1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
جواد اژه‌ای

«تأثيرگذاری» و «استمرار»؛ دو توصيه شهيد بهشتی به انجمن‌های‌ اسلامی

شهید بهشتی تاکید داشتند که برنامه‌ها و سمینارهای دانشجویی در خارج از کشور باید مؤثر و با دوام باشد و نظم و ترتیب، هم‌افزایی و هم‌دلی و ایمان از مهم‌ترین صفات آن باشد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد اژه‌ای، نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا، در مراسم افتتاحیه هشتمین گردهمایی این دانشجویان که صبح امروز، شنبه، یازدهم مردادماه برگزار شد، درباره وضعیت کنون انجمن‌های اسلامی خارج از کشور سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: کنفدراسیون جهانی دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از قدرتمندترین نهادهای دانشجویی بود که بیشتر آنها گرایش‌های چپ مائوئیستی داشتند و مسلمانان ایران، افغانستان، پاکستان، هند و … قدرتی در آن نداشتند و گاهی در انتخابات آن شرکت می‌کردند تا بین بد و بدتر انتخاب کنند.

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: با حضور آیت‌الله شهید بهشتی در آلمان، انجمن دانشجویان مسلمان ایجاد شد و رفته رفته برنامه‌های آن زیر نظر این شهید بزرگوار رونق می‌گرفت. در آن موقع ما هیچ گونه حمایت مالی نداشتیم و تنها از راه حق عضویت هزینه‌ها را تامین می‌کردیم.

وی ادامه داد: هر شخص درآمد یک روز در سال خود را به این انجمن اختصاص می‌داد. البته شهید بهشتی تاکید بسیار زیادی داشت تا این انجمن به هیچ جا، حتی مرکز ایشان در هامبورگ نیز وابستگی مالی نداشته باشد. سایر سران کنفدراسیون بعدها شهید بهشتی را متهم کردند که به اهداف این کمیسیون خیانت کرده است و جامعه آن را متفرق کرده است.

رئیس هیئت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: شهید بهشتی به آن افراد گفت که ما با شما فقط در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی مشترک هستیم و اصول اسلامی ما با شما متفاوت است زیرا اگر شما پیروز شوید همانند شوروی تمامی مراکز اسلامی را تبدیل به ویرانه می‌کنید و اگر ما پیروز شویم به شما به شرط عدم ورود به مبارزه مسلحانه با نظام، اجازه فعالیت می‌دهیم.

حجت‌الاسلام اژه‌ای یادآور شد: شهید بهشتی در این جریانات بارها تاکید داشتند که مهمترین فرق ما با سایر جریان‌های دانشجویی این است که ما در تمامی فعالیت‌های خود آموزه‌های اسلامی را محور کار خود می‌دانیم اما جریان‌های چپ با برداشت ناصحیح از اسلام، اصول مبارزه خود را از مارکسیسم اخذ کردند و به جریان‌های انحرافی در انقلاب تبدیل شدند.

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا ادامه داد: شهید بهشتی تاکید داشتند که برنامه‌ها و سمینارهای دانشجویی در خارج از کشور باید مؤثر و با دوام باشد و نظم و ترتیب، هم‌افزایی و هم‌دلی و ایمان از مهم‌ترین صفات آن باشد. هرجا در طول تاریخ انقلاب پیروزی به دست آمد به خاطر ایمان و هر جا شکستی حاصل شد به خاطر دور شدن از ایمان بود.

وی در پایان توضیح داد: هدف اصلی انجمن‌های اسلامی، باید رسیدن به و تحقق جامعه ایده‌آل اسلامی باشد، از این رو افرادی که در این انجمن‌ها حضور دارند باید خود افرادی باایمان و کاملا مقید به آداب دینی باشند نه اینکه روزی را به گناه و معصیت و روزی را به فعالیت دینی بپردازند.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها