1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است
دکتر ملوک‌السادات بهشتی استاد پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات

پدر به پرده‌نشینی زنان باور نداشت

 وقتی به آلمان رفتیم 10 ساله بودم، توجیه حجاب برای دختر 10 ساله در شرایطی که حجاب معنا نداشت، کاری به غایت دشوار بود اما پدر با استدلال‌هایی قوی چنان مرا به این امر مشتاق کرد که تعجب همکلاسی‌های مرا در آن زمان برانگیخته بود و همین امر سبب شد تا آنها نسبت به اسلام و حجاب کنجکاو شوند

شهید بهشتی، یکی از پیشتازان بود چه قبل از رفتن به اروپا چه بعد از آمدن. برخی چنین استدلال می‌کنند که روشنفکری‌های دکتر بهشتی به دوران بعد از رفتنش به آلمان مربوط می‌شود؛ اما من به عنوان دختر و فرزند ارشد او باید بگویم که از ابتدا به همراه مادر، در تمام مسائل، در کنار پدر حضور داشتیم و او زمینه فعالیت اجتماعی را برای من و مادرم فراهم می‌کرد. شهید بهشتی اساساً به پرده‌نشینی زنان باور نداشت و به شکلی عملی برابری زن و مرد را در خانواده اجرایی می‌کرد و آن زمان که حضور زنانِ خانواده‌های روحانی در مراکز تفریحی چندان مرسوم نبود، ایشان ما را در آن فضای بسته و کوچک قم به تفریح در باغ‌های اطراف می‌برد و در شرایطی که چندان امکان ادامه تحصیل برای دختران فراهم نبود، مرا در نخستین کودکستانی که در قم تأسیس شد، ثبت‌نام کرد. این در حالی بود که آن زمان چندان مرسوم نبود که دختران، خصوصاً دختران خانواده روحانی به مدرسه بروند.

3

وقتی به آلمان رفتیم 10 ساله بودم، توجیه حجاب برای دختر 10 ساله در شرایطی که حجاب معنا نداشت، کاری به غایت دشوار بود اما پدر با استدلال‌هایی قوی چنان مرا به این امر مشتاق کرد که تعجب همکلاسی‌های مرا در آن زمان برانگیخته بود و همین امر سبب شد تا آنها نسبت به اسلام و حجاب کنجکاو شوند؛ به همین دلیل روزی در یکی از مساجد هامبورگ جمع شدند و شهید بهشتی با استدلال‌هایی قوی از اسلام، حجاب و سایر مبانی اسلام را برای آنان توضیح داد و موارد مورد سؤال آنان را روشنگری کرد و بسیاری از آنها توجیه شدند و ارزش‌های اسلامی ما را پذیرفتند و به آن احترام گذاشتند.از دیگر موارد قابل ذکر در مورد جایگاه زن در منظومه فکری پدرم، به مسأله حجاب در اجتماع قبل از انقلاب برمی‌گردد، آن زمان، دانشگاه با حجاب مشکل داشت. آن زمان، دکتر بهشتی گروه تحقیقی تشکیل داده بود و در آن جلسات، افرادی همچون شهید مطهری، شهید مفتح، آیت‌الله موسوی اردبیلی و…. حضور داشتند و اینها احکام اسلامی را به جامعه ارائه می‌دادند؛ حتی کتاب «حجاب» شهید مطهری، نتیجه آن جلسات بود که قبل از انقلاب، در مجله «زن روز» منتشر شد و طی آن حجابی (شامل مانتو و شلوار و روسری و…) طراحی و در این نشریه چاپ شد که الگوهایی برای زن معلم، پزشک، مسلمان، کارگر، دکتر و… ارائه می‌کرد.

منبع : روزنامه ایران


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها