1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
دکتر صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

انقلابی بودن و انضباط شهید بهشتی به یک گفتمان تبدیل شده است

 

ئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر بازنمایی شخصیت شهید بهشتی در عصر حاضر برای جوانان و نوجوانان پیشنهاد کرد، همایشی با هدف معرفی چهره فرهنگی این شهید اندیشمند برگزار شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری میان سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سید علیرضا حسینی بهشتی مدیر بنیاد نشر آثار شهید دکتر بهشتی روز دوشنبه۲۱ دی در موزه سرای شهید بهشتی امضا شد.

4-1
بر اساس این تفاهم نامه، برخی از اسناد و مدارک شهید آیت الله سید محمد حسین بهشتی از بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های این شهید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل می‌شود و مالکیت معنوی همه اسناد و مدارک منتقل شده به بنیاد یاد شده تعلق دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم با اشاره به شخصیت سیاسی و اجتماعی شهید بهشتی گفت: انقلابی بودن، مدیریت، نظم و انضباط این شهید بزرگوار تبدیل به گفتمان شده اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، شخصیت فرهنگی وی است.

سید رضا صالحی امیری با تاکید بر تاثیرگذاری شخصیت شهید بهشتی پیشنهاد کرد همایشی برای تبیین این بخش از شخصیت وی برگزار شود تا نسل جدید بیش از گذشته با این اندیشمند مصلح آشنا شوند.
وی با بیان اینکه این همایش نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد، ادامه داد: برگزاری همایش‌هایی با هدف بزرگداشت افراد یک امر معمول است که هر ساله شاهد برگزاری آن‌ها توسط نهادهای دولتی هستیم اما این همایش باید علمی بوده و با سایر همایش‌ها متفاوت باشد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: به همین منظور می‌توان مصاحبه‌هایی را با افرادی که با این وجه از شخصیت شهید بهشتی آشنا هستند، تدارک دید و همه آن‌ها را به صورت یک کتاب درآورد که علاوه بر جذابیت برای جوانان و نوجوانان، پیام جدیدی برای آن‌ها داشته باشد.
وی هدف از این کار را بازنمایی از چهره شهید در عصر جدید دانست و گفت: در این همایش می‌توان از آثار تهیه شده در این زمینه (مجموعه مصاحبه‌ها) رونمایی کرد.
صالحی امیری اضافه کرد: کاری دیگر را که می‌توان در این راستا انجام داد، برگزاری نمایشگاهی مشترک از اسناد و دست نوشته‌های شهید بهشتی است هرچند توجه به خاطره گویی ازحیث موضوع یعنی تاریخ شفاهی از نوع علمی تحلیلی پیشنهاد دیگر است.
وی شهید بهشتی را تنها فردی معرفی کرد که در مقطع انقلاب رویکردی ساختارگرایانه داشت.
شایان ذکر است، صالحی امیری به همراه معاونان و مدیران خود پیش از امضای تفاهم نامه از بخش‌های مختلف موزه سرای شهید بهشتی از جمله تالار عکس‌های کودکی تا مهاجرت شهید بهشتی به قم و اتاق اعضای شورای انقلاب اسلامی به همراه مجسمه‌های آن‌ها بازدید کرد.

 


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها