1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

در اندیشه شهید بهشتی بهشت رفتن نیازی به شمشیر ندارد

شهید بهشتی به مردم بهشت را ارائه می کرد و می گفت ما اگر اسلام را با بیان خوش و با چهره بهشتی اش به مردم معرفی کنیم آنها برای رفتن به بهشت دیگر نیاز به شلاق و شمشیر ندارند. اگر اسلام با چهره فطری و عطوفانه اش به مردم معرفی شود مردم بر اساس فطرت خودشان حق را از باطل تشخیص می دهند و دیگر نیازی به زور و شلاق نیست

محسن غرویان:

هم نسلان من مناظره های آتشین شهید بهشتی با سرسخت ترین مخالفان جمهوری اسلامی را که بدون سانسور از تلویزیون پخش می شد خوب به خاطر دارند. شهید بهشتی با کمونیست ها و چریک های فدایی خلق و حزب توده در اوایل انقلاب مناظره کرده و مواضع جمهوری اسلامی را کاملا تبیین می کرد. واقعیت این است که اگر انسان منطق محکمی داشته باشد در مباحث علمی و دینی مذهبی می تواند با هر مخالفی به گفت و گو بنشیند. در واقع کسانی از گفت و گو و مناظره هراس دارند که ضعفی در منطق آنها وجود دارد. اما از انجا که شهید بهشتی از نظر علمی درجات بالایی داشت و هم در مسائل دینی و مذهبی مجتهد مسلم بود و هم بر فلسفه و کلام و هم به زبان انگلیسی و آلمانی کاملا مسلط بود و کتاب های فلاسفه غربی را در کنار فلاسفه اسلامی خوانده بود شناخت مضاعفی از معارف و علوم انسانی داشت. لذا شیوه ایشان گفت و گو و مناظره با مخالفین بود. به اعتقاد من در حال حاضر هم به کارگیری این شیوه بسیار برای امروز ما لازم است و باید مسئولین از شهید بهشتی الگو بگیرند و در مسائل فقهی و حقوقی و مسائل مختلف علوم انسانی این مناظره ها و گفت و گو ها همچنان برقرار باشد. این شیوه گفت و گویی شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی که ایشان از موسسین آن بود هم به طور مرتب برقرار بود.

شهید بهشتی روحیه عطوف و مهربانی داشت و در عین حالی که قاطع بود روش ایشان جذب حداکثری و دفع حداقلی بود. تلاش می کرد به خصوص جوان ها را به سمت معارف دینی جذب کند. اسلام شهید بهشتی اسلام جهنم نبود بلکه اسلام بهشت بود. همانطور که نام ایشان بهشتی بود روش های ایشان هم با اسلام ایشان تناسب داشت. ایشان چهره اسلام را نه یک چهره خشن و عبوس و دوزخی بلکه همیشه به شکل چهره ای مثبت نشان می داد. شهید بهشتی به مردم بهشت را ارائه می کرد و می گفت ما اگر اسلام را با بیان خوش و با چهره بهشتی اش به مردم معرفی کنیم آنها برای رفتن به بهشت دیگر نیاز به شلاق و شمشیر ندارند. اگر اسلام با چهره فطری و عطوفانه اش به مردم معرفی شود مردم بر اساس فطرت خودشان حق را از باطل تشخیص می دهند و دیگر نیازی به زور و شلاق نیست. در اندیشه شهید بهشتی بهشت رفتن نیازی به شمشیر ندارد بلکه مهم این است که راه بهشت به خوبی برای مردم تبیین شود.

امروز اگر بخواهیم مقایسه ای میان مشی شهید بهشتی و شیوه های رایج کنونی در میان مسئولین داشته باشیم می بینیم که اگرچه در بعضی جهات این شیوه ها انطباق دارند اما در بعضی جهات هم فاصله دارند. برخی بیشتر بر آن جنبه تنبیهی تاکید دارند و برخی بر جنبه تشویقی در تربیت تاکید می کنند. اما آنچه که امروز به عنوان شیوه غالب به خصوص در هشت سال گذشته شاهد هستیم با آن مشی و روش شهید بهشتی فاصله پیدا کردیم و دیدیم که چگونه فضای کشور فضایی تند و خشن و امنیتی شد. اما با روی کار آمدن دولت جدید امیدواریم فضا بهتر شود همانطور که تا کنون بهتر هم شده است. با توجه به نزدیکی حلول ماه مبارک رمضان باید به خاطر داشته باشیم که فلسفه روزه رعایت تقوا است. من مهم ترین هدف در فلسفه روزه داری را اخلاق و اتحاد و اعتصام به ریسمان الهی می دانم. به همین دلیل سیاسیون هم اگر اعتقادی به ماه رمضان دارند باید کشور را به سمت اخلاق و وحدت پیش ببرند.

منبع: فصل اعتدال


دیدگاه‌ها