1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
رییس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضاییه

قانون باید برای رونق تولید باشد نه سختگیری بر تولید کننده

نقش شهید بهشتی به عنوان یکی از کسانی که پایه گذار نظام بوده بسیار برجسته است

به گزارش خبرنگار ایرنا علی لاریجانی امروز – شنبه – در افتتاحیه همایش هفته قوه قضائیه ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولید کنندگان واقعی گفت: تولید کننده نمی تواند هزینه های تحمیلی را پرداخت کند، حالا به خاطر اینکه ارز یک هزار تومانی شده سه هزار تومان و سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارد و علاوه بر این مشکلاتی که در تحریم برای تامین مواد اولیه و تجهیزات از خارج بوجود آمد، حالا تولید کننده باید کارهای بسیار سختی انجام دهد تا مقداری به منابع مالی آن اضافه شود.

وی ادامه داد: در گذشته وقتی بانکها می خواستند ال اسی باز کنند معمولا 10 درصد می گرفتند در حالی که در سال 91و 92 بانکها 130 درصد می گرفتند حالا تصور کنید یک واحد تولیدی با این افزایش قیمت و مشکلات خارجی،130 درصد هم بدهد تا ال سی آن باز شود حالا دولت این را 30 درصد کرده است که اگر اجرا بشود، کار درستی است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان با تولید کنندگان یک گونه برخورد کرد اظهار داشت: تعدادی از تولید کنند گان کشور هستند که نمی شود اینها را یک جور مورد توجه قرار داد و گفت اگر معوقه دارید به شما کمک نمی کنیم و کمک به شما تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه به دولت اجازه ای دادیم در این گونه موارد که تولید کننده دچار مشکل شده بتواند بخشودگی جرائم داشته باشد، زمان تنفس قائل شود، معوقات را تقسیم کند اینها برای این است که نیازمند رونق تولید هستیم. آنجایی که تولید کننده باعث این وضعیت نبوده بلکه سیستم مدیریتی باعث این امر شده چه مشکلی دارد باید از این تولید کننده حمایت کرد.

لااریجانی ضمن تاکید بر نقش قوه قضائیه و دولت در این زمینه گفت:باید سازو کاری را به وجود آورد تا در هر استانی استاندار، مدیر کل دادگستری ، بانکهای مربوطه و مدیر کل صنعت و جهاد کشاورزی بنشینند پرونده هایی که تقصیری متوجه تولید کننده نیست، فشار بر این دست تولید کننده ها اضافه نشود.

وی در عین حال گفت:آنهایی که تخلف کردند پولی از بانک گرفتند در جای دیگر خرج کردند دادگستری برود با آنها برخورد شدید کند اما آنهایی که در کشور تولید می کنند باید کمکشان بکنیم نباید سختگیری کرد و قانون است برای رونق تولید.

لاریجانی اضافه کرد:مقام معظم رهبری هم امسال تاکیدات جدی در حوزه اقتصاد و رونق تولید مطرح کردند ساز و کارش این است که به تولید کننده واقعی توجه خاص کنیم، اما با آنهایی که سوء استفاده می کنند با آنها برخورد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی پایه گذار در قوه قضاییه بود، گفت: نقش شهید بهشتی به عنوان یکی از کسانی که پایه گذار نظام بوده بسیار برجسته است.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی نقش اساسی داشت همچنین وی در مشکلات جمهوری اسلامی احساس مسوولیت می کرد.

لاریجانی اضافه کرد: شهید بهشتی در اوایل انقلاب که کشورمان دارای رییس جمهور بدخیمی مثل بنی صدر بود از افراد موثری بود که مانع دیکتاتوری های بنی صدر شد و در این راستا جلسات مهمی را در قوه قضاییه با مسوولان برگزار می کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی یک طراز در مدیریت جهادی بود، اظهار داشت: یکی از ارکان مهم عدالت در کشور قوه قضاییه است. به حق به همین دلیل است که به آن عدلیه می گویند زیرا عدالت در کشور را محقق می کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید قوه قضاییه در کشور استقرار داشته باشد گفت: گاهی برخی دستگاه ها به دلیل مسوولیت های شان نگاه ریب آمیز به کار قاضی دارند که اینها مشکلاتی را ایجاد می کند که باید مانع آن شد.

وی ادامه داد: ما در گذشته برخی مشکلات مدیریتی و تضادهای بلاوجه داشتیم که هم اکنون این مشکلات رفع و زمینه همکاری بین قوا بهتر و سنجیده تر شده است. از این رو باید از این فرصت استفاده کرد و اقدامات اساسی در دفاع از حقوق ملت ایجاد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به دلیل همکاری نزدیک با قوه قضاییه اظهار داشت: همه مجلس روحیه همکاری با قوا را دارند و نگاه مثبتی به فعالیت های قوه قضاییه دارند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به دلیل این همکاری و همیاری در مجلس فعلی، قوانین خوبی در مجلس تصویب شده است که از جمله آن می توان به قانون مجازات اسلامی، قانون دادرسی کیفری، قانون حمایت از خانواده، قانون اختیارات رییس قوه قضاییه، قانون سازمان بازرسی کشور و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نام برد.
وی با تاکید بر اینکه در بودجه قوه قضاییه، مجلس گام های اساسی برداشته است، اظهار داشت: در سال 93، بیش از 700 میلیارد تومان بودجه قوه قضاییه افزایش یافت که این مساله نشانه های همکاری بین قوا است.
** قوا باید با روحیه همکاری برای توسعه کشور تلاش کنند

لاریجانی با تاکید بر اینکه شرایط کشور از نظر توسعه اقتضا می کند قوا با روحیه همکاری با هم تلاش کنند، گفت: شرایط اقتصاد کنونی شرایط رکود و تورم است و بیکاری زیاد در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر هم تکان جدی به رکود داده نشده است و بسیاری از بخش های تولیدی یا کم کارند یا تعطیل شده اند که از میان آن می توان به بخش های اقتصادی و صنعتی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما امنیت اقتصادی را مهم می دانیم، گفت: تا موتور تولید کشور حرکت نکند تورم و بیکاری حل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه های سرگردان در کشور زیاد است، خاطرنشان کرد: اگر امنیت اقتصادی محقق شود به سمت تولید خواهد رفت ولی اگر محقق نشود به سمت دلالی می رود.

وی با تاکید بر اینکه نقش قوه قضاییه و رسانه ها در تحقق امنیت اقتصادی مهم است، گفت: در این راستا قوه مجریه باید راه را برای سرمایه گذاری باز کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون در مقابل تولیدکنندگان وجود دارد مشکلات بانکی است و بانک ها همکاری لازم را در زمینه افزایش تولید ندارند.

وی اظهار داشت: بانک ها می گویند به دلیل آنکه معوقات دارند نمی توانند وام دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: درست است که بانک ها 80 هزار میلیارد تومان معوقات دارند ولی گاهی بانک ها، شرکت های اقمراری ایجاد می کنند و به شرکت های خودشان وام می دهند در این صورت به کشاورزان و صنعتگران به سختی وام می دهند.

وی گفت: در این راستا باید افرادی که از بانک ها وام گرفته اند و وام خود را پس نداده اند به دو بخش تقسیم کرد، افرادی که از آن پولی که وام گرفته اند سوء استفاده کرده اند و زمین خریدند ولی بخش دیگر وام را گرفتند ولی به دلیل آنکه شرایط کشور تغییر کرد و ارز هزار تومانی به سه هزار تومان افزایش یافت نمی توانند پول را پس دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی پیشگیری از جرم را یکی دیگر از موضوعات مورد نیاز کشور دانست و گفت: ما در مجلس هشتم قانونی به نام پیشگیری از جرم تصویب کردیم که شورای نگهبان به مواردی از آن ایراد گرفت که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که در آنجا تصویب و سپس ابلاغ شد که این موضوع پایه خوبی برای کشور است.

وی اضافه کرد: ما باید مبارزه با جرم را محور کارهای مان قرار دهیم باید در این فرصت تصمیمات به موقع و سریع تری خصوصا در حوزه مبارزه با مواد مخدر گرفت.

وی گفت: این وضعیت اقتصادی نامتوازن باعث افزایش 30 درصدی متخلفان از قوانین اقتصادی شده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش امنیت اجتماعی را یکی دیگر از موارد مورد نیاز شرایط کنونی جامعه دانست و اظهار داشت: ناامنی که برای مردم ایجاد می شود بسیار ناگوار است. من در چند روز اخیر شاهد بودم که یکی از رسانه ها با برخی قلدرها مصاحبه هایی می کرد آنها می گفتند پاتق هایی دارند که پول می گیرند و زورگویی می کنند که با این افراد باید به طور قاطع و سریع برخورد کرد.

وی در این راستا از رییس قوه قضاییه تشکر کرد و گفت: رییس قوه قضاییه تاکید کرد اگر با سلاح سرد هم اقداماتی از سوی قلدران انجام شود محارب هستند.

وی به یکی از اتفاق های رخ داده در تهران و پیگیری سریع قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: پیگیری های رییس قوه قضاییه کار را به جایی رساند که من در گزارش هایی که گرفتم اشرار گفتند شرایط تهران قرمز شده است و باید از تهران خارج شویم .

وی افزود: ما آماده ایم اگر نیاز به تغییر قانون در این راستا وجود دارد قانون تصویب کنیم.

وی گفت: یک نفر نهی از منکر می کند و ما می بینیم چه بلایی سرش می آورند اگر نیاز می بینید قوانین تصویب شود به ما بگویید و اگر فکر می کنید قوانین کفایت می کند ساز و کارهای قوه قضاییه با دقت اجرایی شود.

وی تاکید کرد: امنیت اجتماعی باید جزو اولویت ها باشد و در این راستا نیروی انتظامی نیز باید کمک کند.

رییس مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد را یکی دیگر از نیازهای شرایط کنونی کشور دانست و گفت: تایید می کنم که ستاد مبارزه با مفاسد جلسات خود را به طور مرتب تشکیل می دهد. ما در این زمینه نیاز به تغییر ساختار داریم زیرا از درون این نشست ها معلوم نیست معجزه ای رخ بدهد این به معنای آن نیست که من ناامید هستم بلکه روند اینطور بوده است.

وی اظهار داشت: هنوز پرونده هایی هستند که برخی قدرتمندان در آن دست دارند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها سازمانی در این راستا ایجاد شده است، گفت: اگر سازمانی در کشور ما نیز در این زمینه ایجاد شود باید متصل به قوه قضاییه باشد و در مجلس چنین بحثی برای تشکیل این سازمان مطرح است.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد یک اشکال ساختاری در کشور دارد که باید به آن توجه کرد.

رییس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: تخلفاتی در برخی از استان ها مربوط به تغییر اراضی و تخریب جنگل ها وجود دارد که اخیرا دادستان کل کشور در سفر به مازندران به این موضوع پرداخته است که امیدواریم رسیدگی شود.

وی با تاکید بر اینکه تخلفات غیرقابل گذشتی در این زمینه وجود دارد، اضافه کرد: در استان های مازندران و گیلان زمین هایی برای کشت برنج است که در آن ویلاسازی انجام می شود.

وی گفت: ما در سال حدود سه میلیون تن برنج نیاز داریم که 2.5 میلیون تن آن توسط خودمان تهیه می شود و در حدود 700 هزار تن واردات داریم که با رشد جمعیت ضرر غیرقابل بازگشتی در این راستا پیدا خواهیم کرد.

وی گفت: ما زمین های زیادی در کوهپایه ها داریم که دولت می تواند آنها را به ویلا سازی اختصاص دهد ولی اختصاص زمین های کشت برنج به ویلاها خلاف قانون است.

وی گفت: در این زمینه شورای شهر، فرمانداری و دادگستری باید عمل کنند زیرا این زمین ها قابل جایگزینی نیستند و در مورد جنگ ها نیز این موضوع صدق می کند زیرا 100 هزار هکتار جنگل در سال در حال از بین رفتن است و اینها توسط افرادی که قدرت دارند از بین می رود و قوه قضاییه باید در این راستا اقدام کند.

وی گفت: متاسفانه تاکنون این ویلاها تخریب نشده اند من در سفری که به مازندران داشتم در این مورد حساس شدم و زمینه برخورد با برخی از آنها فراهم شد ولی این موضوع باید ادامه یابد و نباید زمین های کشاورزی تخریب شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اگر می خواهیم در برنج استقلال داشته باشیم و برنج وارد نکنیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: سازمان ثبت نیز در این راستا باید با تخلفات برخورد کند و ما نیز بارها دیده ایم رهبر معظم انقلاب به این موضوع حساسیت جدی داشته اند.

وی در پایان اظهار داشت: ما برای کارآفرینان نیز باید امنیت اقتصادی ایجاد کنیم.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها