1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
محمدرضا بهشتی در گفت وگو با جماران

مرحوم طباطبایی در ایام جنگ فعالیت های زیادی را در جهت برآورده ساختن نیازهای کشور داشت

 مرحوم طباطبایی به رغم ارتباط نزدیکی که با بیت جلیل امام خمینی(س) و نیز خاندان محترم صدر داشت، کوشش کرد تا در حاشیه جریان‌های سیاسی کشور باقی بماند و استقلال خودش را حفظ کند

محمد رضا بهشتی فرزند ارشد شهید آیت‌الله بهشتی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی  جماران با اشاره به آشنایی خود با مرحوم دکتر صادق طباطبایی در دوران دانشجویی ایشان در آلمان، اظهار کرد: ایشان جزو آن دسته از دانشجویان دارای علائق اسلامی بودند که 50 سال پیش در دهه 1340 در آلمان علاوه بر تحصیل، به فعالیت‌های سیاسی مشغول بودند. مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی زمانی که مدیریت دبیرستان «دین و دانش» در قم را برعهده داشتند، مرحوم طباطبایی را که دانش‌آموز این دبیرستان بود می‌شناختند. طبیعی است که گذشته از آشنایی با خانواده ایشان همین رابطه منجر به نزدیک شدن رابطه‌شان با مرحوم طباطبایی شده‌ بود.

 

وی درباره فعالیت مرحوم طباطبایی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان خارج از کشور تصریح کرد: ایشان در شهر آخن در آلمان مشغول به تحصیل در رشته بیوشیمی بود و در ایامی که دانشجویان مسلمان از کنفدراسیون دانشجویی در خارج از کشور که عمدتا گرایش چپ داشتند، خارج شدند و انجمن های اسلامی در حال شکل گیری بود، با همت و انرژی بالایی در نشست‌ها حضور پیدا می‌کرد.

 IMG_4418

بهشتی ادامه داد: ارتباط مرحوم طباطبایی با بیت جلیل امام خمینی (س) و خاندان محترم صدر که امام موسی صدر دایی ایشان بود، باعث ارتباط انجمن‌های اسلامی با این دو کانون فعال و روشن اندیش مذهبی بود. گذشته از این، مرحوم طباطبایی شخصا با چهره‌های علمی و دینی کشورهای اسلامی همچون لبنان، سوریه و عراق در ارتباط بود.

 

وی افزود: در جریان درگذشت مرحوم دکتر شریعتی آقای طباطبایی در برگزاری مراسم برای ایشان و دفن مرحوم شریعتی در دمشق – در زینبیه-  نقش مؤثری را ایفا کرد. به علاوه در طول دوران اقامت امام در نوفل لوشاتو تا پیروزی انقلاب یکی از افراد مؤثر و فعال در پیرامون ایشان بود.

 

بهشتی با مد نظر قرار دادن غیبت مرحوم طباطبایی در عرصه سیاست در سال‌های اخیر گفت: مرحوم طباطبایی بعد از بازگشت به ایران سمت‌هایی را در دولت موقت به عهده داشت و در ایام جنگ نیز فعالیت‌های زیادی را در جهت برآورده ساختن نیازهای کشور در دوران پر تلاطم آغاز جنگ برعهده داشت. تا آنجا که مطلع هستم ایشان بعد از آن دیگر در عرصه سیاسی کشور نقش پررنگی را ایفا نکرد و به رغم ارتباط نزدیکی که با بیت جلیل امام خمینی(س) و نیز خاندان محترم صدر داشت، کوشش کرد تا در حاشیه جریان‌های سیاسی کشور باقی بماند و استقلال خودش را حفظ کند.

 

وی ادامه داد: در چند دیداری که در طی سال‌های اخیر با ایشان داشتم مطلع شدم که به بعضی کارهای خدماتی و عام‌المنفعه مشغول است. ایشان آثاری را در رشته تخصصی خود یعنی بیوشیمی و همچنین خاطراتی که از دوران پیش از انقلاب و بعد از انقلاب داشت منتشر کرد. نسخه‌ای از خاطرات خود را نیز برای بنده هم ارسال کرد و بنده سعی کردم بعضی نکاتی را که به ذهنم می‌رسید، به ایشان منتقل کنم.

 

بهشتی در پایان برای مرحوم طباطبایی طلب آمرزش و رحمت واسعه کرد و گفت: درگذشت مرحوم طباطبایی را که در هر حال یادگاری از دوران مبارزات پیش از انقلاب و آغاز انقلاب است، به بیت جلیل امام خمینی(س)، خواهر محترمه ایشان و همچنین به خاندان صدر و همسر گرانقدرشان تسلیت می‌گویم.


دیدگاه‌ها