلی نظام دانسته اند.

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: چشم انداز باید مد نظر قرار گیرد؛ چشم انداز به ما می گوید ایران در سال 1404 باید کشوری توسعه یافته باشد.

روحانی تصریح کرد: اگر می خواهیم مسیر توسعه همه جانبه را در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، قضایی و سیاسی به صورت متوازن و پایدار طی کنیم باید کار را به مردم بسپاریم.

وی بر واگذاری امور به مردم برای ایجاد توسعه تاکید کرد و افزود: مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تا آنجا که ممکن است باید به مردم واگذار شوند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: البته این واگذاری به مردم به آن معنا نیست که مجلس دولت و قوه قضاییه رسالتی را بر دوش ندارند چرا که وظایف همه آنها در قانون اساسی و قوانین موضوعه تعیین شده است.

روحانی تصریح کرد: باید بدانیم که اگر دولت به معنای عام یعنی حکومت، راه را پیش مردم بازکرده و امور را برای واگذاری به مردم تسهیل می کند ما سریع تر به مقصد می رسیم؛ حتی در بعضی از امور تنها راه رسیدن به مقصد همین است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز کشورهایی توسعه یافته اند که دولت، کارفرما نیست؛ دولت های کارفرما در همه جای دنیا دچار شکست شده اند.

رییس جمهوری افزود: بخش خصوصی، تعاونی و مردم را باید دعوت کنیم، بخواهیم و کمک کنیم و راه را پیش پای آنها بگذاریم.

روحانی ادامه داد: چه کسانی بودند که انقلاب را به ثمر رساندند؟ چه کسانی بودند، فرزندان متدین ما را قبل از پیروزی انقلاب تربیت کردند؟ چه کسانی بودند آن همه شور و هیجان در نهضت اسلامی به پا کردند؟ به طور قطع مردم ، علما، مساجد، دانشگاه ها، فرهیختگان و نویسندگان بودند، امروز هم آنها باید به میدان بیایند و تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما به حق از آسیب های اجتماعی می نالیم، همه ما به حق دغدغه فرهنگی داریم، اما وظیفه چه کسانی است که این مسوولیت بزرگ را انجام دهند؟

رییس جمهوری یادآور شد: بعضی از مردم فکر می کنند نگاه آنها در اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی باید به دولت باشد؛ دولت بخشی از وظایف را می تواند بر دوش بگیرد و آنچه که قانون به او گفته است؛ بار اصلی بر دوش مردم است.

**آشکار کردن ثروت شهامت می خواهد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعضی فکر می کنند نگاه در اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی باید به دولت باشد. دولت بخشی از وظایف را می تواند بر دوش بگیرد اما آنچه که قانون گفته، این است که بار اصلی بر دوش مردم باشد و باید از مردم بخواهیم.

وی یادآور شد: رسانه ها باید زمینه حضور مردم را در امر اقتصاد ، مسایل اجتماعی، محیط زیست فراهم کنند، البته دولت وظیفه دارد و ما باید کاری انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان سه قوه، در کنار استقلال باید به فکر مسوولیت های مشترک میان قوا نیز باشیم که البته هستیم و بر تسریع بیشتر مسایل موجود تاکید داریم.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر می خواهیم بخش خصوصی در اقتصاد حضور یابد، اولین اصل آن امنیت است که بخش بزرگی از بار امنیت بر دوش عزیزان قوه قضاییه است .

روحانی افزود: آنها که مشروطه را بر پا کردند، درست اندیشیدند که قبل از این که به فکر مصلحت خانه بود باید به فکر عدالتخانه باشند، عدالت زیربنای اصلی برای حرکت کشور به سمت توسعه است.

وی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه مردم در توسعه کشور، گفت: آنچه که در دنیا در خرداد 92 ما راسرفراز کرد، مشارکت و حضور مردم بود و این مردم هستند که می توانند حماسه بیافرینند.

رییس قوه مجریه تاکید کرد که امروز هم ما برای اقتصاد و فرهنگ در کنار مدیریت جهادی نیاز به عزم ملی داریم.

روحانی با بیان این که قوه قضاییه می تواند امر سرمایه گذاری را در کشور تسهیل کند، اظهارداشت: وقتی سرمایه گذار می بیند حرکت قوه قضاییه در مسیری است که می تواند روی پای خود محکم بایستد، آشکار کردن ثروت شهامت می خواهد ، بسیاری ثروتمند هستند وثروت خود را مخفی می کنند نه کسی از حدود ثروت آنها خبر دارد و نه مالیاتی می دهند، ثروت وقتی آشکار شد هم باید مالیات داد و هم باید چشمه ای بعضی نسبت به آن اموال را تحمل کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: فرهنگ را باید اصلاح کنیم هنوز برخی از مردم در جامعه ما سرمایه دار را ضد ارزش می دانند، زمانی شهید بهشتی در نماز جمعه سخنرانی کرد و که یکی از جملات ایشان سرمایه دار مومن بود، فردای آن روز همان گروهک ها، روزنامه ها وبداخلاق های نوشتند که آقا که رییس دیوان عالی کشور است متناقضات و متضاد می گوید، مگر می شود سرمایه گذار و مومن هم باشد تا این افکار وجود دارد تا عده ای سرمایه را نجس می دانند و عده ای فقر را افتخار کشور می دانند به مقصد نمی رسیم.

روحانی، فقر را عامل اصلی ناهنجاری های اجتماعی برشمرد و گفت: وقتی آسیب های اجتماعی امروز را می شمارید و از سرقت صحبت می کنید و از جمله از طلاق و جدایی ها حرف می زنید، یک عامل آن فقر است، با فقر باید مبارزه کنیم و زندگی مردم باید یک زندگی متوسط باشد و بتوانند راحت زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت قادر نیست اقتصاد کشور را به تنهایی درست کند و هر کسی ادعا کند، اشتباه می کند، دولت می تواند راه را برای جذب سرمایه، سرمایه گذار و کارآفرین آماده کند، زیربناها را آماده کند و برخی از امور چون سود ندارد، البته کارآفرین و سرمایه دار در آن وارد نمی شود پس به ناچار دولت کار آنها را انجام می دهد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که به اعتقاد من نوعی تفسیر صحیح، موثق و درست از خود این اصل اساسی بود که به تایید رهبر معظم انقلاب رسید و ابلاغ شد، برای این بود که اقتصاد به بخش و تعاونی سپرده شود.

روحانی ادامه داد: اما متاسفانه در مقام عمل سرمایه ها از دولت به سمت شبه دولت رفت و بنابراین تاثیرگذار نبود و انجام، اجرا و عمل نشد، ما برای این که کارآفرینان و سرمایه داران داخلی و خارجی را جذب کنیم، نیاز به همکاری با قوه قضاییه داریم برای مبارزه با فساد که آن هم اصل دیگری است، اگر فساد باشد، سرمایه دار و کار آفرینی در کشور کار نمی کند.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با فساد همکاری با قوه قضاییه و در برخی از موارد قوه مجریه با قوه قضاییه و در برخی از موارد قوه مقننه، همه باید دست به دست هم بدهیم و با فساد مبارزه کنیم و راه صحیح مبارزه را پیدا کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت: درست است دادگاه و داوری، جرم، مجازات و همه این موارد سرجای خود درست است، اما بدانیم تنها با مجازات درست نمی شود و همه ما به جای این که با مجرم مبارزه کنیم، می خواهیم با جرم مبارزه کنیم تا جرمی نباشد.

روحانی تصریح کرد: قوه قضاییه هم می خواهد تلاش کند که نخست پیشگیری کند تا جرمی واقع نشود، البته داوری، دادگستری و خود دستگاه قضایی سالم، موفق، دقیق، کارآمد و کارا پیشگیری از جرم است و مردم وقتی ببینند یک دادگاهی وجود دارد که همه می توانند به آنجا مراجعه کنند، حق مراجعه مال همه است و همه می توانند آنجا که شاکی هستند تظلم خواهی کنند و اگر به مال و حیثیت کسی تجاوز شود، جایی هست که برود و شکایت کند، البته این خودش مانع و پیشگیر است.

روحانی در عین حال تاکید کرد که باید کارهای بیشتری انجام شود و افزود: اگر به جای این که مراجعه کننده به یک اداره به دهها میز مراجعه کند و آنکه پشت میز است چگونه وی جواب را دهد و این میان آیا فسادی و رشوه ای تحقق پیدا کند یا نه و اگر تحقق پیدا کرد و قابل اثبات و ارایه در محکمه بود، او را به محکمه بکشانیم، رابطه مراجعه کننده با این میز را کم و کاهش دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: برای اینکه من امری را انجام دهم اگر نیاز به مراجعه نداشته باشم یا مراجعه به میز تنها داشته باشم یا از طریق فضای مجازی و اینترنت بتوانم تماس بگیرم، مسلما فساد کاهش می یابد.

وی، دولت الکترونیک را یکی از موارد جلوگیری از فساد و پیشگیری از جرائم و شفافیت را یکی از راه های مبارزه و پیشگیری با فساد دانست و گفت: همه باید ارایه کار بدهیم، یکی از معیارهایی قوه قضاییه در دنیا، شفافیت است.

رییس قوه مجریه اظهار داشت: باید به قضاوت عموم گذاشته شود که کدام دادگاه چه حکمی می دهد و حکمش و در چه موردی بود، همه این موارد باید در فضای مجازی انجام شود و اگر قانون واضح باشد و قانون نویس و مجلس بتواند شفاف ترین، ساده ترین و قابل فهم ترین قانون را تدوین کند، دیگر احتیاجی به تدوین دوباره آن نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: ما بعضی از مواقع قانونی در مجلس می نویسیم که خودمان هم بعد از چند ماه به آن نیاز پیدا می کنیم تا آن را تفسیر کنیم، پس معلوم است این قانون شفاف نیست و قاضی دادگاه هم آن را به دو صورت می فهمد، دیوان عالی کشور برای وحدت رویه به ناچار وارد این موضوع می شود، پس شفافیت در قانون نویسی، در عمل و احکام مهم است.

وی تاکید کرد: سلامت قوه قضاییه برای ما بسیار مهم است و این قوه نیز تلاش دارد کار به سلامت انجام شود، چون در پی عدالت است. اگر سلامت نباشد هدف محقق نمی شود، اما در عین حال احساس سلامت از طرف مردم بسیار اهمیت دارد.

**ریاست قوه قضاییه بر عهده مجتهد عادل و شخصیت فرهیخته است

رییس جمهوری با اشاره به اجتهاد پویا در امر قضایی اظهار داشت: امروز در راس قوه قضاییه یک مجتهد عادل و شخصیت فرهیخته ریاست آن را بر عهده دارد و اساسا باید قضات مجتهدین باشند. حوزه های علمیه، بزرگان و مراجع نیز باید با اجتهاد پویای خود به دشتگاه قضا کمک کنند.

روحانی همچنین گفت: به اعتقاد من هیات منصفه که در قانون اساسی ما در دو مورد آمده است و البته می تواند در آینده توسعه یابد، اگر تفسیر و استنباط شورای نگهبان حصر نباشد، این هیات منصفه را نه به عنوان تقلید از غرب بلکه مجتهدین ما در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب کردند، زیرا در بسیاری از موارد برای رسیدن به عدالت واقعی کمک می کند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا اصل جرم را هیات منصفه تشخیص می دهد تا آن اعلام نکند، طرف مجرم شناخته می شود و اگر بگوید مجرم نیست حکم تبرئه صادر می شود که البته کاری به حد و حدود هیات منصفه ندارم، اما اصل هیات منصفه می تواند، الگویی برای محاکم ما در امور مهم باشد.

رییس قوه مجریه یادآور شد: این موضوع در امر سیاسی و مطبوعاتی آمده و می تواند در سایر امور مهم هم برای همکاری حوزه و دانشگاه مخصوصا فقه و حقوق برای تربیت فرهیختگان و وارستگان برای امر قضا مبنا باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود، یکبار دیگر از همه کسانی که در اجرای عدالت، احقاق حقوق مردم در کشور تلاش کرده و می کنند و بار سخت و سنگینی را بر دوش گرفته اند همچنین به عدالت عمل می کنند و همه قضات شریفی که برای اجرای عدالت و حق تلاش می کنند، سپاسگذاری کرد.

وی تاکید کرد: دولت برای اینکه قوه قضاییه بتواند برای انجام وظیفه خود بهتر تلاش کند، انجام هر کمک در حد توان را وظیفه خود می داند. به علاوه این که همکاری و هماهنگی سه قوه می تواند بسیاری از گره ها را از پیش پای ملت بزرگ ایران باز کند.

همایش هفته قوه قضاییه امروز با حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، سرلشگر سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و حسن فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه و جمعی از مسوولان این قوه نیز در همایش قوه قضاییه شرکت داشتند.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها