1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

بزرگداشت شهداي هفتم تير و رونمايي از كتاب «تابستان سوم» در خانه موزه شهيد بهشتي

 

مراسم بزرگداشت «شهداي هفتم تير» با عنوان «نمازآخر- نمازخونين» و رونمايي از کتاب «تابستان سوم» شامگاه 6 تيربا حضور محبوبه بهشتي، فرزند شهيد سيد محمدحسيني بهشتي، رحيم زريان، تدوينگر کتاب «تابستان سوم»، سيد عليرضا حسيني بهشتي، سيد محمدرضا حسيني بهشتي ، سيد محمود دعايي، مدير مسئول روزنامه اطلاعات، و جمعي از خانواده و دوستداران شهيد بهشتي در خانه موزه مقام نخستين رييس قوه قضائيه ديوان عالي کشور (سال 1358) برگزار شد.

به گزارش ايبنا، سيد محمود دعايي در اين برنامه از شهيد بهشتي به عنوان بنيانگذار رنسانس در حوزه‌هاي علميه ياد کرد و گفت: ما او را پايه‌گذار نظم و انضباط در حوزه علميه قم مي‌دانيم؛ چرا که پيش از آن حوزه‌هاي علميه دچار بي‌نظمي و بي‌برنامگي بودند. شهيد بهشتي پذيرش طلاب را در مدارس خاص در اولويت قرار داد و با دستور وي، پيشينه اعتقادي و علمي طلبه‌ها بررسي مي‌شد و به آن مدارس معرفي مي‌شدند تا افزون بر دروس سنتي، از علوم روز نيز آگاه شوند و بتوانند به عنوان روحاني مطلع در جامعه حاضر شوند.
22-20-35
به گفته وي، در پي تاثيرگذاري اين روش، شهيد بهشتي به تهران تبعيد شد. رژيم پهلوي شرايط سختي را در تهران بر وي تحميل کرد و شهيد بهشتي نيز پيشنهاد نماينده مراجع در خارج از کشور را پذيرفت که به هامبورگ برود. وي در آنجا محيط اسلامي را مطابق با محيط خود سامان داد. جزوه‌هايي را تدوين کرد و براي مراجع آن زمان از جمله آيت‌الله گلپايگاني مي‌فرستاد تا از نظر آنان درباره اين جزوه‌ها آگاه شود.

دعايي سپس به بيان خاطره‌اي از زبان آيت‌الله گلپايگاني درباره شهيد بهشتي پرداخت و اظهار کرد: وقتي آيت‌الله گلپايگاني از او خواست تا براي مدرسه جديد حوزه علميه برنامه‌اي تدوين کند، شهيد بهشتي آموزش زبان انگليسي را هم در آن برنامه لحاظ کرد. او شيوه تازه‌اي را در آموزش طلاب حوزه علميه قم راه‌اندازي کرد و من از طلبه‌هايي بودم که در برنامه‌هاي شبانگاهي آموزش زبان انگليسي که به کوشش او در مدرسه «دين و دانش» برگزار مي‌شد، حضور مي‌يافتم.وي ، با اشاره به اين‌که برخي افراد، طلاب را از حضور در جلسه‌هاي مرحوم شريعتي منع مي‌کردند، افزود: شهيد بهشتي موافقان و مخالفان حضور در سخنراني‌ها و جلسه‌هاي مرحوم شريعتي را فراخواند و تمام سخنان آن‌ها را شنيد. سپس گفت آن‌هايي که در شيوه‌هاي نوگرايانه اسلام را جست‌وجو مي‌کنند حق دارند و نبايد تخطئه شوند.

سپس محبوبه بهشتي، فرزند آخر شهيد دکتر محمد حسيني بهشتي در سخناني به بيان خاطراتي از پدرش پرداخت و گفت: معمولاً وقتي از افرادي با ابعاد برجسته سياسي و ديني ياد مي‌شود، وجه عاطفي زندگي آن‌ها ناديده گرفته مي‌شود. من متولد 1353 هستم و کوچکترين فرزند وي محسوب مي‌شوم. به واسطه همين، اجازه داشتم در جلسه‌هاي مختلف در کنار پدرم حضور داشته باشم؛ هرچند از محتواي آن جلسه‌ها چيزي متوجه نمي‌شدم.وي ادامه داد: در اوايل انقلاب اسلامي که سوخت‌رساني دچار مشکل شده بود، در منزل ما که اکنون در آن حضور داريد، مجبور بوديم فقط يک اتاق را که همان اتاق جلسه‌هاي پدرم بود، گرم نگه داريم. شب همان‌جا استراحت مي‌کرديم و صبح‌هنگام اعضاي خانواده به سرعت فضا را براي حضور ميهمانان پدرم فراهم مي‌کردند. يک بار من بيدار شدم ديدم که فقط من، با بستري کودکانه در وسط جمع ميهمانان پدرم خواب هستم! آن‌ها مشغول بحث بودند و به من توجهي نداشتند. بسيار از اين اتفاق خجالت‌زده شدم و سعي کردم خودم را به زير عباي پدرم برسانم. چون چادر کوچکم را بر سر نداشتم، تا پايان جلسه همان‌جا ماندم. پس از آن، وقتي از مادرم دليل بيدار نکردنم را جويا شدم، به من گفت: پدرت اجازه اين کار را به ما نداد و گذاشت به خوبي استراحت کني. از نظر او استراحت کودک نمي‌توانست مانعي براي آن فضا باشد. پدرم انساني بسيار عاطفي و لطيف بود.

رحيم زريان، شاعر و تدوينگر کتاب «تابستان سوم» در اين برنامه اين کتاب را شامل سروده‌هاي کلاسيک و نو در رثاي شهادت دکتر محمدحسيني بهشتي معرفي کرد و گفت: من با همکاري خانواده شهيد دکتر بهشتي، سروده‌هاي 53 شاعر را در رثاي شهيد بهشتي گردآورده‌ام. سروده‌هاي اين کتاب در قالب‌هاي غزل، مثنوي، رباعي، چارپاره و قصيده است. شاعراني چون قيصر امين‌پور، مهرداد اوستا، فاطمه راکعي، مصطفي محدثي خراساني و عليرضا قزوه سروده‌هايي در اين کتاب دارند. نام کتاب نيز با نظر فرزند شهيد بهشتي از خلال سروده‌اي از سيد ضياءالدين شفيعي انتخاب شده است.زريان با بيان اين‌که بهشتي هنوز هم مظلوم است، افزود: متاسفانه هنوز کنگره‌اي بين‌المللي درباره نظرات فقهي و انديشه‌اي اين شهيد برگزار نشده است و کتاب‌هاي او به درستي براي نسل جوان معرفي نشده‌اند. اميدوارم بنياد نشر آثار شهيد بهشتي بتواند در انتشار اين آثار توفيق يابد.

در ادامه اين مراسم سيد ضياءالدين شفيعي، مجيد بوربور و محمدعلي محمدي به شعرخواني درباره حضرت علي عليه‌السلام و شهيد بهشتي پرداختند. همچنين در خلال اين برنامه از کتاب «تابستان سوم» رونمايي و دو کليپ درباره شهيد بهشتي پخش شد.


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها