1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

شهید بهشتی؛ مظلومی که همچنان باید او را شناخت


صدیقه قاسمی

نشریه کریستین ساینس مانیتور: ……این بهشتی بود که با استراتژی خود آتشفشان انقلاب را در جهت امام خمینی مهار کرد


تاریخ فراموش ناشدنی است و از تکرار إبایی ندارد . آنان که با هر ترفندی به میدان آمدند تا نامی از خمینی در جهان باقی نگذارند، در سال 1360 کار را به جایی کشانیدند که خیابان آزادی و میدان انقلاب تهران بوی مظلومیت کربلا را به مشاممان رسانید، آنان که با این شعارها قصد ترور شخصیت شهید بهشتی را داشتند به خوبی می دانستند لازمه بقائشان در از بین بردن اندیشمندانی همچون شهید بهشتی است. معلوم نیست که آن نسل اولی ها هم که امروز نسل سوم را محکوم به نشناختن شهید بهشتی می کنند در آن روزگار چه می کردند و چقدر او را می شناختند، در مقابل شناخت دقیق دشمنان انقلاب که منجر به فاجعه 7 تیر شد چه شناسایی جامعی از این اندیشمند مسلمان ارایه دادند تا هم دفاع مناسبی از ایشان صورت گیرد و هم آثار این تلاش نسل سوم انقلاب را بهره مند سازد؟ پاسخ این پرسش را به شما وامی گذاریم. فقط فراموش نکنیم که امام رحمه الله علیه در جمع همان نسل اولیها گفتند که بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد. در این سطرها، به نوبه خود و با بضاعتی اندک، قصد داریم به مدد عباراتی کوتاه برگرفته از متن سخنان شهید بهشتی، قدمی بسیار کوچک برای معرفی ایشان، به نسل سومی ها برداریم. شاید گامی اندک در زدودن غبار این مظلومیت برداشته باشیم و قضاوت یک شناخت منصفانه را به نسلی واگذار می نماییم که در کش و قوس روزگار راه سختی را پیموده و هنوز هم نمی¬داند که دلیل نامگذاری میدان 7 تیر و خیابان شهید بهشتی چیست؟

به این منظور ابتدا دو جمله از زبان دیگران را ذکر می کنیم و پس از نقل عبارات شهید بهشتی، از شما خواننده گرامی می خواهیم که با قیاس اقترانی و یا هر قیاسی که با رعایت اصول منطقی پاسخی مناسب از آن استنتاج می شود پاسخ دهید که چرا امام راحل او را یک ملت خواند و شهادت را در برابر مظلومیت او ناچیز دانست؟

• ویلیام سولیوان سفیرسابق آمریکا در ایران: بهشتی مذهبی منزوی نبود، غرب شناسی ماهر ،باهوش و قاطع ، برخوردار ازفصاحت کلام ، دارای حضور فیزیکی نیرومند ، و کم نظیر در میان رهبران مذهبی مسلمانان شیعه و مرد مقتدر ایران بود.

• نشریه کریستین ساینس مانیتور: ……این بهشتی بود که با استراتژی خود آتشفشان انقلاب را در جهت امام خمینی مهار کرد .

و اما سخنان شهید مظلوم آيت الله دکتر بهشتی. یادآور می شود تمامی این جملات عینا از کتابهای منتشر شده بنیاد نشر آثار شهید دکتر بهشتی و مجموعه کتابهای جاودانه تاریخ از انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی بر گرفته شده است و برای رعایت اختصار از ذکر سند در اینجا اجتناب کرده ایم.

• عدالت : عدل در درجه اول ، عدل خود انسان است . عدل اخلاق ، عدل فرهنگ ، عدل معرفت ، عدل ایمان و عدل در عمل است . در جامعه اسلامی زیر بنای همه عدلها عدل اخلاقی است.

• عدالت اقتصادی :باید امکانات زندگی و امکانات کار در این جامعه طوری تقسیم شود که همه مردم احساس عدالت اقتصادی و اجتماعی بکنند و الا با شعار مسایل حل نمی شود .

• رابطه رهبری و مردم: رهبران چیزی پنهان از مردم ندارند ونیز ما هیچ چیز پنهان از مردم نداریم، آنچه برای ما به عنوان ارزش و اصل و سرچشمه ارزشهای دیگر مطرح است اسلام است.

• اسلام: ، دین نشاط و ترقی است ، دین قسط و عدل است ، دین آزادی است ، دین انصاف و مروت است، دین شوراست ،ا سلام دعوتی جهانی و بالاخره اسلام آئین انسان و انسانیت است.

• برخی ویژگی های دنیای مدرن: ویژگی های مثبت: از نظر علم وفن و پشتکار و ابتکار واقعا بهره فراوانی دارند ویژگی های منفی دنیای مدرن:بزرگترین مشکل جامعه های پیشرفته اقتصادی ، فاصله طبقاتی و تسلط طبقاتی کاپیتالیستی نیست بلکه بزرگترین خطر نیهلیسم ، احساس پوچی و پوکی کردن است. تفکر لیبرالیستی غرب به انسان اجازه می دهد که دین و مذهب و اخلاق و زن و فرزند را فدای خودخواهی های خود نماید. مادر عصر تزلزل سریع ارزشها به سر می بریم. اومانیسم جدید تلاش کرد تا انسان را از اسارت آسمانی یعنی همان خدایی که بر او تحمیل کرده بودند نجات دهد اما دریغا ! که انسان از بند رسته را به چنگ خداوندگاران خاکی تازه و اسارتهای نوپدید سپرد.

• هدف اسلام : هدف اسلام تربیت انسان عاقل نیست بلکه تربیت انسان عاشق عاقل است . در جامعه اسلامی پیشرفته باید تقرب الی الله به عنوان مهم ترین و موثرترین انگیزه محسوب شود .

• عقلانیت: اسلام دین تعطیلی خرد نیست، دین به کارگیری خرد است ، هر آنچه علم بشر به واسطه عقل به اثبات برساند قرآن نیز آن را تأیید می کند

• نوع اسلام در آستانة بلوغ: هر دختر و پسر مسلمانی باید درآغاز بلوغ ، اسلامش اجتهادی باشد نه تقلیدی.

• اجتهاد : اصل اجتهاد در اسلام … گره گشای نیازها و مسایل جدید است و راه را برای شکوفایی بنیادهای اجتماعی اسلام و گسترش تعالیم آن باز می کند

• حکومت و قدرت: حکومت و قدرت برای خدمت است و تنها حکومت و قدرتی که در جهت خدمت خالصانه به مردم باشد مشروعیت دارد . حکومت یعنی شرایط و امکانات بیشتر خدمت را در اختیار گرفتن ، هر کسی شرایط و امکانت بیشتر خدمت در اختیارش بگذارند وظیفه و مسئولیتش در جهت خدمت به مردم خود به خود سنگین ترمی شود.

• ولایت فقیه: نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست.

رابطه امت وامامت در این عصر مشخص است ( دقت بفرمایید) شناخت آگاهانه و پذیرفتن ، نه تعیین و نه تحمیل .

حق انتخاب : آن جامعه ای که بخواهد حق انتخاب داشته باشد باید بداند که به دنبال آن رنج انتخاب هم دارد.

• آزادی : آزادی و انتخاب آزادانه است که زندگی و شخصیت ما را زندگی و شخصیت انسانی می-کند.

• تشکل:حزب معبد است، حزب مکان منصب یابی نیست. حزب نه انحصار طلب ، نه قدرت طلب ، نه خود محور و نه نفی کننده سایر احزاب و گروههای سیاسی است.

• مخالفت با روشهای غیر اخلاقی در اداره جامعه : درهرجای جمهوری اسلامی دروغ و خلافی دیده شود محکم جلوی آن می ایستیم حتی اگر آن دروغ بسودکارها تلقی شود.وای بر جامعه¬ای که بخواهد دروغ و فساد رشته های پیوند عمیق اسلام و اجتماعی اش را سست کند تا راه را برای تسلط بیگانگان هموار سازد.ما معتقدیم راستی تاکتیک نیست ، راستی اخلاق است.

• تفکر جهانی: بر اساس کتاب و سنت ، تمام نظر مکتب به عامه مردم است و اسلام در خدمت ناس است ، صلاح همه را می خواهد نه فقط صلاح مسلمانان را .

• وظیفه ما در برابر مهر مردم :در برابر مهر مردم جز مهر نشان دادن ناسپاسی است.

• انتقاد: من اعلام می کنم هر کس به هر عنوان بخواهد جلو انتقاد سازنده یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر عمومی اسلام را در این پدیده جمهوری اسلامی بگیرد از راه اسلام منحرف است و به عنوان مسلمان از او بیزارم .

• مقاومت: ما در زیر بار سختی ها و دشواریها قد خم نمی کنیم ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند تنها موقعی نیستیم که کشته شویم.

• آمریکا : آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.

• از بذل خون تا بذل آبرو:اگر از خون کاری برنیاید باید بذل آبرو نماییم تا شتاب انقلاب به کندی نگراید .

• پرهیز از شتاب زدگی برای دیدن نتیجه عمل صالح :این خودخواهی است که ما بخواهیم نتیجه کارمان را در زمان حیات خود ببینیم عمل صالح را باید انجام داد و عمل صالح جای خود را باز می-کند، اگر امروز نکرد ، فردا و اگر فردا نشد ، فرداهای دیگر .


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها