1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بازنشر مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله دکتر بهشتی/ 27 شهریور 59

قوه قضائيه، تحت نظر شورايعالی قضايی قرار گرفت

 مسئله اصلی برای ملت بازگشت هر چه کاملتر به خویشتن خویش است آن هم خویشتن اسلامی خویش

دیروز آقای دکتربهشتی رئیس دیوانعالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ گفت:

دکتر بهشتی در پاسخ سوال خبرنگاری در زمینه کار دادگاه های ارتش گفت: همان طوری که در قانون اساسی آمده، دادگاه نظامی ارتش بخشی است از دادگستری، بخشی است از قوه قضائیه، مستقل از قوه قضائیه نیست و زیر نظر شورایعالی قضائی تشکیل می‌شود و کار می‌کند. بنابراین دادستانی و دادگاههای ارتش، ژاندارمری، شهربانی، سپاه پاسداران و همچنین دادگاهها و دادسراهای انقلاب و هر نوع دادگاه و دادسرایی طبق قانون اساسی در قلمرو مسئولیت شورای عالی قضائی است و طبق قوانینی که تهیه و تصویب می‌شود تشکیل می‌شود و کار می‌کند.

p15-27-1

دستور امام فقط مربوط به احضار یا جلب فرماندهان ارتش و همچنین افراد ارتش با توجه به وضع خاص کنونی ممکن است دادستان از نظر قضائی کسی را احضار بکند ولی از نظر وضع خاص کنونی احضار او الان میسر نمی‌بیند، این است که این احضار با اطلاع و از طریق او باشد، اگر او به وظیفه‌اش عمل نکرد، دادستان احضار خواهد کرد به این ترتیب نظر و اقدام نهایی در اختیار دادستان و دادگاههای صلاحیت داری خواهد بود که در قلمرو قوه قضائیه خواهد بود.

سئوال شد در دادگاههای ارتش اهمال کاری شده بود که امام دستوراتی در این زمینه دادند؟

دکتر بهشتی در پاسخ به این سئوال گفت: همانطوریکه گفتم احضار و یا جلب مستقیم بعضی از افراد بدون توجه به نقش و وظیفه آنها در رابطه با وضع حاد کنونی می‌تواند ضایعه‌آفرین باشد.

 

انتخاب وزیر دادگستری

در مورد تعیین وزیر دادگستری، دکتر بهشتی گفت: 5 نفر انتخاب کرده‌ایم، روی سه نفر توافق نهایی به عمل آمده و دو نفر دیگر هم مورد شور هستند و در همین هفته صورت نهائی آنها برای آقای رجائی نخست‌وزیر فرستاده می‌شود.

 

گروگانها

سئوال شد: مجلس شورای اسلامی رسیدگی به وضع گروگانهای آمریکائی را شروع کرده و امام امت چهار شرط را برای آزادی گروگانها اعلام کرده‌اند، که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا هم سه شرط را پذیرفته است. به نظر شما اگر این شرایط تحقق نپذیرد، آیا گروگانها محاکمه می‌شوند و اگر آنها محاکمه می‌شوند، زیر نظر کدام مرجع خواهد بود.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: می دانید که تصمیم‌گیری نهائی درباره وضع گروگانها با مجلس شورای اسلامی است، بنابراین هر نوع تصمیمی به عهده آنها خواهد بود، محاکمه باشد یا نباشد، اگر محاکمه‌ای باشد در اختیار قوه قضائیه است، چون در حال حاضر قوه قضائیه یکپارچه است، همه واحدهای قضائی در قلمرو مسئولیت شورای عالی قضائی هستند و شورای عالی قضائی مسئولیت اصلی این قوه را به عهده دارد قوه قضائیه می‌تواند یک دادگاه ویژه‌ای را به اینها اختصاص دهد، ولی تصمیم‌گیری در مورد اینکه محاکمه بشوند یا نشوند و چه باید کرد، بر عهده مجلس شورای اسلامی است که تجلی رأی ملت خواهد بود و عقیده شخص من این است که مجلس گروهی از نمایندگان را مأمور بررسی کامل همه جوانب مسئله بکند. گروهی که بتوانند در یک یک مسائل مکتبی و قاطع و آگاهانه عمل کنند و بعد آن گروه پیشنهاد خود را برای طرح در جلسه عمومی آماده بکند و علی‌القاعده مجلس این کار را کرده است یا می‌کند.

 

محاکمه گروگانها

سئوال شد بالاخره از نظر شما این گروگانها باید محاکمه شوند یا نه؟

دکتر بهشتی گفت: از نظر شخصی به عنوان یک فرد مکرر این را عرض کرده‌ام که هدف ما محاکمه سیاست تجاوزگرانه امپریالیسم آمریکا و هم‌پیمانهایش به حقوق ملت رنج دیده و انقلاب کرده ایران هست، مخصوصاً توطئه‌های سهمگین اینها علیه اسلام و مسلمانی این ملت، بنابراین ما باید همه مسائل مربوط به اینها را در رابطه با این هدف ارزیابی کنیم و درباره‌اش تصمیم بگیریم.

دکتر بهشتی توضیح داد: اشغال لانه جاسوسی و جلوگیری از خروج مأموران آمریکائی از مرز که طبق اسناد موجود وظایف دیپلماسی خودشان خیلی تجاوز کرده‌اند، نقطه عطفی بود بر انقلاب اسلامی ما. به این معنی که ضرورت این انقلاب ایجاب می‌کرد ملت بپا خاسته ما دشمن اصلی خود را بیش از هر چیز دیگر هدف و مورد هجوم قرار داد.

و اشغال لانه جاسوسی و نگهداری آنها چنین اثری را داشت تنها و تنها مسئله‌ای که در این رابطه برای ما بی‌اندازه گرانبها بود و هست و خواهد بود. همین است که عامل نیرومند و موثری برای تأکید بر استقلال هر چه تمامتر سیاسی، فرهنگی نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از امپریالیسم جهانی می‌باشد و این چیزی آنقدر گرانبها بوده که تحمل هر نوع خسارت دیگر از این بابت در راه آن آسان است، چه رسد به اینکه اصولاً ما در پرتو این اقدام حتی سودهای اقتصادی هم بردیم، مقادیر زیادی گفتمان را مفت نفروختیم، با دلار یا مارک یا لیره‌ای که احیاناً در بانک‌ها نگهداری بشود و روزبروز ارزش جهانی آن افت کند، مبادله نکردیم. مقدار زیادی کالاهای مصرفی بیجا را کمتر به مملکتمان راه دادیم، در ملتمان بسیجی عظیم برای خودکفائی بوجود آوردیم و این  نکاتی است که چندین بار در مصاحبه‌ها مطرح کردم، از دیدگاه من مسئله اصلی برای ملت بازگشت هر چه کاملتر به خویشتن خویش است آن هم خویشتن اسلامی خویش، و مسئله اشغال لانه جاسوسی از عوامل موثر در شتاب دادن به این بازگشت به خویشتن است.

 

قانون جدید مطبوعات

دکتر بهشتی در رابطه با جرائم سیاسی مطبوعاتی گفت: می‌دانید که شورای انقلاب قانون مطبوعاتی را تصویب کرد و در آن کیفیت رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی را روشن کرد پس از آن قانون جدیدی هنوز تصویب نشده، باید قانون جدید به مجلس پیشنهاد شود و پس از انقلاب اجرا شود.

ضمن همین تهیه قوانین جزائی و مدنی جدید، قانون مطبوعات هم تجدید خواهد شد.

 

کودتای ترکیه

در مورد کودتای ترکیه سوال شد، دکتر بهشتی گفت:

بی‌شک حوادث بزرگی که در کشورهای همسایه آن هم کشورهای اسلامی همسایه روی می‌دهد، برای ما حائز اهمیت بسیار است. آنچه مسلم است ملت برادرمان در ترکیه به حکومت نظامیان دچار شده و حکومت نظامیان یکی از بدترین انواع حکومت در تاریخ هر کشور است، بنابراین ملت برادر ترکیه امروز خود را در برابر یک سیستم تحمیلی می‌یابد و طبیعی است که تلاش‌ها و فعالیت‌های متناسب با از بین بردن این تحمیل را از خودش نشان خواهد داد. امیدوارم که محور اصلی این تلاشها انقلاب اسلامی باشد.

دکتر بهشتی در رابطه با زائران ایرانی خانه خدا و اینکه ممکن است کشور عربستان سعودی مشکلاتی برای زائران ایرانی بوجود آورد گفت:

برادرها و خواهرهایی که توفیق زیارت خانه خدا و تربت پاک رسول خدا و حضرت زهرا (ع) را در این مسافرت دارند، فرصتی در اختیار دارند تا بتوانند با عملشان و با توضیحاتی که می‌دهند، پیام انقلاب اسلامی ملتمان را بیش از پیش به حجاج کشورهای دیگر منتقل کنند و امام امت با آن بیانیه تاریخی خودشان نمونه عالی از این پیام را به ملت‌ها دادند.

وی افزود: هیچ معنی ندارد دولت عربستان سعودی برای حجاج ما مزاحمتی ایجاد کند؟ حرم و حریم خانه خدا همواره باید جای امنی برای همه حجاج دنیای اسلام باشد.

در مورد خروج مسعود رجوی از کشور، سوال شد، دکتر بهشتی پاسخ داد: دو روز قبل، به من اطلاع دادند که ایشان از کشور خارج نشده است.

منبع: روزنامه اطلاعات


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها