1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

نقش عقل در جامعه دینی

 بازتاب مراسم سی و ششمین سالگرد  شهادت آیت الله دکتر بهشتی در کانون توحید در روزنامه ایران 

در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شهید بهشتی که یکشنبه شب در کانون توحید برگزار شد، سروش محلاتی، فرشاد مومنی و محمدرضا واعظ مهدوی، وجوه مختلف اندیشه‌ها و سلوک سیاسی آن شهید را بررسی کردند.به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سروش محلاتی با اشاره به اینکه امروز در جمهوری اسلامی ایران سؤالات زیادی را مطرح می‌کنیم و می‌توانیم با بهشتی به آن پاسخ دهیم، گفت: بهشتی معتقد بود تشخیص عقل کامل نیست، اما راهنمایی عقل با وحی انبیا تکمیل می‌شود؛ نه اینکه آن را جایگزین دیگری کنیم.

وی افزود: مشکل امروز جامعه ما این است که تصور می‌کنیم چون شرع داریم از عقل بی نیازیم؛ در حالی که بهشتی به عقلانیت معتقد بود و از همین رو با برگزاری دادگاه‌های غیرعلنی برای جرایم سیاسی با این استدلال که در انظار قرار دادن آن موجب ترویج جرم می‌شود، مخالفت کرد. چراکه معتقد بود استثنا کردن جرایم سیاسی موجب دیکتاتوری می‌شود.محلاتی بزرگ‌ترین مشکل امروز جمهوری اسلامی را مسأله عقل دانست و گفت: بهشتی  اعتقاد داشت عقل همه افراد دنیا برای اجرای یک حکم لازم است. بهشتی پاسخ‌هایی به مسائل امروز ما داده است که خواندن و دانستن آنها خوب است، اما بهتر آن است که بدانیم بهشتی چه راه حل‌هایی را ارائه می‌کرد و از کجا به آنها رسیده است.
فرشاد مؤمنی، اقتصاددان نیز تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را بازخوانی و بازگشت به اندیشه‌های شهید بهشتی دانست و گفت: به اعتبار تجربه شخصی دو امتیاز منحصر به فرد و تکرار نشده در شهید بهشتی سراغ دارم. امتیاز اول این است که در کل دورانی که توفیق همراهی و همکاری با ایشان را داشتم، هرگز تعارض و تفاوت بین قول و فعل او ندیدم. نکته دوم اینکه بین سلوک و رفتار و منش ایشان در قبل و بعد انقلاب هیچ تفاوتی ندیدیم.وی با دعوت همگان به بازخوانی جدی و عمیق اندیشه‌های شهید بهشتی تصریح کرد: بازخوانی اندیشه‌های شهید بهشتی برای فهم چرایی و چگونگی گرفتاری ما و دور شدن از آرمان‌ها  و برای فهم ساز و کارهای اصلاح و برون رفت از شرایط فعلی بسیار مفید و کارآمد است. وی یادآور شد: بسیاری از انحراف‌ها در حیطه عمل و نظر در اداره جمهوری اسلامی به این باز می‌گردد که ما اصول و مبانی را به اعتبار عمل‌زدگی و کوته نگری دور می‌زنیم که این باعث سقوط اعتبار اندیشه و عمل ما می‌شود.
محمدرضا واعظ مهدوی، عضو سابق حزب جمهوری اسلامی نیز تأکید کرد: شهید بهشتی معتقد بود اگر مجموع شایستگی‌های فردی که خارج از حزب است، بیش از فردی که عضو حزب است باشد و در این حالت باید از فرد غیر حزبی حمایت کنیم.وی در این باره گفت: شهید بهشتی این را در انتخاب نخست وزیر عملاً نشان داد و حزب جمهوری اسلامی با وجود چهره‌های شایسته در حزب، از فردی غیر حزبی حمایت کرد و در انتخاب بین جلال‌الدین فارسی و شهید رجایی سرانجام  آقای رجایی انتخاب شد و این رویه تا پایان حضور ایشان در حزب به چشم می‌خورد.


دیدگاه‌ها