1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

گوشه‌ای از همکاری مرحوم آیت‌الله هاشمی و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی

هاشمی رفسنجانی

سمبل انصاف و اقتدار

محمدحسن اصغرنیا

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی

خوش به حال انسان‌هایی که در طول زندگی‌شان با آدم‌های بزرگی همراه و همنشین و یا همزمان و هم‌دوران بوده‌اند و بحمدالله لطف خدا شامل حالم شد و جمعی از این جمعیت را دیده‌ام و خاطراتی از آنان دارم که نمونه‌هایی را بازنویسی می‌کنم.

۱.‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مربیانی بودند که به قشر جوان در همه اصناف و به‌ویژه دانشجویان توجه ویژه داشتند؛ مانند آقایان مرتضی مطهری، سیدمحمد حسینی‌بهشتی، سیدعلی خامنه‌ای، محمدجواد باهنر، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدرضا مهدوی کنی، علی گلزاده غفوری، محمد مفتح، اکبر هاشمی رفسنجانی و …

هر کدامشان در فضایی مانند مسجدالجواد و دانشگاه تهران و مکتب قرآن خیابان ایران و مساجد کرامت مشهد و کانون توحید و مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام خیابان نصرت جنب دانشگاه و مسجد جلیلی و مسجد جاوید و قبا و تهران. در این بین گهگاه مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از آزاد شدن از زندان به این جمع می‌پیوست و یکی از خاطراتم این است که در تهران و مشهد طلبه‌ها و دانشجویانی را تربیت کرده بودند و برای تنویر افکار و تبلیغ قرآن به استان‌ها اعزام می‌نمودند و رابط دانشجویان دکتر بهشتی بود که امثال شهید حسن اجاره‌دار، شهید آقازمانی و مرحوم مهندس فرزاد رهبری رابط این امور بودیم و شهید بهشتی معرف ما بود به آقای هاشمی رفسنجانی، به نشانی خیابان شمیران، دوراهی قلهک، جنب قنادی فرزین که منزل ایشان بود (پابرجای فعلی) ایشان فرد مورد نظر که مسلط و مبلغ تربیت‌یافته این جمع بودند معرفی می‌کردند و ما به شهرهای مختلف می‌بردیم.

۲.‌ در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حزب جمهوری اسلامی از میان حدود دویست نفر که مورد تأیید شورای مرکزی بودند پس از جرّ و تعدیل و نمره دادن و امتیاز به 52 نفر رسیدند و برای مجلس از تهران باید ۳۰ نفر معرفی می‌شدند و سی و یک نفر به آخرین مرحله رسیدند و من هم آن‌موقع مسئولیت استانداری کردستان را برعهده داشتم و نامزد حزب از تهران بودم، پس از رأی‌گیری مجدد به مرحله دوم رسیدند:

۱.‌ هادی نجف‌آبادی، ۲. محسن لبانی، ۳. هادی غفاری،‌۴. کریمی نوری، ۵. محمدحسن اصغرنیا.

با خود فکر کردم به جهت تسریع در این امر مهم و پرداختن شورای مرکزی به مسائل کشوری از دبیر کل محترم حزب جمهوری اسلامی بخواهم که با موافقت کلیه اعضا و شورا به نفع آن چهارنفر کنار بروم، در این هنگام آقای هاشمی رفسنجانی از رئیس شورا، آيت‌الله خامنه‌ای وقت گرفتند و گفتند به دو دلیل با کناره‌گیری آقای اصغرنیا مخالفم.

۱.    ‌همین حرکت انقلابی ایشان خود یک امتیاز است. 2. عضویت ایشان در شورای مرکزی و مسئولیتی که در آموزش حزب دارند و به نظر من باید باشند و از بین چهارنفر دیگر سه نفر را انتخاب کنید که پس از رأی‌گیری آقایان تعیین شدند و همه حاضرین از صدق و صفا و صمیمیت و انصاف و جوانمردی و اقتدار و ایشان بدون حبّ و بغض متعجب گشتند!!

واقعاً خلاء وجودی این مرد بزرگ همچون شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و بزرگان دیگر پر نخواهد شد.

زندگی، هنگامه فریادهاست              سرگذشت درگذشت یادهاست


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها