1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
همایش نقش تعاونی از منظر شهید بهشتی و مراسم رونمایی از کتاب اقتصاد تعاونی شهید بهشتی

ميثم محمدی: دکتر بهشتی راز احيای انسانيت، زندگی مدرن و مؤمنانه در عصر جديد را در بازگشت به قرآن می دانست

وجود اینکه آیت الله بهشتی در اغلب موارد به عنوان عالمی دینی مدنظر قرار می‌گیرد؛ وی با تسلط و تبحری قابل توجه، وارد حوزه‌های اقتصادی می‌شود. شهید بهشتی در این حوزه مطالبی کارشناسانه و مبتنی بر تحقیق و پژوهش ارائه می‌دهند و در این مسیر به یافتن ایده‌ها امید دارند نه اینکه خود را به عنوان عالم کل برشمارند که تصمیم دارد در حرکتی سریع، تمامی یافته‌های علم اقتصاد را به یکباره کنار گذاشته یا بدون آگاهی آنها را رد کند

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، در این مراسم که با سخنرانی دکتر فرشاد مومنی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حسن سبحانی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، و با حضور مهندس کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از صاحب نظران و دانشجویان اقتصاد، در محل خانه موزه شهید بهشتی انجام گرفت؛ میثم محمدی، دانش آموخته علوم سیاسی و مسوول امور پژوهشی بنیاد نشر آثار شهید بهشتی به معرفی اجمالی این کتاب و برنامه های این بنیاد در نشر آثار شهید بهشتی پرداخت.

 

مسئول امور پژوهشی بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، گفت: کتاب «اقتصاد تعاونی» محصول سخنرانی روز 30 آذر سال 1359 شهید بهشتی در دانشگاه تهران است. آیت الله بهشتی از مجموعه نسل نواندیشان دینی بود که در عصر خویش همراه با طیف دیگری می‌زیست و راز احیای انسانیت، زندگی مدرن و مؤمنانه در عصر جدید را در بازگشت به قرآن مدنظر قرار می‌داد که این موضوع هم در این کتاب و هم در سایر آثار ایشان به چشم می‌خورد.

 

وی افزود: با وجود اینکه آیت الله بهشتی در اغلب موارد به عنوان عالمی دینی مدنظر قرار می‌گیرد؛ وی با تسلط و تبحری قابل توجه، وارد حوزه‌های اقتصادی می‌شود. شهید بهشتی در این حوزه مطالبی کارشناسانه و مبتنی بر تحقیق و پژوهش ارائه می‌دهند و در این مسیر به یافتن ایده‌ها امید دارند نه اینکه خود را به عنوان عالم کل برشمارند که تصمیم دارد در حرکتی سریع، تمامی یافته‌های علم اقتصاد را به یکباره کنار گذاشته یا بدون آگاهی آنها را رد کند.

 

وی همچنین به دو کتاب «مالکیت در اسلام» و «نظام‌های اقتصادی در اسلام» به عنوان آثار دیگری از شهید بهشتی اشاره کرد که مجموعه کلانی از آثار شهید بهشتی را در قالب حوزه‌های اقتصادی، پیوند سیاست و اقتصاد، پیوند اقتصاد و جامعه و پیوند اقتصاد و دین ارائه می دهند.

 

محمدی ادامه داد: شیوه‌ای که بنیاد نشر اندیشه‌ها و آثار شهید بهشتی برای جمع آوری و معرفی آثار این شهید بزرگوار در ابعاد مختلف مدنظر قرار داده است، توجه به شخصیت ایشان است به عنوان عالمی اسلام‌شناس و سپس به عنوان عالمی که در حوزه‌های سیاست، فلسفه و اخلاق نظریات بدیعی را عرضه کرده و دارای مشی و شیوه‌ای نسبتا منحصر به فرد است.

 

وی تصریح کرد: آثاری که از شهید بهشتی در حوزه‌های مختلف سیاست، فقه، اسلام‌پژوهی، تاریخ اسلام، فلسفه تاریخ و مباحث مربوط به حوزه اخلاق، تربیت، آموزش نیروهای جوان حتی کوکان و آموزش خانواده‌ها وجود دارد، قابل توجه است. بر اساس اظهارات معاصران و افرادی که با شهید بهشتی محشور بوده‌اند، این شهید بزرگوار را به عنوان فردی که عمری معلم بوده، معلم زیسته و در نهایت نیز معلم شهید می‌شود؛ چه در اندیشه سیاسی خود که به تأسیس حزب و سیاستگذاری برای نظام جدید اسلامی پس از انقلاب منجر می‌شود و چه در امور مربوط به منزل خود، به شکوفا شدن، پرورش انسان‌ها و نیروهای جدید و به بنای سازمانی محکم و کامل اندیشیده است.

 

محمدی با اشاره به اهتمام بنیاد نشر اندیشه‌ها و آثار شهید بهشتی در توجه به ابعاد مختلف شخصیتی ایشان گفت: بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، بر اساس مبنا و شیوه‌ای که ایشان در زندگی‌شان طی کرده‌اند، سعی در تبدیل چنین آثاری به کتاب داشته‌ است. تاکنون حدود 24 مجموعه از شهید بهشتی در حوزه‌های اندیشه اسلامی، آموزش دینی، تربیت اخلاقی، حوزه‌های سیاست، حکومت و سیاست در اسلام و همچنین حوزه‌های اقتصادی منتشر شده است.

 

در آغاز این مراسم، که با همکاری خانه موزه شهید بهشتی، موسسه پژوهشی دین و اقتصاد و شهرداری منطقه سه تهران،«علیخانی» معاون موزه سرای شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی طی سخنانی اظهار داشت: توجه به ارتباط معنایی و محتوایی برنامه‌های برگزار شده در محل موزه شهید بهشتی با اندیشه‌های این اندیشمند بزرگ، از جمله مهمترین اهداف ما در سه ماه اخیر بوده است.

 

وی  تأکید کرد: سعی ما بر این است با کمک دکتر علیرضا بهشتی و مجموعه اعضای این بنیاد، برنامه‌هایی برگزار کنیم که به نشر اندیشه‌های شهید بهشتی کمک کند.


دیدگاه‌ها