1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه مطبوعاتی شهید بهشتی /20 شهریور 59

اين کابينه مناسب‌ترين برای ضرورتهای انقلاب است

 اصل اختلاف‌نظر امری است طبیعی، ولی در یک انقلاب و در یک نظام صحیح آن است که مسئولان جامعه از هماهنگی در برنامه‌ریزی برخوردار باشند و خیلی هماهنگ فکر کنند و اما بروز این اختلاف‌نظرها در جامعه سلیقه من این است که مسئولان بر مبنای قانون اساسی، عمل کنند و نظراتشان را یکی کنند و از هر فرصتی برای خدمت عملی به مردم حداکثر بهره‌برداری بعمل آید و در اثناء عمل سازنده و امیدبخش اختلاف‌نظرها نیز با مردم، به صورتی منطقی و صحیح در میان گذاشته شود تا ملت از هر چیز آگاه شود، به هر حال، عمل هماهنگ و موثر و گره‌گشائی از مشکلات، مسئله اول است

ظهر دیروز دکتر بهشتی، رئیس دیوانعالی کشور، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و به سئوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

اولین سئوال از خبرنگار خبرگزاری پارس بود که پرسید: هم اکنون اختلاف‌نظرهایی بین مسئولان مشاهده می‌شود، آیا این اختلاف‌ها یک امر طبیعی هر انقلاب است یا خیر؟

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت:

اصل اختلاف‌نظر امری است طبیعی، ولی در یک انقلاب و در یک نظام صحیح آن است که مسئولان جامعه از هماهنگی در برنامه‌ریزی برخوردار باشند و خیلی هماهنگ فکر کنند و اما بروز این اختلاف‌نظرها در جامعه سلیقه من این است که مسئولان بر مبنای قانون اساسی، عمل کنند و نظراتشان را یکی کنند و از هر فرصتی برای خدمت عملی به مردم حداکثر بهره‌برداری بعمل آید و در اثناء عمل سازنده و امیدبخش اختلاف‌نظرها نیز با مردم، به صورتی منطقی و صحیح در میان گذاشته شود تا ملت از هر چیز آگاه شود، به هر حال، عمل هماهنگ و موثر و گره‌گشائی از مشکلات، مسئله اول است.

 

مذاکره با رئیس جمهوری

در مورد اینکه آیا برنامه‌ای نیست تا با رئیس جمهوری ملاقاتی صورت گیرد و مسائل و مشکلات مطرح و حل شود؟ دکتر بهشتی گفت: برنامه‌ای نیست، من چون به زودی یک مسافرت می‌روم و هفته آینده هم این دیدار را نخواهیم داشت، بنابراین تردید دارم که امروز یا فردا، این فرصت را خواهم کرد یا خیر، ولی فکر می‌کنم مفید باشد که به هر حال قبل از سفر هم دیداری داشته باشیم می‌دانید که این روزها گرفتاری همه ما زیاد است. امروز باید درباره نخست‌وزیری و دولت تصمیم گرفته شود، بلافاصله مسائل زیادی پیش می‌آید، به هر حال شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم، چون خیلی مفید و خوب است سعی می‌کنیم انجام دهیم.

 

تخلف از قانون

خبرنگاری سئوال کرد: طبق اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهوری رابط میان سه قوه مقننه، قضائیه و اجرائیه است و همینطور اصل 122 قانون اساسی می‌گوید رئیس جمهوری در برابر مردم مسئول است. حال آقای بنی صدر اگر که یک سلسله موانع در اجرای این اصول به نظر خودشان تشخیص دادند و با مردم در میان گذاشتند آیا شما این را تخلف از قانون می‌دانید؟

دکتر بهشتی در جواب گفت: در میان گذاشتن این مسائل تخلف از قانون نیست، این مسئله برای همه هست و برای رئیس جمهوری هم هست.

سئوال شد: آیا سخنان رئیس جمهوری در رابطه با مشکلات اجرای مفاد قانون اساسی بود؟

رئیس دیوانعالی کشور پاسخ داد همانطوریکه دیشب هم در تلویزیون گفتم بایست سئوال شود مشکل در کجا است؟ چون ما مشکلی نمی‌بینیم، همان طوری که دیشب با تأکید توضیح دادم، رئیس جمهوری اگر بخواهد طرحی و مسئله‌ای را اجرا کند، راه قانونی آن چیست.

ایشان باید به هیات وزیران پیشنهاد دهد.

سئوال شد: حالا اگر ایشان معتقد باشد که موانعی وجود دارد، دیگران هم بگویند، اینطور نیست مرجع رسیدگی به این اختلاف چه می‌تواند باشد؟ دکتر بهشتی گفت: اینها همه مرجع رسیدگی دارد، اصولاً ایشان باید اسم ببرند که این مانع کجا است. کلی صحبت کردن که درست نیست.

همین خبرنگار سئوال کرد: بعد از صحبت کردن شما با مردم و طرح یک سری مسائلی که پیرامون آن شما و آقای رفسنجانی مطرح کردید، اولین سئوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه است که رئیس دیوانعالی کشور و رئیس قوه مقننه بعد از یک سخنرانی از طرف رئیس قوه مجریه با مردم، می‌آیند و صریحاً رئیس جمهوری را استیضاح می‌کنند و می‌گوید: چرا این موضوع را گفتید و اینکه لحن شما برادرانه نبود، و دیگر اینکه آقای رفسنجانی می‌گوید: آقای بنی صدر چگونه است که جهاد سازندگی را تضعیف می‌کند و بودجه جهاد را ایشان تعیین نکرده . . . و مسائل را اینگونه مطرح کردند سئوال من این است که شما به عنوان دبیر حزب جمهوری اسلامی این سئوالات را مطرح کردید یا به عنوان رئیس دیوانعالی کشور؟

دکتر بهشتی گفت: بعنوان دبیر حزب جمهوری اسلامی و در حزب، من این مطالب را گفتم، برای اینکه ایشان در سخنانشان به یک گروه سیاسی خیلی حمله کردند و اسم نیاوردند که این گروه کدام است، ولی عده‌ای از مردم می‌پرسیدند که منظور حزب جمهوری اسلامی است؟ که طبعاً باید دبیر حزب به مردم توضیح دهد که آیا منظور این بوده یا نه و بعد هم وارد مسائل شود و بگوید که این مسائلی که مطرح می‌شود چه ارتباطی با این نقطه‌ نظرهایی که اکنون باید روی آن کار کنیم، دارد؟

 

استفاده از رادیو تلویزیون

این خبرنگار همچنین توضیح داد که اگر آنچه آقای رئیس جمهوری نمی‌گفتند که رسانه‌های گروهی در تسلط گروه خاصی است و به گروههای دیگر حمله می‌شود و مشخصاً امثال نهضت آزادی و مجاهدین با هر گروهی دیگر چطور آنها از امکانات مساوی از رادیو تلویزیون برخوردار نیستند و بعد، از سخنان رئیس جمهوری دو نفر از حزب جمهوری بلافاصله رادیو و تلویزیون را در اختیار می‌گیرند و رئیس جمهوری را استیضاح می‌کنند.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: چون ایشان برای صحبتشان از رادیو و تلویزیون استفاده کردند و من دیشب هم گفتم وقتی که ایشان می‌آیند در مورد مسائل کلی مملکت بحث می‌کنند و فرضاً من بعنوان رئیس دیوانعالی کشور از رادیو تلویزیون برای حمله به گروه و فرد استفاده می‌کنم، باید رادیو تلویزیون در اختیار آن فرد یا گروه هم باشد.

چون رادیو تلویزیون دو حالت دارد: یکی وقتی که در خط کلی سیاست کشور برنامه دارد، از خط اصولی اسلامی دفاع می‌کند و خطوط مخالف را نفی می‌کند وظیفه‌اش است که این کار را بکند و یک وقت هست که یکی از ما می‌رود آنجا علیه فرد یا گروهی صحبت می‌کند. این حق شخص یا گروه است که در رادیو و تلویزیون از خود دفاع کند بنابراین یک وقت است مسائل مملکتی خطوط کلی انقلاب و موافق و مخالفش به صورت کلی مطرح می‌شود، این کاری است که رادیو و تلویزیون هم می کند و سیاست رسانه‌های گروهی هم باید همراه باشد.

 

حزب اکثریت

خبرنگاری سئوال کرد: تاکنون در مجلس چندین بار صریحاً با اسم گروههای مختلف حمله شده و آنها حق صحبت نداشته‌اند. در صورتیکه در رابطه با حزب جمهوری اسلامی اینطور نبوده در مقدمه قانون اساسی تشریح شده که چیزی که حاکم می‌شود ممکلت نباید در دست گروه خاصی باشد و آقای بنی صدر به عنوان مجری این قانون اساسی این احساس خطر را کرده و حرف ایشان این بود که چون من این احساس خطر را می‌کنم و این پیامد را احساس می‌کنم، باید به این ملت بگویم و به همین منظور مردم را دعوت کرد و این موضوع را گفت. رادیو و تلویزیون هم پخش کرد.

دکتر بهشتی گفت: حالا من از شما سئوال می‌کنم که آیا حزب جمهوری یک حزب اکثریت هست یا نه؟ اگر حزب اکثریت است که باید این حق را داشته باشد خبرنگار گفت: ایکه حزب اکثریت است یا نه این را در مقابل رئیس جمهوری باید به رأی بگذارد که حزب اکثریت است یا نیست.

دکتر بهشتی در رابطه با این موضوع گفت: اگر حزب اکثریت نیست، پس چطور حاکم است؟

خبرنگار دیگری سئوال کرد سکوت امام در مقابل رئیس جمهوری چه علت دارد؟

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم امام هم از نظر جایگاهی که دارند، هم از نظر شرایط خاصی که امروز هست، در هر جا لازم باشد نظر خودشان را بیان خواهند کرد اما اگر قرار باشد از امام انتظار داشته باشیم در هر موردی نظر بدهند، این یک تحلیل خواهد بود، چون تا وقتی که آراء و افکار سالم باشد، میدان می‌دهند که آراء گفته شود و مردم و انقلاب جو سالم برخورد آراء و افکار رشد کند ولی اگر ببیند ناسالم پیش می‌رود، جلوگیری می‌کنند همانطوری که یک بار هم فرمودند: ما هم همواره ترجیح می‌دهیم جو جامعه جو سالم باشد.

 

کابینه

راجع به کابینه سوال شد، دکتر بهشتی گفت: هفته قبل هم گفتم این کابینه مناسبترین کابینه برای ضرورت‌های انقلاب هست، نمی‌گویم ایده‌آل است، می‌گویم مناسبترین.

خبرنگار سئوال کرد: در سطح رهبری یک جامعه الان می‌گویند الزاماً باید ما از تخصص استفاده کنیم که این باعث می‌شود در برابر ناسیونالیست‌ها و لیبرال‌ها و عناصر وابسته به شرق و غرب سکوت کنیم، به دلیل تخصصشان، آیا با اصالت دادن به مکتب و بعد تخصص آیا این بهتر است یا چون تخصص را ملاک می‌گیریم، از مکتب، صرف‌نظر کنیم؟

رئیس دیوانعالی کشور در پاسخ گفت:

من نظر شخصی خود را گفته‌ام  و نظر گروهی و جمعی را هم گفته‌ایم، به نظر ما مسئولان مملکت باید از مومنان به اسلام انقلاب اسلامی از خط ولایت فقیه انتخاب شوند، از نظر مسئولان این شرط رعایتش لازم است.

منبع: روزنامه اطلاعات


دیدگاه‌ها