1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
بیانیه اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا

بازخوانی اندیشه‌های شهید بهشتی به ارتقاء روحیه جوان انقلابی کمک می‌کند

 اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز شهادت دكتر بهشتي و يارانش، بازخوانی انديشه‌های این فقیه مجاهد و شناساندن ايشان به نسل جوان را، بهترین راهبرد برای حفظ و ارتقاء روحیه انقلابی جوانان دانست

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا سوره احزاب ؛ آیه ۲۳

safe aval site1

در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.
هفتم تیر ماه سند دیگری از قربانی بودن ایران اسلامی در برابر خشونت، نفرت و ترور است. روزی که دبیر حزب جمهوری اسلامی به همراه تنی چند از  نمایندگان منتخب دولت و ملت به تعداد شهداي كربلاء مظلومانه در خون خویش غلطیدند تا نشان دهند علیرغم بداندیشان مخالف و منحرفین  نسبت به نظام جمهوری اسلامی، در مکتب تشیع نظریه با عمل پیوندی دیرینه دارد و مبارزه در راه حق و شهادت از اصول این مکتب است. روزی که به همه ی ما یادآوری می کند که چه خون های پاکی نهال انقلاب را به تنومندی امروز رسانده است.
“شهید بهشتی به تنهایی یک ملت بود برای ملت ما” این جمله امام خمینی( ره) به تنهايي گویای عظمت اين سياست مدار لايق، شجاع و خلاق است. نظریه پرداز و راهبرد شناسی که مصداق عینی انديشه و عمل ناب شیعی بود، به نحوي که رهبر فرزانه انقلاب در وصف ايشان مي فرمايند: “شهادت آقای بهشتی واقعاً مكمل شخصيت ايشان بود و مرگ طبيعی مسلماً برای ايشان ناچيز بود. وقتی آقای بهشتی زنده بودند، از همه توان و ظرفيت خودشان برای اعتلای اسلام استفاده كردند و شهادتشان هم همين‌گونه و برای اعتلای اسلام مؤثر بود”.
در سي و پنجمين سالروز شهادت آیت الله دكتر بهشتي و يارانش، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا ضمن تسليت به محضر رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ﴿مد ظله العالی﴾ و ملت شریف ايران اسلامي، بازخوانی انديشه های این فقیه مجاهد و شناساندن ايشان به نسل جوان را  بهترین راهبرد برای حفظ و ارتقاء روحیه ی انقلابی جوانان، دلسوزان نظام اسلامی و مردم عزیزمان می داند، بخصوص در فضاي امروزي که فشارها و خدعه های استعمار طلبان و به اصطلاح آزادی خواهان جهانی بر میهن اسلامی مان با هدف دست برداشتن از مشی انقلابی خود بیش از همیشه است. با تامل در زندگي اين انديشمند و انقلابي وارسته، اعضاي اين اتحاديه نكاتي را من باب تذكر به استحضار مردم عزيز، مسئولين و دولتمردان محترم مي رساند.
١- بهشتی مظلوم  «سيد الشهداي انقلاب»، نمونه بارز ولایت مداری و قانون مداری است. وی در مسیر مبارزه برای اسلام و دفاع از رهبر و اولی الامر خود گرانمایه ترین سرمایه خود، آبرو، را به طبق اخلاص گذاشت. ايشان از قرار گرفتن در  معرض  ناجوانمردانه ترین تهمت هاابایی نداشتند و تا پای جان خویش در توسعه و حراست  از دستاوردهای انقلاب پیشتاز بود؛ در حقیقت، موهبت  شهادت پاداش سال ها مبارزه این عالم و مجاهد نستوه بود.
٢- آیت الله دكتر بهشتي شخصيتي كم نظير در نظم و أمور تشكيلاتي داشتند و وجود احزاب ارزشي در چهارچوب قانون اساسی و زیر لوای ولایت فقیه را براي خدمت، بقاء و شكوفايي انقلاب اسلامي لازم مي دانستند.از نظر شهید بهشتی «حزب در نظام اسلامی، یعنی گردهم آمدن و سازمان یافتن و سازمان پذیرفتن افرادی که همدیگر را می‏شناسند و به همدیگر اعتماد دارند. به اسلام به عنوان یک دین و یک نظام اجتماعی و اقتصادی و معنوی معتقد هستند؛ و می‏خواهند بر پایه حاکمیت اسلام جامعه اسلامی را اداره کنند یا در اداره آن جامعه اسلامی سهیم گردند».
با نگاهي به تيزبيني و ذكاوت اين شهيد بزرگوار در مي يابيم كه ریشه عدم پویایی احزاب در جمهوری اسلامی را بایست در عدم توجه به رهنمودهای ایشان جست. از نظر استاد شهید  تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و هر گروه و هر جمع که باشد شیطانی از آب در میاد. معنای طاغوت همین است که طاغوت می­گوید :”من”……. از سوی دیگر  احزابی که به دلیل بی نظمی و عدم انسجام تشکیلاتی سبب می شوند تا در برهه های مختلف افرادی  در کسوت های مهم یا در کنار شخصیت های منتخب و مقبول پدیدار شوند که هرگز شایستگی سیاسی آنها در اثناء فعالیت سیاسی و حزبی مورد ارزيابي و انتخابی از جانب نخبگان یا مردم قرار نگرفته است، چنین افرادی موجب اعوجاج و تزلزل در موفقیت جریان های حزبی و اقدامات و نظراتشان می تواند مخالف مصالح مردم باشد.
٣-شهید بهشتی هیچ زمانی از بودن در میان مردم و درک تنگدستی و سختی های عامه مردم غافل نبودند. ایشان معتقد بودند که: “انسانی که آنقدر سیر زندگی می کند که گرسنگان را درک نمی کند، انسان نیست” و” كساني كه خواهان خدمت در سمت زمامداري امتند بايد نخست وضع خود و خانواده خود را از نظر سطح زندگي روشن كنند. اگر آماده هستند در سطح كم درآمدترين مردم زندگي كنند در اين راه قدم بردارند وگرنه. نه”. حال، امروز با کمال تاسف شاهدیم که برخی مدیران در بدنه نظام اسلامی نه تنها ساده زیستی را سرلوحه زندگی خود قرار نداده اند، بلکه با دریافت حقوق و مزایای نجومی و خارج از عرف و قانون، روز به روز خود را از صف مردم جدا می کنند.
٤-در آن برهه که فشارهای سنگینی از سوی قدرت های غربی و لیبرال های داخلی برای پذیرش قواعد و چهارچوب های ظالمانه و تحمیلی از سوی استکبار جهانی علیه نظام انقلابی نوپای ایران وارد می شد؛ ایشان مدام اصول انقلابی را به دولت و مردم یادآور می شدند و مسئولین را از عدول از ارزش های والای انقلاب بر حذر می داشتند. آیت الله بهشتی شهادت در راه حفظ اصول انقلاب و سازش ناپذیری با ظلم را آرمان خود می خواندند و می فرمودند: ” وای بر انقلاب و انقلابی ای که بخواهد به محیط آرام و آسایش دهنده ی انقلابِ پیروز شده دل ببند و باشهادت و مبارزه و پیکار خداحافظی کند!”. درسي كه امروزه از اين شهيد مجاهد بايد در فضاي ايران اسلامي دوباره طنين انداز شود، عزت مندي در تفكر انقلابي است.
اين اندیشمند نستوه، راه حفظ انقلاب و جلوگیری از وابستگی مجدد به ابرقدرت های خود ساخته را در تلاش و مقاومت می دانست و هنوز طنین نهیبش در برابر کسانی که اصرار به سازشکاری با غرب را داشتند در گوش همه ی انقلابیون طنین انداز است که می فرمودند “ما در زير بار سختي ها و مشکلات و دشواري ها قد خم نمي کنيم. ما راست قامتان جاودانه تاريخ خواهيم ماند. تنها موقعي سرپا نيستيم که يا کشته شويم، و يا زخم بخوريم و به خاک بيفتيم و الا هيچ قدرتي پشت ما را نمي تواند خم کند.”
٥- شهید مظلوم بهشتی التزام به حقوق عامه مردم و ترجیح منافع ملت در وظایف سیاسی را تکلیف می دانستند، و معتقد بودند که گرایش به منافع شخصي و جناحي و تلاش براي آن، بدون ديدن توده مردم مسلمان عبادت محسوب نمي شود. تأسی به سیره عملی این شهید بزرگوار، تبري از کسانی است که بخواهند از محبوبیت و مشروعیت رهبري و نظام برای اغراض سیاسی خود هزینه کند.
٦- سید شهیدان انقلاب مظلوم بهشتی با مدیریت ارزشمند خود در زمان تصدی ریاست شورای عالی قضایی، یادگارهایی در ساماندهی سازمان قضا به جای گذاشتند که تا امروز ملت ایران از آن ابتکارات و هوشمندی ها بهرمندند. اميد است که دستگاه قضائي كشور راه اين شهيد عزيز را همواره با قدرت در پيش گيرد و در مبارزه با مفاسد اقتصادي, علمي، اجتماعي و سياسي هيچ مصلحت انديشي صورت ندهد و با عملکرد شایسته خود روح شهداي مظلوم ٧ تير و دیگر شهدای گرانقدر انقلاب و امام راحل ﴿ره﴾ را شاد نمايند.
آری بهشتي مظلوم زيست و مظلوم رفت اما يادش هميشه در دل مظلومان و انسان هاي آزاده زنده است و به راستی که خداست كه عزت مي دهد “تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ”.
در پايان، در اين برهه از تاريخ كه اسلام هراسي و ترويج عرفي گرايي براي اضمحلال تفكر انقلابي در كانون توجه جبهه استكبار جهاني قرار گرفته است اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا يادآوري اين سخن از شهيد مظلوم بهشتي را براي خود، ملت و دولت بجا مي داند كه فرمودند” همواره آنچه انجام مي دهيد با آنچه مي گوييد منطبق باشد، زيرا جامعه نمونه اي كه در آن به معتقدات و مقررات عمل مي شود بهترين وسيله دعوت ديگران به مكتب است. ”
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان بار ديگر با افتخار اعلام مي كند زير پرچمي كه توسط خون شهيدان والامقامي همچون شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي برافراشته شده، ادامه دهنده راه آنان خواهد بود و سربازان انقلابي در عرصه هاي علمي و مديريتي پرورش داده و همچون همیشه آماده فرمان برداري از رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ﴿مد ظله العالی﴾ جهت اعتلای روز افزون ايران ا سلامی است.
والسلام علي من اتبع الهدي
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا


دیدگاه‌ها