1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
رحیم پور ازغدی

به بهشتی می گفتند چماقدار، افراطی و…اما او صبر می کرد/اگر کسی به دنبال اعتدال حقیقی است باید در وجود بهشتی جست و جو کند

یکی از خصوصیات شهید بهشتی  جامعیت نظر و ایده او است. ایشان وقتی میبیند که جامعه با مشکلات مختلف دست به گریبان است، مجبور می شود که بنشیند و بررسی کند که قرآن و سنت در این باره چه می گویند. بهشتی و مطهری اینطور بودند

استاد حسن رحیم پور ازغدی استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش در نشستی با دانشجویان ، در رابطه با بحث تشکیلات از منظر شهید بهشی و نیز شخصیت  این شهید بزرگوار گفت: ایران پر از بهشتی نیست عنوان خوبی برای این نشست است برای اینکه عده ای از خواب خرگوشی بیدار شوند و منظوری بالقوه از شخصیت شهید بهشتی را دریابند.

رحیم پور افزود: شهید بهشتی با عناوین بسیار بدی کوبیده می شد، بی ادب، فالانژ، چماقدار افراطی وانحصار طلب… از جمله همین توهین های بی شرمانه خطاب به ایشان بود. موج شدید توهین ها و شایعه ها به حدی رسیده بود که کسی جرات نمی کرد نام او را بر زبان بیاورد. اما ایشان در مقابل این توهین ها آن قدر منطقی و متواضعانه برخورد می کرد که بیشترین نقش در مردمی و اسلامی شدن قانون اساسی را او بر عهده داشت.

بهشتی غرب دیده ای بود که غرب زده نشده بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شناخت کامل شهید بهشتی از غرب در کنار غرب زده نشدن او گفت: بهشتی کسی بود که به عنوان نماینده آیت الله بروجردی به هامبورگ رفت و مراکز اسلامی را احداث کرد و در همان موقع غرب را از جنبه های مختلف زیر نظر گرفت. در این میان بسیاری از مخالفان ایشان نسبت به صاحب نظر بودن او در زمینه های مختلف اعتراض داشتند و معتقد بودند نمی شود یک نفر در همه رشته ها از جمله اقتصاد، کلام، فقه و… متفکر باشد اما همه این ها در حالی بود که هر کس غرق در اسلام باشد، اسلامش دربرگیرنده همه این موارد می شود. در واقع این جامعیت اسلام است که مسلمانش را به راه خود می کشاند.

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات شهید بهشتی همین جامعیت نظر و ایده او است. ایشان وقتی میبیند که جامعه با مشکلات مختلف دست به گریبان است، مجبور می شود که بنشیند و بررسی کند که قرآن و سنت در این باره چه می گویند. بهشتی و مطهری اینطور بودند. این افراد هستند که تیپ های غیر طبیعی دارند و به دنبال اسم و رسم دکتری و ایت اللهی نیستند.

او همچنین با اشاره به شخصیت مخلص و مجاهد شهید بهشتی گفت: از این منظر که نگاه کنی می بینی که بله؛ “ایران پر از بهشتی نیست” . البته هنوز هم هستند کسانی که مثل بهشتی نظریه پردازی کنند اما نکته اینجاست که جامعیت او را ندارند. نا گفته نماند این عبارت یک جنبه منفی هم دارد اما نباید آن را در نظر گرفت و باید به جنبه تحریک کننده اش توجه نمود.

بهشتی معنای واقعی اعتدال بود

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی مدیون شهید بهشتی است چرا که اگر او نبود، نظام جمهوری اسلامی در مقاطع بسیاری دچار مشکل می شد. بهشتی معنای واقعی اعتدال بود و اگر کسی به دنبال اعتدال حقیقی است باید آن را در وجود بهشتی جست و جو کند. علت این هم که امام پس از شهادت او گفت: بهشتی یک ملت بود، همین است.

رحیم پور با اشاره به جریان های موجود در خلال پیروزی انقلاب گفت: هنگام تدوین قانون اساسی دو جریان اصلی وجود داشت که دسته اول موافق بندهای آن بودند و دسته دوم با برخی از قوانین اسلامی مخالف می کردند.این جریان که متاسفانه هنوز هم به اشکال مختلف حاشیه سازی می کنند، معتقد بودند برخی بند های قانون اساسی باید تغییر پیدا کند چرا که وحی منزل نیست. در مقابل کسانی قرار داشتند که تاکید می کردند بندهایی چون اصل حاکمیت ولایت فقیه و عفاف و حجاب و…لایتغیر است و به هیچ عنوان تغییر نخواهند کرد چرا که آیه های مستقیم قرآن هستند.

ازغدی هم چنین تصریح کرد: در واقع این گونه اقدامات انقلاب علیه انقلاب بود و کسانی که در این جبهه بودند ساختار شکنان ضد انقلاب نام می گرفتند.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها