1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
توصیفی از مرحوم صادق طباطبایی در گفت و گوی جماران با فرزند آیت الله بهشتی

مرحوم طباطبايی در هر کاری دغدغه دينی و ملی داشت

 مرحوم صادق طباطبایی از بنیانگذاران انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا بودند و با تلاش‌های ایشان اتحادیه عملا تبدیل به سخنگو و بازوی سیاست خارجی نهضت امام خمینی(س) شده بود

سید علیرضا بهشتی فرزند آیت‌الله بهشتی در گفت و گو با جماران درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم صادق طباطبایی به آشنایی خود با وی از دوران کودکی اشاره و اظهار کرد: آشنایی من با مرحوم دکتر طباطبایی به دوران حضورم در آلمان به همراه پدرم برمی‌گردد. ایشان و پدرم هم به واسطه امام موسی صدر و هم به دلیل دانش‌آموز بودن دکتر طباطبایی در دبیرستان «دین و دانش» با یکدیگر آشنا بودند.

وی ادامه داد: ویژگی بارزی که من مرحوم دکتر طباطبایی را با آن می‌شناختم، پشتکار و تلاش ایشان در هر امری بود. وی انسانی فعال، منظم و آشنای به جهان امروز بود؛ در عین حال در هر کاری دغدغه دینی و ملی داشت؛ در روابط شخصی بسیار با محبت و در رفتارهای اجتماعی سعی در درایت‌ورزیدن و همه جانبه نگاه کردن به مسائل داشت.

بهشتی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دوران حضور صادق طباطبایی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور پرداخت و گفت: خاطره‌ای که از ایشان دارم مربوط به حدود سال ۱۳۷۷ است که از ایشان دعوت کردم برای ثبت و ضبط خاطراتشان درباره مرحوم شهید بهشتی و همچنین خاطرات خودشان درباره دوران حضور در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان.

وی ادامه داد: آقای طباطبایی از بنیانگذاران انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا بود و در ارتباط برقرار کردن ارتباط میان شعب مختلف انجمن‌های دانشجویی نقش مؤثری داشت. با تلاش‌های او اتحادیه عملا تبدیل به سخنگو و بازوی سیاست خارجی نهضت امام خمینی(س) شد.

بهشتی با اشاره به پرتلاش بودنِ مرحوم طباطبایی در کلیه امور به نقل یکی از خاطرات ایشان پرداخت و گفت: در خاطراتی که قرار است به زودی منتشر شود گفتند پیش از پیروزی انقلاب و در روزهایی که دیگر پیروزی نزدیک بود، آنقدر پشت سر هم برای اتصال انجمن‌ها به یکدیگر به کشورهای مختلفی از جمله هند و فیلیپین سفر کرده و بیش از ۴۸ ساعت نتوانسته بودند بخوابند و می‌گفتند زمانی که به هتل رسیدند از فرط خستگی بیهوش شدند و ناچار ایشان را به بیمارستان برده بودند.

وی با اشاره به تلاش مرحوم طباطبایی برای رمزگشایی از سرنوشت امام موسی صدر تصریح کرد: یکی از جلوه‌های دیگر تلاش ایشان مربوط می‌شود به پیگیری درباره وضعیت امام موسی صدر پس از مفقودی. در هر زمانی پیگیر وضعیت بود. در زمان حضورم در بیروت برای فرصت مطالعاتی فعالیت‌های ایشان را می‌دیدم. در خاطراتش به ما گفت که آقای بهشتی مرتبا از طریق وی از وضعیت امام موسی صدر با خبر می‌شدند و می‌گفتند از برادرم صدر چه خبری دارید؟

فرزند آیت‌الله بهشتی در پایان گفت: مرحوم طباطبایی به غیر از نسبتی که با امام موسی صدر داشت، به ایشان به عنوان چهره‌ای برجسته در نواندیشی دینی و نهضت اسلام اجتماعی داشتند علاقه می‌ورزید و به همین سبب هیچ وقت پیگیری در مورد وضعیت ایشان را رها کرد. وی با توجه به استدلال‌های ضد و نقیض دولت لیبی معتقد بود که امام موسی صدر زنده است.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها