1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
سایت "بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی" تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است

یک ویژگی رفتاری از شهید دکتر بهشتی

تقی دژاکام

بهشتی را به بصیرت در دین ، تعقل در موضوعات مختلف ، به تهجد و شب زنده داری و عرفان کم نظیر ، به سیاستمداری و راه اندازی تشکلات گوناگون در قبل و بعد از انقلاب و به حلم و شکیبایی و مدارای بی نظیرش می شناسند


یکی از ویژگیهای رفتاری شهید دکتر بهشتی که معمولا در این سالها دیگر اشاره ای به آن نمی شود ، تقید مثال زدنی و افسانه ای – برای ما البته ! – او به نظم و زمان بود ؛ چیزی که متاسفانه در بین بچه مسلمانهای ما بندرت یافت می شود و بر عکس آن به وفور. حکایتهایی که از دکتر بهشتی در این زمینه نقل شده بسیار زیاد است اما من در خاطرم مواردی از آنها باقی مانده است که به اتکای همین حافظه به یکی از آنها اشاره می کنم:

می گویند هنگام سخنرانی یا قرار حضور در محفل یا مجلسی ، او دقیقا راس ساعت – نه یک دقیقه کم و نه یک دقیقه دیر – حاضر می شد و اگر کسی هم بر خلاف قرار دیر و زود می کرد به او تذکر می داد.

جالبتر اینکه می گویند در قراری که کسی با او در خارج از کشور داشته است ، به در منزل او می رود و وقتی دکتر بهشتی در را باز می کند ، می پرسد برای چه کاری آمده اید . شخص مراجعه کننده با تعجب می گوید قرار بود این ساعت خدمت شما برسم و بهشتی می گوید : شما پنج دقیقه زودتر آمده اید و وقت من تا پنج دقیقه دیگر متعلق به خانواده ام است . تشریف داشته باشید راس ساعت در خدمتتان هستم!

من همیشه در قرارهایی که با دوستان – بویژه حزب اللهی ها – دارم و از دیر آمدنها و بد قولیهایشان کلافه می شوم به خاطراتی از این دست از شهید بهشتی متوسل می شوم و می گویم : نگذارید ما بچه مسلمانها را به بد قولی و بد عهدی و دیر کردنهایمان بشناسند ، نگذارید هر قرار ما با نیم ساعت تا سه ربع دیرتر آغاز شود ، نگذارید برخی جلساتمان به دلیل دیر آمدنهای برخی تعطیل شود و برگزار نشود ، نگذارید که وقتی قرار می گذارید بگویند قول حزب اللهی می دهی یا سکولاری ؟! بگذارید ما را مانند بهشتی و امام خمینی به افسانه ای ترین حالت نظم و دقت و تعهد بشناسند و ساعتهایشان را با آمدن و رفتن های ما تنظیم کنند.

بهشتی را به بصیرت در دین ، تعقل در موضوعات مختلف ، به تهجد و شب زنده داری و عرفان کم نظیر ، به سیاستمداری و راه اندازی تشکلات گوناگون در قبل و بعد از انقلاب و به حلم و شکیبایی و مدارای بی نظیرش می شناسند ، اما من احساس کردم شاید این یادآوری از بهشتی ، در دورانی که به قول رهبر عزیز انقلاب باید پای در راه عدالت و پیشرفت و راه اندازی جدی جنبش نرم افزاری و تحول علمی بگذاریم از همه مهمتر و کاربردی تر باشد .

این چند جمله را هم که همیشه در فضای ذهنی من و بسیاری از همنسلان من جولان می دهند ، از شهید مظلوم دکتر بهشتی به یادگار داشته باشید :

١- من تلخی برخورد صادقانه را به شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می دهم.

٢- ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت .

٣- ای آمریکا ! از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.

حتما این جمله ناظر به این آیه شریفه قرآنی است که : قل موتوا بغیظکم (آل عمران /١١٩).

و : ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند …


نسخه چاپی
دیدگاه‌ها
  • هادی

    سلام عکس از شهیددکتر بهشتی میخواهم ممنون